Yttermaterial i Feathered Friends-dunjacka

Jag funderar lite på en Feathered Friends Hyperion Jacket men man kan välja den i tre olika yttermaterial; nanosphere, epic och event där nano är den lättaste och event den som har bäst skydd mot väta.

Ungefärlig vikt på jackorna i de olika materialen är: Nano 312g, Epic 340g och Event 354g.

Nu har jag lite dålig koll på materialen, är det någon som har bättre koll på dem? Hur ömtåligt/fuktkänsligt är t ex nano?
 
Vet inte så mycket om de två första materialen, men eftersom det är en dunjacka så skulle jag välja Event. Det skiljer ju inte så mycket i vikt och en dunis ska du ju ändå inte springa omkring i så den behöver inte ha de bästa diffusionsegenskaperna. Men det beror ju också på om du ska ha den på vinter (torrt klimat) eller sommar (fuktigare)?
 
Ja, jag funderar också på event men den är lite dyrare men å andra sidan skiljer det inte så mycket i pris heller. Och som sagt så skiljer det ju inte så mycket i vikt. Jag tänkte främst ha den för vår/höst-bruk så då är det ju bra om den inte är så fuktkänslig. Jag köpte en Patagonia förra året som är mer lämpad för vinterbruk så nu tänkte jag komplettera med en lite lättare också.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.