Dunjacka

Längtar till vinterns skidtur till fjälls. Saknar en rejält varm, vindtät, vattenavvisande och lätt (?) dunjacka med luva. Tänkt att ha som förstärkningsplagg och värmeplagg att dra över vid pauser och till kvälls.
Dyker det upp något i era hjärnor som påminner om detta?
Tänker mig att köpa något begagnat.

HåkanF
 
Lite motsägelsefullt med vattenavvisande och lätt. Vad är lätt för dig? 400, 600 eller 800g? Finns mängder av märken och modeller.

Inte många säljer lätta dunjackor begagnade däremot kan det sannolikt vara lättare att få tag i kg-modeller som t ex Fjällräven Expedition, Mountain Equipment Annapurna, Rab Andes Jacket och liknande.

Mera mångsidig är en lättare modell IMHO som t ex Rab Neutrino Endurance eller Mountain Equipment Lightline Jacket.

Thure
 
Är nog viktigt att först bestämma sig hur lätt som är lätt. Till vandring och liknande kör jag på en ghost whisperer jacket (tror det är mountain hardwear som gör den?) och är väldigt väldigt nöjd. Den är extremt lätt och tar ingen packplats, värmer fint och är ganska vindtät. Visst har den DWR av något slag och vattentåligt dun också.

DOCK är den ömtåligare än tyngre plagg, dragkedjorna är pilliga, vattentå¨ligheten har jag aldrig vågat testat och tror inte så mycket på etc. Den har helt enkelt även en massa svagheter.

En tyngre jacka har nästan helt säkert mycket tåligare tyger, kan värma ännu bättre etc.

Så beror på just hur viktig vikt och packvolym är.
 
Lite motsägelsefullt med vattenavvisande och lätt. Vad är lätt för dig? 400, 600 eller 800g? Finns mängder av märken och modeller.
Därav frågetecknet. Vattenavvisande är viktigare än lätt. En lätt jacka bland de som är vattenavvisande alltså.
Har du personlig erfarenhet av någon av dessa?

Håkan
 
Av Håkans kravspecifikation kom jag att tänka på en kg tung expeditionsjacka, direkt.

Min är en gammal dubbel MountFive, den kunde fått vara längre ner över stussen.
En FR No5 har jag den är baffelsydd och styft halvkilot lättare än den varmare.

En genomsydd duntröja har jag fått, fabrikat okänt, den väger mindre än hälften av den senare och är inte speciellt varm utan ett skalplagg utanpå.

Som den senaste har jag aldrig sett som begagnade. Men både expeditions och vintermodeller har förekommit, dock sällan i min storlek.
go tur
 
Jag kör också en Mountain Hardwear Ghost Whisperer huvjacka och är väldigt nöjd. Väger inget men värmer mycket. Utanpå kompletterar jag med en Outdoor Research Helium2 skal/regn om det är nederbörd. Bägge två tillsammans väger inget (kanske 400g), men räcker ned till ganska många minusgrader. Då är jag både varm och helt skyddad. Men slitstyrkan är låg jämfört med tjockare tyger om man ska vara hård mot plaggen.
 
Därav frågetecknet. Vattenavvisande är viktigare än lätt. En lätt jacka bland de som är vattenavvisande alltså.
Har du personlig erfarenhet av någon av dessa?

Håkan

Den jag fortfarande använder är en Mountain Equipment Lightline från 1989. Mkt nöjd med den men tror att min modell är något lättare p g a tunnare ytterväv än dagens modell.

Thure
 
Jag är lite osäker på vad för sorts jacka du letar efter, när du skriver "rejält varm"? Kanske inte någon av de mer renodlade rast- och förstärkningsplagg, som flera i tråden föreslagit, men om det ändå är något åt det hållet, så kan du (också) kasta ett öga på Cumulus Incredilite Endurance. Lite fukttåligare yttertyg än standardversionen, till priset av en mycket marginell viktökning.
OBS jag har bara provat tjejversionen, befunnit den välskuren och genomtänkt, men inte brukat den "i fält" någon längre stund. Den är i alla fall omåttligt populär och uppskattad bland mina polska bergsbestigarvänner.

Cumulus har nyligen börjat med hydrofoberat dun, som man kan extrabeställa (dock fortfarande bara "manuellt" per mail). Antar, att det gäller jackor lika mycket som sovsäckar.

Av lite tyngre/större/varmare/mer avancerade dunkläder har franska Valandre ett gott rykte (och kostar därefter).
 
Har du funderat på Roberts? Billigare än det som säljs i Sverige och möjlighet att få lämna önskemål om exakt det du vill ha.
 
Jag kör en klättermusen loke som förstärknings-/rastplagg.

Den är hyfsat vattentät, men mer som "duggregn under rasten" än "ösregn tre dagar", lätt, varm och vindtät, med en *väldigt* trevlig huva. Går att mosa ihop ordentligt om det är nödvändigt.

Den är gjord i ett rätt tunt och ömtåligt material, så jag använder den inte på typ vedbacken eller för att slå mig fram genom snårskog, utan det här är ett plagg som i regel ligger i väskan på skidturen tills det är dags att stanna och fika. Jag har dock haft den under skoterturer på kalfjället, och den har hållt mig varm och glad :). För tät för att vara kul att skidra i, men det gäller ju typ alla dunjackor imho. Lite värre än genomsnittet eftersom den bara går att öppna lite i halsen kanske? Atle är samma jacka men med full-zip. Gör den dock lite tyngre och mindre stuvbar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Wolff-Wear dunjacka Kläder 1
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
andnel Dunjacka 700 fill vs 800 fill. Hur stor skillnad? Köpråd. Kläder 3
jfc.bromma Dunjacka som lager 2? Kläder 16
Mrlacke Dunjacka för 6000m+ Kläder 3
traser Dunjacka,ihopklumpad fyllning Kläder 4
erik_odal Erfarenhet av Engellsons dunjacka Stavanger? Kläder 4
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Viktorious Kompressionspåse och dunjacka? Kläder 1
nicko_ (Quark) Dunjacka från Roberts.pl Kläder 3
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Bölet Ny prisvärd dunjacka, tips sökes Kläder 30
vandrafjäll Istället fär komprimerbar dunjacka ? Kläder 5
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
fuchs Kallt med dunjacka + rygga Kläder 25
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
Rapps Dunjacka i Fjällen Kläder 9
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
avslutad150402 Norröna Trollveggen vs. Lyngen dunjacka Kläder 3
bredviken Tunn dunjacka!? råd önskas Kläder 38
Still Alive Dunjacka som står emot gnistor? Kläder 4
Mr. Red Det här med dunjacka Kläder 7
Pobbe Köpa dunjacka från England Kläder 8
vonlarsson Dunjacka 2010 Kläder 21
skyspy Dunjacka Kläder 2
pelka Förvaring av dunjacka! Kläder 3
Henrik.A Dunjacka Kläder 4
mindful Ihopvikbar dunjacka Kläder 7
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
mBengtson letar efter ny vinterjacka / dunjacka Kläder 11
ödemark Dunjacka-lista Kläder 30
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
snowhound Dunjacka - fjällräven Kläder 5
Mathias PHS Rökluktande dunjacka? Vad göra?? Kläder 14
shalin dunjacka för vintertur Kläder 7
Mathias PHS Hjälp! Val av dunjacka! Kläder 25
dave1 Yttermaterial i Feathered Friends-dunjacka Kläder 2
StefanP- Dunjacka nedpackad i extreme värme Kläder 5
avslutat080903 Finns M/90 dunjacka Kläder 16
sandwichman Bra dunjacka? Kläder 14
afro haglöfs dunjacka Kläder 0
henkealf Rea på dunjacka/parkas i storlek Large? Kläder 3
Bjurs Dunjacka Kläder 27
pirx backpacka med dunjacka? Kläder 43
Martin Gidlund Vilken dunjacka? Kläder 8
Vandrare Dunjacka som går över röva Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.