Min blogg handlar om allt som har med friluftsliv att göra. Det lär bli mestadels om fiske men även lite olika projekt, foto samt lättpackning.

Gillar uteliv på alla sätt och vis och är alltid nyfiken på nya upplevelser. Ägnar en hel del utetid i min hängmatta. Gillar all typ av vandring men Muddus är en personlig favorit.

Har egen webshop där jag säljer bl.a paracord.
www.paracordshop.se

Användarnamn: peter1969

Intressen: Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Sover gärna i hängmattan. Gillar att elda.

Muddus 2010 - med 2 barn!

Muddus 10-13 juni 2010

2009 var jag i Muddus på en solotur och jag blev glatt överraskad över området. Orörda stora skogar, lättillgängligt, välskyltade leder och fina stugor. Stugorna ligger dessutom tätt så för mig var det ett självklart val när jag nu skulle iväg med mina 2 yngsta barn, Elias 9 år och Nadja 7 år.

Året före gick jag från Skaite men stigningen upp till Muddusfallet ansåg jag vara lite för tuff för mina medvandrare så därför valde jag en annan utgångspunkt, en punkt som i och för sig gjorde att vi inte fick se Muddusfallet men däremot så fick vi en lugn och behaglig vandring.

Utgångspunkten blev istället en skogsbilväg väster om Urtimjaur. För att ta sig dit så svänger man av mot Messaure efter att ha passerat Jokkmokk. Efter att man passerat Solaure svänger man vänster mot Urtimjaur och därefter in på en skogsbilväg. Det är faktiskt skyltat "Muddus" så det är inga större problem att hitta. Parkeringen är inte stor men det ryms ett par bilar där och med den tillströmning av vandrare som jag upplevt så är det inga problem att rymmas.

Nåväl, med den parkeringen som utgångspunkt varr det i princip slät vandring hela vägen in mot Muddusluobbal som var det hägrande målet för vår vandring. Men vi (eller jag) hade bestämt att vi inte skulle ha bråttom mestadels av den anledningen att jag ville att barnen skulle få detta som ett positivt minne och få blodad tand.

Första dagen gick vi till Mansonstugan, en liten stuga med 3 bäddar. Det var en behaglig liten promenad på endast 4 km, en perfekt start på turen. Vi hann titta på mycket konstigheter längs vägen såsom brunna omkullfallna träd, massor av myrstackar, konstiga pinnar och allt möjligt som barn tycker är intressant. Själv så gick jag mest bara omkring och njöt över att vara tillbaks i Muddus.

Elias hade problem med fötterna och klagade emellanåt att stövlarna inte var sköna. Vi hade bara med oss Foppa-skor som reserv men han fick testa med dom och då blev det mycket gladare miner. Han behöll Foppa-skorna på resten av vandringsturen oavsett väder och terräng. Tydligen trivdes han att gå i dom och då fick det bli så. Stövlarna hamnade i pappas packning istället.

Vid Mansonstugan kastade vi frisbee, lekte kurragömma, kollade stigarna runtom och hade det allmänt bra. Elias skulle sova i överslafen på våningssängen och eftersom pappa är lite överbeskyddande ibland så plockade jag lös skåpluckorna och satte fast dom mellan sängen och madrassen som ett rasskydd. Jag ville ju inte att han skulle ramla ner under natten.

Dag två gick vi så vidare mot Muddusluobbal, en sträcka på 5km. det gick lika smidigt som dag 1 med få sura miner och mest glatt pratande och tittande på konstiga saker. När vi kom fram blev vi glatt överraskade när stugan var betydligt finare än jag mindes när jag tittat in året före. Elias och nadja ville genast flytta in och dom tyckte att vi skulle stanna där länge. Tyvärr kunde det bara bli en natt eftersom vi skulle hem också.

Vid Muddusluobbal finns det ett hiskeligt högt fågeltorn med besvärliga stegar som barnen naturligtvis skulle upp i. Det fanns ju inget annat för mig än att följa dom upp och försöka se till så att dom inte ramlade. Första gången gick jag upp med dom en och en men bara en stege i taget. Upp en stege med en unge som fick stå och vänta på plattformen medans jag hämtade nästa. Så gick det sakta men säkert upp hela vägen och väl uppe var vi en bra bit ovanför trädtopparna. Dom var rätt så imponerade över hur högt uppe dom var och hur långt man såg från toppen. Under vistelsen vid Muddusluobbal hann vi klättra upp 3 gånger och sista gången gick det hur säkert och smidigt som helst.

Dag tre började vi med att gå "åt fel håll" dvs söderut mot Fallstugan. Anledningen till det var att jag ville visa dom den otroligt långa spång som går längs västra sidan av Muddusluobbal och där man stundtals är inne i fågelskyddsområdet. Fram och tillbaks gick vi innan vi gick tillbaks till stugan för att hämta packningen. Vi gick så tillbaks mot Mansonstugan där vi övernattade den tredje natten. Promenaden gick fint och alla var nöjda och glada.

