Min blogg handlar om allt som har med friluftsliv att göra. Det lär bli mestadels om fiske men även lite olika projekt, foto samt lättpackning.

Gillar uteliv på alla sätt och vis och är alltid nyfiken på nya upplevelser. Ägnar en hel del utetid i min hängmatta. Gillar all typ av vandring men Muddus är en personlig favorit.

Har egen webshop där jag säljer bl.a paracord.
www.paracordshop.se

Användarnamn: peter1969

Intressen: Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Sover gärna i hängmattan. Gillar att elda.

Dagstur med barnen

Idag har jag och mina minsta barn (för andra helgen i rad) åkt skidor till grannarna. Nadja hade fått nya "riktiga" skidor som belöning efter att ha gått med gipsad arm i 4 veckor utan att klaga det minsta. Hon var riktigt stolt och glad över skidorna eftersom hon nu fick ha riktiga skidpjäxor när hon skulle åka. Eftersom Elias och Nadja åkte med vanliga längdåkningsskidor fick vi lov att ta med oss vanliga vinterskor i packningen så att dom skulle ha ombyte när vi var framme.

Förutom vinterskorna hade vi naturligtvis tagit med oss korv för grillningen men även, fläsk, pannkaka, stekpanna, två liggunderlag, mjölk, muggar, gafflar och lite till. Allt rymdes galant i pulkan jag gjort tidigare i vinter.

Skidföret var kanon! Näst intill skare med lite mjukt puder ovanpå gjorde att skidåkningen gick som en dans. Nadja och Elias var riktigt duktiga och tycktes ha riktigt roligt i det fina vädret.

Skidturen tog en dryg timme och väl framme hade vår granne redan gjort upp eld och var i färd med att grilla korv. Nadja och Elias ville inte vara sämre och snart tuggade dom på varsin korv. Konstigt nog verkade dom inte ett dugg trötta men däremot kände jag att jag ville vila mig en stund i solen innan det var dags för "riktig" matlagning.

Efter en stunds vilande i solen tog jag fram stekpannan och stekte fläsk. När det var klart blev det huggsexa bland pannkakorna. Kalla pannkakor doppade i hett flott tillsammans med stekta fläskbitar hör väl inte direkt till någon av bantningsprogrammens favoriter men när man är ute i skogen är det en riktig delikatess. Nadja åt mest men även grannens barn hann sluka lite pannkakor.

Lite fiske förgyllde dagen och även om det inte nappade så spelade det inte så stor roll. Barnen lekte i snön och hade jätteroligt. Som "belöning" för sitt slit med skidorna samt uppvisat gott humör fick Elias och Nadja åka skoter hem. Min belöning blev att själv få åka skidor hem!

PS! Med pannkakor menar jag naturligtvis riktiga pannkakor dvs såna som man gör i ugnen. Såna som man gräddar i stekpanna heter naturligtvis plättar. Plättar som man gräddar i stekpannor där det blir flera små plättar samtidigt kallas naturligtvis för småplättar.

2009-03-28 20:04   Wolf25
Roligt att se att någon annan har samma åsikt om plättar och pannkaka :)

2009-03-29 08:13   brigas
Detta är typ Bullerby-idyll;så här önskar jag familjeliv såg ut för många fler idag.
Skidutflykter med barnen,fika och fiska i solen.
En stor liten upplevelse.

2009-03-29 10:25   päeng
Dags att reda ut begreppen tycker jag. Plättar är små och görs i plättlagg, Pannkaka är samma sak fast större , gräddas antingen i stekpanna eller pannkakslagg. Det du gör i ugnen heter ju tjockpannkaka.Sen kan ju allt sammanfattas som mjölbiffar.Men skidturen verkar ju ha varit bra, mina barn är ju stora nu så det blir inte så mycket sånt där.

2009-03-29 12:25   BrittMarie
Härlig utflykt! Barn ska förstås ha riktiga grejor, då blir det roligare att åka!

Självklart har Pär helt rätt när det gäller vad som är plättar och pannkakor! Så det, så!

2009-03-29 15:49   peter1969
Eftersom det är min blogg så är det naturligtvis jag som har rätt angående plättar och pannkakor:)
Evig diskussion mellan sörlänningar och norrlänningar.....

2009-03-30 10:05   Thomas Traneving
Vilken härlig tur du och grannen verkar ha haft med barnen och vilket härligt väder ni fick.

Väl begagnad Segebaden pulka inköpt, behöver tips!

Idag köpte jag en väl begagnad Segebaden träpulka på blocket. I köpet ingick även moderna skaklar med sele. Skaklarna är nästan oanvända, i glasfiber med förstärkningar av metall och bara det gjorde köpet väl värt.

Pulkan är inte alltför sliten men den har ett par ganska rejäla sprickor i botten.
Nu är jag ju ingen pulkexpert men behövcer man åtgärda dessa sprickor eller kan man använda den som den är? Naturligtvis kommer jag att tjära in den, precis som med Tegsnäsarna, men räcker det?

Vinterplanering!

I februari bär det iväg till Muddus. Äntligen!

Jag har länge längtat att göra en vintertripp till Muddus och i mitten av februari bär det äntligen av. Jag har hittills lyckats locka 3 andra hängmattesovare att göra mig sällskap.

Projekt Stigfinnare!

Jag älskar stigar! Punkt!

Men det är ju inte alltid så lätt att hitta stigar och många av dom ser man inte heller på kartor.