Här finns vandringar jag gjort i Sverige. Jag bor i Stockholm och vandrar gärna i de svenska fjällen.

Jag älskar fjällen och försöker fjällvandra regelbundet. Mina fötter gillar obanat...pga Mortons neurom.

Användarnamn: Totteman

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Allt som tar tid och utmanar...

2019-09-03

Muddus nationalpark 2019

En dröm är på väg att gå i uppfyllelse i och med att resan till Muddus nationalpark närmar sig med stormsteg.

Målet är att uppleva nationalparken som den är. Jag vandrar inte ensam denna gång, som i Jämtlandsfjällen för ett par veckor sedan, utan med en kompis.

Med lite tur kommer vi att se björn och älg. Jag hoppas vi ser dem. Vi kommer att gå obanat en del, och kanske gå på den anlagda Muddusleden, även om det inte är prioriterat.

Vi utgår från Gällivare och vandrar söderut på Rallarstigen tills vi kommer att vika av in i nationalparken.

Det kommer att bli magiskt!

10 oktober...start på vandringen. Sedan får vi se vad som händer. Förhoppningsvis, snarare troligen, är det bara tyst, lugnt och skönt.

2019-09-04 07:55   Still Alive
Lycka till! Jag vandrade själv till Muddus' nationalpark från Gällivare ( via Rallarstigen ) aug. - sep. 2016. En mycket trevlig vandring.

Svar 2019-09-04 21:13   Thomas Lummi
Tack. Hoppas på fina vyer, inte dyngsur överallt. Men oavsett så blir det heeelt underbart att få komma dit.

2019-09-04 15:10   skogsbaronen
Kul!

Jag gick också i Muddus 2016.
Vi gick då den norra slingan längs leden, med start och slut på "parkeringen" i Suolas-vägen-nånting.

Vi var i stort sett ensamma där.
Det var gott om besökare kring Muddusfallet med omnejd, men i övrigt var vi helt ensamma hela veckan (vi såg två personer vid Mansonstugan också).

Här har du en ruggigt bra lägerplats. Missa inte den om du ska så långt ner i parken.

Svar 2019-09-04 21:17   Thomas Lummi
Tack. Ja, vi får de var vi går. Beror på om det är mycket folk på leden.

Svar 2019-09-22 21:49   Thomas Lummi
Tack för tipset. Vi sov mer söderut, vid sjön Boargeljavrre. Tältade där och gjorde dagsutflykt ned till makalösa ravinen Måskogårsså. Imponerande ravin. Rekommenderas!

2019-09-05 06:43   Still Alive
Kanske känner du till det redan, men Gällivare hembygdsförening har en öppen stuga med ved och kamin där man får övernatta. Den ligger intill Rallarstigen vid Abborrträsket S. om Njiehtsakjávrre.

Svar 2019-09-06 12:08   Thomas Lummi
Åh, så bra. Tack för info.

Svar 2019-09-22 21:44   Thomas Lummi
Tack, det var ett guldställe. Vi sov där första natten. Mysigt med den lilla stugan med kamin och två bäddar, precis lagom långt från starten av Rallarstigen. Det kostade ingenting att övernatta där och det fanns en vatten i källa nära sjön, liksom ett fräscht utedass bredvid stugan. Rekommenderas!

Svar 2019-09-24 07:29   Still Alive
Vad kul att ni fick glädje av den stugan! För egen del, när jag vandrade där 2016, kom dito stuga som en överraskning. En trevlig överraskning visserligen - eftersom det var regnväder och jag var blöt.

2019-09-06 07:15   Johan123
Det låter som en härlig tur!
Visst har ni koll på att Muddus norra delar består av enorma myrområden?
Mvh Johan

Svar 2019-09-06 12:21   Thomas Lummi
Jepp. Blir Rallarstigen till att börja med. Hur det än blir så vet vi att vi inte kan gå där det är blött. Så det blir spännande att se var vi kan gå. Det verkar onekligen lättare att ta sig fram på vintern. Men nu ska den stora skogen med myrmark få ett besök av oss.

2019-09-14 15:54   plingella
Åh skriv gärna och berätta erat vägval sedan. Det vore väldigt intressant!

Svar 2019-09-20 19:13   Thomas Lummi
Jepp, ska göra det. Sitter nu i Gällivare och väntar på nattåget till Stockholm. Vi har haft en fantastisk vandring.

2019-09-30 00:19   fowwe
Muddus har jag länge velat besöka, det har jag aldrig gjort. Hoppas att du skriver något om er färd, det skulle vara fint att läsa. (Och visst skulle det väl stå "10 september" som startdatum i texten och inte oktober?)

Svar 2019-09-30 16:22   Thomas Lummi
Ja, jag kommer att skriva om det. Visst är det 10 september som vi startade vår vandring på Rallarstigen.
Så här i efterhand är det kul att nästan hela Rallarstigen, en del av nationalparken och en del av Muddusleden hann upplevas på en och samma samma vandring. Vi hade inte bråttom, utan tog det lugnt.

Ska kanske påbörja skrivandet idag...snart i alla fall.

2024-03-03

4 september – till foten av Tjahkelij

Jag vaknade tidigt, somnade om. När jag väl steg upp var det till en strålande fin dag. Solen sken och jag med. Så skönt att starta dagen i kalasväder.

Jag tog det lugnt och skulle snart äta frukost. Lutade mig mot Litnokstugan och hade det bra.

2023-10-18

3 september – Rapadalen och Litnokstugan

Natten måste ha varit bra då jag vaknade något senare än vanligt. Dagens mål var att ta sig till Litnokstugan och spana efter djur längs vägen.

Jag fixade frukost och tog det lugnt.

2023-10-13

2 september – Sareks älgar

Jag sov bra och vaknade utvilad. Nu ville jag gå mot Rapadalen och drog inte ut på frukosten för länge, utan packade ihop tältet när jag hade ätit klart. Det var gott om blåbär, så frukostgröten blev extra god.