Billig vindjacka för lång och smal passform?

Jag letar efter en vindjacka för alperna och klättring.
Jag vill ha bra passform (184cm, 75kg), kunna ha armarna ovanför huvudet utan att jackan går upp för mycket och helst inte betala allt för mycket.

Jag har prövat Montane featherlite som har för bred passform och för korta ärmar, Montane featherlite Velo i L som känns grym men är alltför kort, Montane Litespeed i S och M som båda är väldigt korta och går upp mycket när man lyfter på armarna och Rabs Cirrus i M och L, där L är den som känns bäst hittils, även om den är på gränsen till för kort.


Har ni några andra tips?


/cake
 
Marmot

En jacka kag tycker är jättebra är Marmot Ether DriClime. Den har Marmot´s Angel-Wing Movement, som ger full rörelsefrihet i armarna utan att jackan åker upp :)
 
Hej!

Jag är också långsmal 190/85. Precis som du så har Montane varit för kort i ärmarna på mig (Northstar stl L). Min vindjacka heter Marmot Trail Wind Hoody och den är perfekt på alla vis, och har som sagts ovan bra ärmar. Jag har stl L. Testa!
 

Har kollat lite på den men inte prövat den på. Hur är storlekarna? Pga priset är den inte mitt första alternativ dock.

En jacka kag tycker är jättebra är Marmot Ether DriClime. Den har Marmot´s Angel-Wing Movement, som ger full rörelsefrihet i armarna utan att jackan åker upp :)

Den här låter också väldigt intressant, och det kan nog bli ett köp av denna ändå i något skede, men just denna gången är jag mer sugen på en där bara skalet finns för den ökade användbarheten som det ger.

Hej!

Jag är också långsmal 190/85. Precis som du så har Montane varit för kort i ärmarna på mig (Northstar stl L). Min vindjacka heter Marmot Trail Wind Hoody och den är perfekt på alla vis, och har som sagts ovan bra ärmar. Jag har stl L. Testa!

Hur andas den? T ex outdoorgearlab har inte gett den helt toppbetyg, Vad tycker du om det de säger? Vad har du använt den till?


Tack för alla svar!

/cake
 
Har kollat lite på den men inte prövat den på. Hur är storlekarna? Pga priset är den inte mitt första alternativ dock.


Ganska väl tilltagna. Jag är 180/75 och jag hade strl S. Mycket smidig jacka och trots att den är tunn så var den ganska slitstark. Jag hade min till klättring på kullaberg och där brukar det blåsa ganska bra.

Over and out
 
Marmot Trail Wind andas utmärkt, är dessutom mesh under armarna och i bröstfickan. Jag har haft den i raska kliv med tung packning och kan inte klaga. Den är alltid med! Amazon uk brukar ha bra pris
 
Det är mycket som är slut i affärerna nu verkar det som. Det har varit svårt att hitta någon


Kollade här för sent. Då fanns bara xl kvar.

Marmot Trail Wind andas utmärkt, är dessutom mesh under armarna och i bröstfickan. Jag har haft den i raska kliv med tung packning och kan inte klaga. Den är alltid med! Amazon uk brukar ha bra pris

Denna är en som jag fortfarande funderar på.


En jacka kag tycker är jättebra är Marmot Ether DriClime. Den har Marmot´s Angel-Wing Movement, som ger full rörelsefrihet i armarna utan att jackan åker upp :)


Är det fler som har erfarenheter av den här jackan? Jag har på något sätt (kanske felaktigt) fått bilden av att den skulle vara för varm för sommaralperna. Är det någon som har testat den och vad tycker ni i så fall? Vill man ha skalet och isoleringen uppdelad eller funkar denna?

/Cake
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cece Bra och billig syntetfoderjacka Kläder 7
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
omnes Billig Nanavik Parka? Kläder 5
pelka Vill ha tips på bra billig skaljacka! Kläder 15
MonicaKa Billig reflexjacka, CO Kläder 7
Tomas J Billig dunjacka för vardagsbruk. Kläder 19
teoek Billig multispotjacka? Kläder 0
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bico Tunn och lätt vindjacka för sommarhalvåret? Kläder 16
skallagrimson Vindjacka som även funkar som regnjacka? Kläder 1
hannulan Ny vindjacka Kläder 8
Labben UltraLight Vindjacka Kläder 18
Labben Tips om vindjacka Kläder 3
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
Dalu0700 För lång packlista Kläder 26
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
Morannon Kängor eller vandringsskor till lång fjälltur Kläder 2
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
Sarvi Dammodell av underställströja med lång rygg Kläder 8
sachsaren Keps med lång skärm? Kläder 3
bionicon Dunväst med riktigt lång/låg rygg för männ?? Kläder 0
fson Lång jacka - igen.. Kläder 19
highlandpark Värmehållning i lång vs kort skaljacka? Kläder 1
8606 lång cykelfärd ? Kläder 1
8606 tips för lång cykelfärd Kläder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...