Lätt dunjacka med ca 100g fyllning

Något som du vet är på väg, eller hoppas du bara? :)
Polackerna påstår att det är på väg, men svävar lite på målet när. De amerikanska patentinnehavarna släpper tydligen inte gärna licensieringen till så pass små tillverkare, men en polsk version är på gång, som - enligt Cumulus produktansvarige - ser ut att bli ännu bättre. I november 2013 trodde han, att den skulle komma "inom 2-4 månader", men vågar inte lova något bestämt datum nu. Kanske lite hysch-hysch-hemligt också. Förhoppningsvis ändå till sommarsäsongen. Jag meddelar om jag fått reda på något.

Att det ska vara så svårt att bestämma sig! :)

Som utlovat kommer här en bild där jag jämför med en tröja som inte är så baggy.

TWMFkcf.jpg

Ärmarna på tröjan har samma ytterdiameter som ärmarna på jackan. Det betyder att jackärmarna är lite smalare på insidan eftersom jackan är tjockare.

Den stora skillnaden är att tröjan är lite vidare precis uppe under armarna. Det ser kanske inte ut som mycket, men det känns som att det är stor skillnad.

Jackan är 52 cm bred precis vid armhålorna när den ligger platt på golvet. Tröjan har jag för mig var 57 cm bred.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Polackerna påstår att det är på väg, men svävar lite på målet när. (...) I november 2013 trodde han, att den skulle komma "inom 2-4 månader", men vågar inte lova något bestämt datum nu. (...) Jag meddelar om jag fått reda på något.

Jag blev otålig och mailade Cumulus och frågade :)

Our down suppliers has been promising this kind of down for many months and still nothing happens. We are looking for other sources but unfortunately it might take a while. I can't give you any date, sorry about that.

Ser inte ut som man kommer kunna köpa det inför den här sommar-säsongen i alla fall :(

En tom 4 l målarhink fylls med vatten, vägs på vågen. Tarra vågen.
Ta av hinken, tryck ner plastpåsen med det som skall volymbestämmas. Tag upp det igen.
Väg hinken med kvarvarande vatten volymen ges i minus gram, 1 gram = 1 cm3. 1 l = 1000 g.
go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips