Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-08-11, 03:12
marek marek är inte uppkopplad

Första fjällturen - Kebnekaise

Rakt på sak.
Jag planerar min första tur till Kebnekaise via västra leden, förhoppningsvis kan jag senare få uppleva den med mina små också. Men just nu planerar jag för en solo-tripp (med ev. bihang i soloutförande).

Men har noll erfarenhet av fjällmiljö och endast vana av södra Sverige och "lågland", samt att jag är av den typ som överanalyserar och planerar lite väl i detalj, vill jag ha lite feedback på vad utrustning jag bör ta med och vad jag kan lämna hemma, baserat på min "ordinarie" utrustning:

https://www.lighterpack.com/r/idww7

Jag är packlistfetischist, så dela gärna med er av "konkreta" packlistor för bestigning av Kebnekaise för mig att jämföra med
Svara med citat
Gammal 2018-08-11, 05:34
Picea Picea är uppkopplad nu

Det är alltså all utrustning du har hemma som du ska välja mellan? För du ska väl inte ha 2 sovsäckar och 3 liggunderlag med dig? Du behöver den varma sovsäcken, annars är det mesta upp till dig att avväga mellan vikt och hur bekvämt läger du vill ha.

När ska du dit? På sommaren behöver du för det mesta inte långkallingar varje dag, men ett par, plus mössa och vantar ska du ha med.

Senast redigerad av Picea den 2018-08-11 klockan 05:58
Svara med citat
Gammal 2018-08-11, 20:27
Göran_ Göran_ är inte uppkopplad

Kläder att gå och svettas i.

Torra kvällskläder.

Torrt nattunderställ.

Varm säck/underlag/tält.

Går bara att testa sig fram för vad man själv gillar. Men klarar du det där får du alltid en fin tur.
Svara med citat
Gammal 2018-08-11, 21:59
marek marek är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Picea Visa inlägg
Det är alltså all utrustning du har hemma som du ska välja mellan? För du ska väl inte ha 2 sovsäckar och 3 liggunderlag med dig? Du behöver den varma sovsäcken, annars är det mesta upp till dig att avväga mellan vikt och hur bekvämt läger du vill ha.

När ska du dit? På sommaren behöver du för det mesta inte långkallingar varje dag, men ett par, plus mössa och vantar ska du ha med.
Exakt datum är inte satt, men Juli-Augusti nästa år.

Ja, listan är ju den utrustning jag "filtrerat" fram, kommer ju banta bort ytterligare en del kläder och grejer när jag läst på mer.

Är mest orolig för sovsäcken, så spekulerar i om jag behöver bägge för att öka komforttemperaturen.
Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 18:51
Tagetes Tagetes är inte uppkopplad

Plan b

Hej!
Om detta verkligen är din första vandringstur, så rekommenderar jag dig att ändra plats. Pröva dina krafter och din utrustning runt Grövelsjön eller Storulvån första gången, ta Keb året efter! Det kommer ge dig mer vana = mer trygghet.
Hälsningar Lotta
Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 19:57
Picea Picea är uppkopplad nu

Citat:
Ursprungligen postat av marek Visa inlägg
Är mest orolig för sovsäcken, så spekulerar i om jag behöver bägge för att öka komforttemperaturen.
Blir det inte klumpigt? Det brukar rekommenderas att ha en sovsäck med komforttemperatur runt 0. Du borde klara dig, beroende litet grann på hur frusen du är, och blir det riktigt kallt kan du sova i understället. Sovsäckslakan sänker komforttemperaturen ett par grader också.

Jag tycker inte alls att du ska skippa Kebnekaise om det verkligen är dit du vill. Det är inte svårare att gå där än i Grövelsjön eller Storulvån. Själva bestigningen av berget kan vara jobbig för det är brant och långt, men om du har gått mycket i låglandet förr är du förmodligen hyfsat vältränad och du har gott om tid för backträning. Dessutom har du då ändå rätt bra koll på utrustning och hur man packar en ryggsäck för vandring, och behöver bara modifiera det efter klimatet.
Svara med citat
Gammal 2018-08-13, 07:39
Dania Dania är inte uppkopplad

Kebnekaise är ett utmärkt val, dina barn kommer du få med dig dit mycket lättare. Min son var 8 då han för första gången på egen maskin besteg Keb, nu innebar det ju iofs att han på turen (ej bestigningen) enbart bar sin personliga utrustning på 6 kg så det blev mer i min rygga.
Med det vill jag nog mest ha sagt att börja redan nu att fundera på att hålla nere vikten för du kommer att få bära extra med dina barn senare.
Om du inte är otrolig kall av dig så klarar du dig bra med -3 säcken jag är varm av mig och använder en på +5.
God tur
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:46.

Logga in