Användarnamn: Örnsätrarn

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Resor

Åter till Sarek - som pensionär

Min första vandring i Sarek och tillika min första fjällvandring över huvud taget, gjorde jag i augusti 1968. Min kamrat Hans Pettersson och jag var båda 19 år och vi hade tagit studenten två månader tidigare. Jag hade då aldrig varit i Norrland och inte heller fjällvandrat, såvida man inte räknar kilometern till Nipfjällets topp (Idrefjällen) från parkeringsplatsen nedanför. Den gick jag tillsammans med familjen när jag var 11 år.

Inspiration till vårt första äventyr i Sarek hade vi fått från Svante Lundgrens bok "Vandra i Sarek - Färder bortom rösade leder" som kom ut 1967 och några filmer av parkvakten Edvin Nilsson som visats på TV. Svante Lundgrens böcker om naturfotografering inspirerade oss också till att investera i systemkameror som vi inköpte för presentpengar vi fått vid studentexamen. Teleobjektiv införskaffades. De skulle vi ha med på vår vandring. Vi var ganska vana vid tält- och friluftsliv så vår bristande erfarenhet av fjällvandringar bekymrade oss inte.