Solo, bortom lederna och långt från folk. Fjällvandringsplaner, fjällvandringsminnen, fjällvandringsprylar*
(*garanterat sponsorfritt fjällvandringsnörderi)

Solo, bortom lederna och långt från folk. Fjällräv och retorikvetare som efter 20 år på fina men inte så naturrika platser såsom Rom och Malmö hittat hem till Dalarna. Mest bekant med fjällområdet kring Ljungdalen, där familjen haft stuga sedan barndomen. Sarek upptäcktes som vuxen och särskilt Rapadalen har lockat under flera vandringar.

Användarnamn: Elvah

Intressen: Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Paddling, Foto, Utförsåkning, Träning, foto, matlagning, RPG-spel, musik.

Nya vyer på vinterfjället

Vasaloppsfanatikerna här i Mora där jag numera bor tittar lite konstigt på mig när jag berättar att jag avser skaffa ett par vallningsfria skidor och stavar med stora trugor. Jag har aldrig varit med om att lyckas få så många individer att se ut som frågetecken samtidigt, som när jag i sociala sammanhang berättat om min syn på skidåkning – turskidåkning alltså.

Men låt oss backa ett steg. I december tog jag ett enormt kliv i mitt liv. Jag flyttade hem till Dalarna efter 20 år på andra håll i världen. Vid sidan om att komma närmare familjen handlar detta mer än allt annat om att flytta närmare naturen. Närmare min plats på jorden: Huset i Ljungdalen. Tänk att kunna åka dit utan att det behöver ta fyra resdagar fram och tillbaka! Det är också en möjlighet att återupptäcka allt vad vintersport heter. Kanske kommer jag att gnälla lite mindre framöver, vem vet. (De som läst några av mina inlägg har hört mig jämra mig över att Skåne är för platt, skogarna söderut för obefintliga, skärgårdarna för befolkade, stigarna för tillrättalagda etc.)

Ensam på fjället. Inga anledningar att klaga på något.

Det är helt nytt för mig att kunna ge mig ut på skidor. Det var minst 20 år sedan jag var i fjällen vintertid. Semestrar och sådant har inte stämt för att åka upp annat än på sommaren.

Som barn åkte hela familjen ut på tur runt Ljungdalen. Vi var fem plus en collie vid namn Charlie som aldrig var så lycklig som när han fick leva ut sin vallhundsinstinkt och försöka hålla ihop flocken på fjället. Vi kunde vara utspridda en halv kilometer över en fjällsluttning med någon gnällig unge som inte ville gå uppför och någon som susade utför på skaren. Charlie sprang runt, runt.

En annan minnesbild från barndomen är av skidturer över någon sjö en solig dag. Viksjön och Öjön kanske. Apelsin till fika.

Så många varma vårvinterminnen att återuppleva. De mer vindpinade minnesbilderna får jag skapa på egen hand nu. Det var aldrig mina föräldrars grej att gå upp på kalfjället om det var minsta lilla dåligt väder. Själv vet jag inget i livet som får mig att känna mig så levande som när vädrets krafter slår emot mig. Tryggt inpackad i lämpliga kläder, utrustad med kunskaper förhoppningsvis. Men väldigt liten mitt i det enorma.

Steg ett har varit att införskaffa ett par skidor och pjäxor. Som vanligt fick jag på grund av mina breda fötter leta länge, söka igenom varenda butik och prova femtioelva märken. Det blev till slut Alpina Alaska, en känga som jag kan rekommendera till alla som liksom jag bär Meindl Dovre Extreme, Crispi Gran Paradiso och liknande som passar Kalle Anka-fötter. Förutom att vara rymlig och ändå sitta som en smäck med bra hälgrepp känns den rejäl och den är rätt styv. Himla snygg också! Den är inte riktigt lika bred framtill som nämnda vandringskängor men funkar.

Steg två blir att bekanta mig med allt detta vintersportande ett tag innan jag ger mig ut på turer likt de jag gör sommartid – vilket förstås är målet.

Men det krävs inga stora äventyr för att imponera på mig nu. Jag är som ett lyckligt barn inför det här stora, vita, vackra. Väldigt hemma på många plan.

Så gott som moln- och snöfallsfri vinterkväll på Flatruet. Vy mot Helags i solnedgången.

2015-03-10 13:33   fowwe
Skåne har tappat en naturälskare - men Dalarna har blivit berikad istället. Hoppas din nya tillvaro får innehålla många äventyr och fina stunder på fjället! Dessutom är det ju väldigt roligt att du har börjat skriva här i bloggen igen.

Svar 2015-03-10 18:02   Elvah
Tack Hans! Ja, ännu en naturälskare i Dalarna. Det finns en anledning att folk som gillar friluftsliv drar sig norrut. Har inte hunnit med så mycket än då jag haft annat att stå i en tid kring flytten, men nu är jag tillbaka igen! :-)

2015-03-10 17:59   Tobbe C
Lycka till med ditt nya liv lite närmare fjällen! Har också flyttat norrut från Skåne i vinter men flytten blev inte längre än knappt två mil. Fjällen är en ständig lockelse även för mig men eftersom jag har en betydande andel av familj, släkt och vänner här nere så kom jag inte närmare än så...

Hoppas att du fortsätter att dela med dig av dina fjälläventyr här på bloggen.

Svar 2015-03-10 18:18   Elvah
Två mil är alltid något! Vem vet, om du haft familjen i fjällen hade lockelsen kanske inte varit av samma slag. Då hade du kanske gått omkring och längtat efter de fina, platta cykelvägarna i Skåne istället. Eller efter motorvägarna. Kanske hade ditt största fritidsintresse varit snabba bilar. Du hade blickat ut mot fjällen omkring föräldrahemmet. Mot dina fängelsemurar...

2015-03-11 05:15   såg
Härligt att du har hittat en plats som ligger dig varmt om hjärtat.
Nog är svensk natur härlig.

Svar 2015-03-11 21:24   Elvah
Finns ingen natur i världen som kan mäta sig mot svenska fjällen, imho.

2015-03-14 20:01   BrittMarie
Härligt att ha tagit ett så stort kliv närmare fjällen! Men den ena sortens skidåkning behöver väl inte utesluta den andra? På Hemus finns ju så fina spår att motionera i! I min tillvaro är det med skidor precis som med ryggsäckar (och cyklar) det behövs flera för olika ändamål...

Svar 2015-03-15 12:52   Elvah
Helt rätt! Vad som slår mig är väl mer att det finns så många som aldrig fått upptäcka att det går att göra annat på skidor än att motionera, och som faktiskt blir lite överraskade och nyfikna när man berättar om något som inte i första hand handlar om träning.

2015-03-17 16:37   LonelyWolf
Shit va sugen man blev på tura nua :)
känns som du hittat hem :)
Take care!

Svar 2015-03-21 12:13   Elvah
Ja, många bitar börjar falla på plats i och med den här flytten och en första vinter här uppe! :)

2015-03-21 08:56   PZON_390
Kul att du är på gång igen ! Jag väntar med spänning på den avslutande delen om dina öden å äventyr i storådörren ;-)

ha're bra !,

// pzon ..

Svar 2015-03-21 12:15   Elvah
Den avslutande delen kommer, äntligen, alldeles snart, nu när jag börjat landa i tillvaron igen efter flytten! Vad ROLIGT att höra att någon vill läsa! :)

Lockad av The Dark Side (del 1: ett behagligt vägval)

Idén om en färd till skuggsidan av månen hade etsat sig fast. Kärlek och skräck. Jag hade inget annat val än att ta mig an den mest frestande och skrämmande vandring: The Dark Side. Men ett behagligt vägval hotade förstöra planerna.

Det gick att stå ut medan jag var i rörelse, men så fort jag stannade kom de fram från sitt gömställe, i lä bakom ryggsäcken där de åkte snålskjuts uppe i passet, och gick till attack. Jag åt en bar gående.

Fjällvandring? En begreppsdiskussion

Fjällvandring kan innebära väldigt olika saker och jag kan sakna ett begrepp för den form som jag själv utövar. Att vi associerar väldigt olika saker med fjällvandring blir tydligt ibland i mötet med nya bekantskaper:

Testar lätta skor på fjället

Det gick förstås inte att inte testa trenden med lätta skor på fjället.

Mitt utgångsläge är att jag rör mig utanför stigarna, ofta i blöt och stökig terräng av olika slag, trivs i höga kängor och uppskattar värme. Jag är extremt frusen och särskilt om fötterna, så valet av löparskor föll självfallet på ett par mid, och givetvis gtx.