Dag 4 gick vi tillbaks till bilen i lite regnigt väder men det gjorde inte så mycket att vi blev lite blöta eftersom vi hade torrt ombyte i bilen. Efter byte till torra och rena kläder åkte vi in till Jokkmokk för en matbit och sedan bar det iväg hemåt till mamma och storasyskon.

Turen var en riktig succé och barnen vill tillbaks. Så tanken är att nästa år dvs 2011 ska vi även ta med oss mamma och gå "den tuffa stigen" från Skaite upp till Muddusfallet. Om vi orkar!

2010-09-25 12:23   brigas
vid Manson-stugan lekte vi spöklekar med våra barn när de var små,Riktigt skräm-mysigt,det är ett trevligare område att färdas i än den mest frekventerade Skaite-fallstugan-delen.

Svar 2010-09-25 20:07   peter1969
Framförallt är det ju mer lättgått och lättillgängligt. Men fallet är ju fint att se på. Vi ska testa med den delen nästa år, få se om dom orkar....

2010-09-25 22:44   Thomas Traneving
Vad mysigt det är att vara ute med barn. Man upplever sådant man missar som vuxen. Saknar tiden då våra barn var "små" och ville med ut.....med glada miner :)
Ni verkar haft en helt underbar tur!
/H

Svar 2010-09-26 07:34   peter1969
Jo, det var otroligt kul.
I och med att vi gick så korta etapper så hann även jag med att titta på allt i naturen, när man går själv missar man ibland litegrann av rena farten. Nu blev det gott om tid att titta, många raster och riktigt härligt.

2010-09-26 15:23   Håkan Friberg
Muddus är ett område som jag funderat på då och då. Jag skulle vilja gå en hösttur där. Finns det någon specialkarta över området, eller är det vanliga fjällkartan som gäller?

Svar 2010-09-26 17:03   peter1969
Det fanns en karta över Muddus i skala 1:50000 men enligt den info jag har så har den slutat att tillverkas. Jag träffade ett par gentlemän från Umeå när jag var där 2009 och dom hade den kartan men jag har sökt både via turismen i Gällivare/Jokkmokk, på länsstyrelsen och lantmäteriet utan napp. Det står på länsstyrelsens sida om Muddus att det finns en sån karta men det är tydligen gammal information.

Läs här (längst ner på sidan): http://www.fjallen.nu/parker/muddus_natta.htm

2010-09-26 15:40   Staffan Andersson
Specialkarta finns!

Svar 2010-09-26 17:03   peter1969
Har du den?
Jag har inte lyckats hitta den ännu.
Enligt vad jag har fått veta så har den utgått.

2010-09-26 20:44   kamera
Låter väldigt trevligt när du vandrar med barnen. Det där med skodon för barn är väldigt individuellt. Men bara de inte får skavsår och fryser så är det bara att köra.

Svar 2010-09-27 08:05   peter1969
Jo, det var stimulerande att gå med barnen så där. Det gäller bara att försöka låta barnen styra tempot så att dom hinner se på allt och vandra i sen egen takt. Jag tror att jag lyckades för dom frågar redan när vi ska tillbaks.

Grabben har problem med sina fötter så det var väl inte så oväntat att han skulle få lite problem, som tur var trivs han i foppaskorna (vilket för mig är svårt att förstå).

2010-10-03 13:00   äventyrssugen
Kul! Jag blir imponerad och sugen på att försöka själv med några av mina små. Men fyra dagar verkar ganska mycket att starta med. Tyckte inte dina att det var väldigt lång tid?

Svar 2010-10-03 15:22   peter1969
Nej, dom tyckte nog att det kunde ha varit längre. Men dom har ju varit ute i skogen mycket och sovit i tält och sånt där så direkta nybörjare är dom ju inte. Dessutom gillar dom att sova i stuga så det var egentligen inga problem. Vi hittade på en hel del att göra vid stugorna t.ex kasta frisbee, leka kurragömma, elda, klättra i fågeltorn, snickra och lite andra kuligheter.

Men man måste ju alltid anpassa turen till barnen, är dom ovana så måste man ju tänka på det.

Väl begagnad Segebaden pulka inköpt, behöver tips!

Idag köpte jag en väl begagnad Segebaden träpulka på blocket. I köpet ingick även moderna skaklar med sele. Skaklarna är nästan oanvända, i glasfiber med förstärkningar av metall och bara det gjorde köpet väl värt.

Pulkan är inte alltför sliten men den har ett par ganska rejäla sprickor i botten.
Nu är jag ju ingen pulkexpert men behövcer man åtgärda dessa sprickor eller kan man använda den som den är? Naturligtvis kommer jag att tjära in den, precis som med Tegsnäsarna, men räcker det?

Vinterplanering!

I februari bär det iväg till Muddus. Äntligen!

Jag har länge längtat att göra en vintertripp till Muddus och i mitten av februari bär det äntligen av. Jag har hittills lyckats locka 3 andra hängmattesovare att göra mig sällskap.

Projekt Stigfinnare!

Jag älskar stigar! Punkt!

Men det är ju inte alltid så lätt att hitta stigar och många av dom ser man inte heller på kartor.