Det här med dunjacka

Har tröttnat på min polartec fleece som förstärkningsplagg, dels för att den inte värmer så bra men också för att den tar mycket plats och väger mycket. Så jag funderar på att köpa en dunjacka. Men det som jag inte blir klok på är hur varm olika jackor är. Om det är 650cui eller 800cui säger inte mig så mycket(eller vad det nu är för enhet dom använder.

Så min fråga är: Hur vet man hur varm jacka är, utan att köpa den och springa ut i skogen.

Om det hjälper så är tänkt användningsområde: Huvudsakigt förstärkningsplagg vid s.k. tresäsongsbruk i fjällen, samt eventuellt i busskuren i Skåne. Jag tycker mig kunna så två typer av jackor som här representeras av dessa två.

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=PATGONIAMDOWNSWEATERFZIPHOODY_F10
vs.
https://www.addnature.com/product.aspx?dept_id=0&pf_id=MARMOTZEUSJKT_

Isoleringsförmågan avgörs av mängden dun och av hur hög kvalité dunet håller. Mängd anges i gram, och är då såklart beroende av hur stort plagget är (100g dun är mycket mer på en väst än en jacka). Kvalitén så som 600+ eller 850 osv betyder så vitt jag vet hur bra dunet fluffar upp sig, dvs. hur mycket luft som det håller. Sen bör nog yttermaterialet påverka till viss del även.

Många tycks vara väldigt nöja med Western Mountaineerings grejer, som den här
http://www.getout.se/sv/artiklar/blackline/western-mountaineering/flash-jacket-herr-brown.html

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har den Patagonia-jackan, men versionen utan huva. Och en Montbell UL Inner Parka, med huva. Mycket varmare och skönare än en vanlig fleece som förstärkningsplagg, närmast så att det kan bli för varmt om man är aktiv, typ går snabbt eller åker skridskor. Men skön värme för mer "passiva" aktiviteter, t ex utförsåkning, eller som rastplagg. Rekommenderas!
Gör att skaljackan som man har till vardags blir riktigt varm och skön också, istället för att ha en fordrad vinterjacka.

I ditt beslut: fundera även på om du vill ha en med eller utan huva. Kan ju bli lite bulkigt att ha under, men skönt om man rastar. För- och nackdelar!

Edit, kom på en grej: ett förtydligande; mina jackor är förstärkningsjackor att ha under skaljackan, inte ovanpå. Då kan man ju även fundera på ytterligare saker, t ex huvan.

MonicaKa: Den andra jacka ser ser "fluffigare" ut än patagonia jackan, är det så och i sådana fall: hur mycket varmare är den?

Jag har Marmot Zeus jacket och är mycket nöjd med den. Den är inte jätte varm funkar på egenhand ner till -10 med en långärmad tröja under. Zeus är precis som Monica sa en förstärkningsjacka som du har under din skaljacka, jag brukar kombinera med en vindjacka och då klarar jag mig ner till -15 ungefär. Den blir väldigt liten när du komprimerar den och inget man tvekar på att att stoppa ner i väskan på morgonen bara utifall att.

Vill du ha en lättare jacka som du har utan på skaljackan så föreslår jag Marmot Ama Dablam den är lite tjockare än Zeus och försedd med huva. Den väger mer och blir lite större när du komprimerar men ger mer värme.

Innan för eller utan på skaljackan är alltså frågan...

MonicaKa: Den andra jacka ser ser "fluffigare" ut än patagonia jackan, är det så och i sådana fall: hur mycket varmare är den?

Det har jag svårt att säga på rak arm, såklart. Men det är ju luften, fluffet man vill åt! Ju mer fluff, desto varmare. Men det skiljer ju nästan inget i vikt mellan dina 2 alternativ, så om det inte är väldigt stor skillnad i vikt/tjocklek på tyget, så borde det ju vara ungefär lika mycket dunfyllning. Kanske bilden ljuger om fluffet?

Sen beror det ju på om du ska ha jackan inuti skaljacka eller utanpå, om den behöver vara vindtät.
Min "lilla" Montbell är inte vindtät, det läcker in t ex genom blixtlåset, som saknar vindklaff. Men den är ju enbart avsedd för att ha som foder.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips