Visa ett inlägg
Gammal 2019-03-24, 21:09
skogsbaronen skogsbaronen är inte uppkopplad

Excaliburtorkarna tar upp jättemycket bänkyta oavsett modell, och prisskillnaden mellan modellerna är relativt blygsam. Av den anledningen valde jag modellen med 9 ollor. Jag har dock för mig att modellen med 4 ollor använder ollor som är lite mindre, och tar nog upp aningen mindre bänkyta.
Har du en lämplig plats där höjden är begränsad kan en mindre modell vara lämplig, men annars rekommenderar jag att du tar en stor.

Som nämnts tidigare kan det vara bra att vrida alla ollor 180 grader efter ett par tre timmar. Efter det kan man låta ugnen vara.

Jag torkar 16 portioner per dygn i min tork, vilket stämmer bra med det LottaH skrev. Det ryms nog lite mer, men jag brukar göra 4 portioner per recept och det blir då lämpligt. Beror ju litet på vad du torkar, men det ger dig en uppfattning om kapaciteten.
En full ugn med köttprodukterna och sen en till ugn med resten.
Onödigt hög kapacitet kan tyckas, men det är väldigt smidigt att kunna producera en veckoförbrukning för två personer under en helg.
Visst funkar det att torka i både vanlig ugn och varmluftsugn, men det är inte i närheten samma grej.

Har skrivit en del om min ugn i den stora tråden "Torka mat".
Svara med citat