Lätt dunjacka med ca 100g fyllning

Sorry, det står det ju faktiskt på den engelskspråkiga delen också. Kommer det alltså med en separat packpåse också? Jag antog att packpåsen var den egna fickan...
Bäst vi väntar på svar från Cumulus. Återkommer.
Jackan har annars rykte om sig att vara ovanligt välskuren - bra passform, lagom lång bak, drar inte upp sig när man lyfter armarna, skön krage, välgjord huva etc. Den är framtagen i samarbete mellan Cumulus och deltagarna i ett bergsbestigarforum. Själv väntar jag dock på det hydrofoberade dunet, innan jag slår till :).

Jag har haft incredilite jackan de senaste två vintrarna samt på höstfjället och är väldigt nöjd med den. Den kommer med en separat packpåse och har möjlighet att packas i sin innerficka. Vet inte volymen på packpåsen men tror inte på 2,1 liter. Känns som att den är ganska lik en nalgene flaska i storlek. Hur måttar man detta på bästa sätt?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fyll en hink/skål/bunke med vatten. Stoppa ner jackan i sin påse/ficka och sen stoppar du ner det i en liten plastpåse (för att det ska bli vattentätt). Sänk sen ner plastpåsen med jackan i i vattnet. Hinken/skålen/bunken kommer nu svämma över. Ta ur jackan ur vattnet. Mät med decilitermått eller liknande hur mycket vatten du kan fylla på i hinken tills den är full igen. Så mycket vatten som du kan fylla på, så stor är volymen på jackan när den är packad i sin påse/ficka.

Heureka!

Fyll en hink/skål/bunke med vatten. Stoppa ner jackan i sin påse/ficka och sen stoppar du ner det i en liten plastpåse (för att det ska bli vattentätt). Sänk sen ner plastpåsen med jackan i i vattnet. Hinken/skålen/bunken kommer nu svämma över. Ta ur jackan ur vattnet. Mät med decilitermått eller liknande hur mycket vatten du kan fylla på i hinken tills den är full igen. Så mycket vatten som du kan fylla på, så stor är volymen på jackan när den är packad i sin påse/ficka.

Arkimedes hade varit stolt! :)

Nja, det var ju inte riktigt det som Arkimedes upptäckte, hans upptäckt var sambandet mellan föremålets och vattnets MASSA. Inte volym.

Eller väg hinken före och efter så slipper du fylla på, en liter vatten väger ju ett kilo.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk

Bäst vi väntar på svar från Cumulus. Återkommer.
Ursäkta att det dröjde. Volymen på jackans innerficka är ca 1,5 l.
Jackan går visserligen att komprimera lite till, men de avråder att göra det "i fält", när den oftast är lite fuktig - dunet tar onödigt mycket stryk.

Ingen anledning att be om ursäkt. Du ska i stället ha ett stort tack för att du frågar, och fram för allt för att du delar med dig av svaret så att vi alla får veta :)

Jag fick hem Ghost Whisperer-jackan idag.

Ett par bilder med jackan bredvid ett NeoAir XLite small och ett en-liters fil-paket.
TUa3riW.jpg

pSPzA4u.jpg

190g väger jackan på min köksvåg. Och nerpackad i sin egen ficka är volymen 1,7 liter.

Precis som jag har läst på nätet så är jackan ganska rejält tilltagen runt magen. Men det som stör mig mest om man tänker på passformen är hur högt skuren den är under armarna. Den skär nästan in i armhålorna och med en tjock tröja under knölar det verkligen ihop sig i armhålorna. Gäller att ha en tight tröja under, annars är det inte alls skönt!

För att se hur trång Ghost Whisperer-jackan är la jag den på min vanliga sweatshirt.

BQdRTlm.jpg

Nu ska jag väl erkänna att det är en av mina mer "baggy" sweatshirts, men det var den jag råkade ha på mig när jag testade jackan. Ska försöka ta ett kort med en lite tightare tröja som referens i kväll.

(Syns ju inte på kortet, så ni får lita på mitt ord; jackan ligger centrerad på tröjan, så att lika mycket sticker ut under båda ärmarna.)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips