Användarnamn: Örnsätrarn

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Resor

Guhkesvágge tur och retur från Suorva

I augusti i år kommer jag och några andra gubbar att göra en 10-dagars vandring i Sarek. Jag ville inte vänta så länge och när det stod klart att jag hade tillfälle att ge mig iväg för en kortare tur redan den 10:e juni så gav jag mig av. Den här berättelsen handlar om denna tidiga tur innan den normala vandringssäsongen börjat.

Vill man ta sig in i Sarek utanför säsong så finns det tre startpunkter: Kvikkjokk, Suorvadammen i Stora Sjöfallets nationalpark och parkeringsplatsen vid Sijddoädno 16 km öster om Aktse. Övriga vägar in i Sarek kräver båtskjuts (eller flyg)som inte går utanför säsong. Vid Saltoluokta startar båttrafiken först 17/6, Sitojaure 26/6, Laitaure 23/6 och Ritsem 29/6. Tiderna gäller för 2016.

Fjällkartan för GPS - igen

I ett tidigare inlägg har jag släppt Fjällkartan fri för nedladdning i en form lämplig för Garmin GPS. Fjällkartan i sin helhet är för stor för att kunna hanteras samtidigt och man måste därför läsa in de delar som man är intresserad av för stunden. Det kan vara lite besvärligt att plocka ut delkartorna och jag har nu lagt till mer information som hjälp i denna process. Jag har också gjort färdiga paket av delkartor för vissa områden. De är: