Är det här rätt skor för mig?

Jag står i valet och kvalet om jag ska klicka hem dessa skor: http://addnature.com/product.aspx?pf_id=5176
Jag veeet att det inte är optimalt att köpa klätterskor online, men jag har inte mycket val eftersom det inte finns någon butik som säljer klätterskor i staden där jag bor. Jag funderar på att beställa hem ett par olika storlekar och skicka tillbaks de som inte passar.

Nu till huvudfrågan: Är Five Ten Hiangle rätt skor för mig?
Jag både bouldrar inne och ute samt klättrar topprep/led ute och inne. Jag föredrar ute, men nu kommer det ju bli inne hela senhösten/vintern.

Jag har inte jättekoll på vilka skor som passar sig till vilken typ av klättring. Jag vill ju dock ha ganska brett användningsområde. Jag kommer välja en storlek som sitter tajt, men inte SUPERtajt. Jag vill kunna ha på dom en längre stund utan att behöva lida. Jag antar att det också har betydelse för vilken typ av sko jag ska välja (styvare?).

Jag är ganska ny på klättring. Har bara klättrat sedan i våras.
 
Ingen som vill uttala sig om den här skon kan fungera som allroundsko? Det är ju en aggressiv sko, står det i produkttexten, och ska då lämpa sig bäst för bouldering har jag läst mig till. Jag har förstått fördelarna med att ha en aggressiv sko när man bouldrar, men jag har inte förstått nackdelen med att ha en aggressiv sko vid t.ex. topprep och tradklättring.
 
Enda chansen är att du beställer hem skon och provar. Skon behöver i första hand uppfylla två krav:
1. Du får på den på foten
2. Den lossnar inte från foten vid användning
Utöver detta så uppskattar jag skillnaden mellan klätterskor till 0.001 % på godtycklig led inomhus och 0.01 % på godtycklig led utomhus i gradspannet 4a-7a. Dvs, svar: ja. Skon kommer antagligen fungera.

Efter några år har jag lagt till en punkt 3 och 4:
3. Jag kan ha på mig skon i mer än 15 min
4. Det finns ingen luftficka i hälen
Men detta är egentligen bara en vidareutveckling av punkt 1 och 2.
 
Enda chansen är att du beställer hem skon och provar. Skon behöver i första hand uppfylla två krav:
1. Du får på den på foten
2. Den lossnar inte från foten vid användning
Utöver detta så uppskattar jag skillnaden mellan klätterskor till 0.001 % på godtycklig led inomhus och 0.01 % på godtycklig led utomhus i gradspannet 4a-7a. Dvs, svar: ja. Skon kommer antagligen fungera.

Efter några år har jag lagt till en punkt 3 och 4:
3. Jag kan ha på mig skon i mer än 15 min
4. Det finns ingen luftficka i hälen
Men detta är egentligen bara en vidareutveckling av punkt 1 och 2.

Tack - bra råd ändå! Jag får beställa hem, prova - och ha på dom i 15 min och se om jag står ut ;)
Jag hade gärna gått till en skobutik och betalat någon hundring mer för att hitta exakt rätt, men det är lååångt till närmaste butik, tyvärr. Det suger.
 
Jag provade den skon precis när den kom. Det är den mest aggressiva skon jag har haft på mig. Skons passform för min fot var som gjuten, vilket tryck! Bara jag tog på sig skon kände jag att jag ville klättra uppåt!

Med det sagt kommer jag till nackdelarna, en bra sko kan aldrig kompensera för dålig teknik, det vill säga vet du inte hur de använder en klättersko spelar klätterskon ingen roll. Tradklättring (tänk, lätt, 70-80° lutning, flera replängder) och superaggresiv sko är inte en jättehit. När du tradklättrar högre grader (7+ ?, 15 meter lätt överhängande) kanske lederna blir mer som "sportklättring" (likadant som när du "sportklättrar" lägre grader kan man lika väl ha jympaskor på sig). Köp rätt sko till rätt sorts klättring, själv har jag tre par, ett par bekväma allround (tofflor) för träning, ett par långtursskor samt ett par performance-skor. Behöver jag säga att det i princip bara är tofflorna jag klättrar med?
 
Jag provade den skon precis när den kom. Det är den mest aggressiva skon jag har haft på mig. Skons passform för min fot var som gjuten, vilket tryck! Bara jag tog på sig skon kände jag att jag ville klättra uppåt!

Med det sagt kommer jag till nackdelarna, en bra sko kan aldrig kompensera för dålig teknik, det vill säga vet du inte hur de använder en klättersko spelar klätterskon ingen roll. Tradklättring (tänk, lätt, 70-80° lutning, flera replängder) och superaggresiv sko är inte en jättehit. När du tradklättrar högre grader (7+ ?, 15 meter lätt överhängande) kanske lederna blir mer som "sportklättring" (likadant som när du "sportklättrar" lägre grader kan man lika väl ha jympaskor på sig). Köp rätt sko till rätt sorts klättring, själv har jag tre par, ett par bekväma allround (tofflor) för träning, ett par långtursskor samt ett par performance-skor. Behöver jag säga att det i princip bara är tofflorna jag klättrar med?

Intressant! Jag är ju nybörjare och kan säkert inte utnyttja en sådan sko till max än. Men tänkte att jag kan växa med den. Eller kommer jag, som lite mer oerfaren, rent av klättra sämre med en sådan aggressiv sko? Dock är det ju inte bra om det inte går att klättra sport med den. Eller jag vet inte. Kanske bör jag sikta på att ha ett par olika skor i stället. Till vardags kommer jag ju klättra mest vägg inomhus - i all falla hela hösten/vintern nu (har precis skaffat kort i en hall här). Där är det ju minst 90°. Kan denna sko fungera bra där?

I helgen var jag och klättrade topprep och trad i Köpegråda. Jag vet inte exakt klippans lutning där (den här klippan var det: http://www.sverigeforaren.se/klattring/kopegarda/ ), men jag kände verkligen att jag inte kunde lita på fotgreppet i mina nuvarande skor. Har inte modellen i huvudet, men dom är lite snällare och bekvämare (inte aggressiva). Dock även lite äldre. Även om dom inte använts mycket så tänker jag ändå att gummit kan ha åldrats och att det är därför greppet är dåligt? Men vad jag vill framföra är att jag inte vill tulla på skons greppförmåga - det är det jag saknar nu.

PS: Ni får gärna tipsa om skor som ni tror passar bättre för mig. Vet inte varför jag hakat upp mig på dom här. Dom såg rätt bra ut, fått reko omdöme och låg ok i pris. Förmodligen bara därför. Jag är dock öppen för andra förslag. Det är verkligen skitsvårt att veta vilka som kommer passa. Eftersom jag inte kan prova så kan jag inte göra mycket mer än att läsa på, fråga erfarna (er) och chansa.
 
Inser nu att jag inte var tillräckligt tydlig i varför olika skor har olika egenskaper. När du har en snällare lutning (80 grader eller lägre) hamnar procentuellt mer tyngd på fötterna än på fingrarna, och du behöver mer plats i skorna. (Det är samma sak när du sitter, står eller går så ändrar fötterna form, varför skor som sitter bra när du sitter, okej när du står är fruktansvärda när du går).

En aggresiv sko betyder oftast att tårna är nedåtpekande, vilket gör att när det är riktigt brant (mer än tio grader), lättare att hålla kvar fötterna på stegen utan att du tappar dem. Problemet med nedåtpekande tår är att det gör ont att stå länge med sådana om det är för liten lutning, tårna får helt enkelt inte plats att bredda ut sig.

Om du upplever att du glider av grepp är det inte säkert att det beror på skon. Förmågan att klättra utan att fötterna glider beror mycket dina höfter, midja, axlar också vidare. Gammalt gummi kan du sandpappra lite så blir de som nya. (Du kan också sula om klätterskor för cirka 400 kr hos många skomakare).

En annan sak jag tänker på är mjuk/hård sko. En hårdsko är klädd, har mellansula och yttersula, medan en mjuk sko är klädd, och saknar mellansula. För att klättra känsliga sva vill du maximera kontaktytan, och därför har du en mjuk sko som formar sig bättre mot underlaget, medan en hård sko är fördelaktig om du klättrar på formationer som är riktiga grepp och steg (lister inomhus) (sulan blir lite som en plattform du vilar på).

Men allt detta är helt meningslöst om du inte har en sko som sitter mycket väl. Jag rekommenderar att du bokar in dig själv på minst en timmes skoprovning, helst dagtid när det är lugnare i klättershopen. Fråga mycket och försök få mycket hjälp. För små skor kan du aldrig klättra väl i (gör ont hela tiden), och alla skor är exakt lika om de är för stora. Skor gör inte jättestor skillnad när stegen är mer än 5 cm djupa, utan det är på mindre steg som du märker skillnad. (En duktig klättrare kan klättra bra med dåliga skor på mindre grepp än jag beskriver, jag bara gissar på 5 cm, vet inte en hur 5 cm ser ut).


http://www.outdoorgearlab.com/Climbing-Shoe-Reviews
 
De här då: http://addnature.com/product.aspx?pf_id=LASPORT_PYTHON
Det står inget om att dom är aggressiva - men dom ser ganska aggressiva ut (?).

Det står att de skorna är grymma för heel och toehooks. Detta gäller ju som tidigare sagts endast ifall skorna sitter bra.

Om du nu tvunget vill undvika att besöka en butik för att prova ut skorna kanske det skulle kunna vara bättre med ett par skor med snörning, eller möjligtvis kardborre. Då har du ju möjligheten att dra åt skon hårdare. Sen kan du väl beställa tre par skor som du funderar på från t ex addnature och skicka tillbaka två?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Visenten Är vägen till Haegefjell öppen ännu? Klättring allmänt 21
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Klippsmurfen Motivation är underskattat Klättring allmänt 7
lobo2me nån som vet nån som är bra på att sätta upp ljusslingor? Klättring allmänt 10
Mezzner Vad är det mest udda ni mellansäkrat med? Klättring allmänt 19
Mezzner Vilken är klippan? Klättring allmänt 7
Mike C Hur länge är det ljust dynget runt i Loften? Klättring allmänt 9
Frigrön Er väg till den klättrare ni är idag Klättring allmänt 1
Mattias_L88 Prylar från Simond. Är det något att ha? Klättring allmänt 14
seon Vilka klätteresmål är ett måste? Klättring allmänt 27
Lantbo Vad är viktigast titta på en sele? Klättring allmänt 23
magwo Varför offset-kilar är så bra Klättring allmänt 16
johnliungman Är chockbelastning en myt? Klättring allmänt 55
zardoz Vad är klättring för dig? Klättring allmänt 14
Iggle Nybörjare: Hur vanligt är det med träningsvärk i fingrarna? Klättring allmänt 12
embl Vilken disciplin är bäst? Klättring allmänt 12
Visenten Är Korpberget i skick? Klättring allmänt 10
embl Är det någon som använder häxor? Klättring allmänt 15
fleetech Någon som är sugen på Kamraträddningskurs? Klättring allmänt 0
magwo Fallfaktor, hur mycket är dåligt? Klättring allmänt 5
johnliungman Hur bra är tricams? Klättring allmänt 9
realout Kilar o Cams - vilka är bäst? Klättring allmänt 33
Rabadab Någon som är i El Chorro närmaste veckorna? Klättring allmänt 0
peter1959 Klättrare är glömska...? Klättring allmänt 12
JonasPon John Bachar är död Klättring allmänt 0
seon Var är klättrarna? Klättring allmänt 13
per162 Är det torrt på Grönbrinksberget? Klättring allmänt 5
Rimfrost_i_skägget Är en leds grad anpassad efter säkringsätt? Klättring allmänt 22
FR123 Är det någon som är lika blåst som jag?... Klättring allmänt 34
Bettega Ska köpa repbroms. Är nya Petzl Reverso 3 bra? Någon som prövat? Klättring allmänt 0
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
Annika Sedin Vilken är högst klätterväggen i Sverige/norden? Klättring allmänt 13
nicemd Stockholmsföraren är här! Klättring allmänt 4
utemänniska Vilken kamkil är bäst? Klättring allmänt 38
sladdis Skor som är bra för sprickor?? Klättring allmänt 18
isakalbertsson är det någon som har förare till Riglos i Spanien? Klättring allmänt 0
schweingaard Vilken klättersko är att föredra? Klättring allmänt 7
Avslzyx Vad är ett boulderinsteg? Klättring allmänt 8
dannemannen Vad är skillnaden mellen en dyr och en billig karbin? Klättring allmänt 18
josefsson Mer är klättring på kullen? Klättring allmänt 1
PeterWelzien Vad är "leapfrogging" och fasta rep? Klättring allmänt 10
Mezzner Hur mycket är klättrat på Kaisepakte? Klättring allmänt 6
Virrhönan Franska rep är billigast...? Klättring allmänt 4
Fool Hur noga är ni? Klättring allmänt 6
Neiru Nån som är i El Chorro nu??? Klättring allmänt 0
motumba Hur är det i Krabi så här års? Klättring allmänt 3
alexey Hjälp! Alla mina klättergrejor är stulna! Klättring allmänt 12
frisbee En av de riktigt stora är borta. Klättring allmänt 0
najp Är mitt rep för gammalt ?? Klättring allmänt 19
webguru Är Com-Radio till bra hjälp ? Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.