Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...)

Ledsen att behöva dra upp ämnet igen men dunjackor verkar ju vara en djungel och att söka i gamla trådar hjälper föga när sortimentet ändras för varje år och dessutom verkar bestå av lätta/tunna jackor eller extrema expeditionsplagg men jag skall försöka formulera mig enkelt.

Jag skall ha jackan som rast och värmeplagg på vintertältturer med skidor/hundar under hela vintern (-5 till -30).
Jag tycker Fjällrävens KAMAS II med ca:500g dun av kvalitet 700 verkar vettig/lagom.
(Jag utgår då ifrån min "Eskimo jacket" med ungefär samma dunmängd, men av okänd kvalitet som jag tycker är lagom varm men alldeles för tung.)

1. Finns det synpunkter på KAMAS II?
2. Finns det liknande alternativ fråm andra märken?

Jag tycker den se ut att ha en lite för mesig huva. Det är väldigt skönt att ha en fodrad huva, även om hörseln blir ordentligt nedsatt. Jag har en Marmot Amadablam, som funkat bra ner till minus 15-20 hittills. Den är väldigt lätt och smidig, men du kanske kräver något varmare.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips