Eriks utflykter och äventyr

Naturskådning och friluftsliv i stillsamt format. Har alltid varit ute i olika former, mest i hemmamarkerna vid Bottenvikskusten. Fotar och dokumenterar gärna mina små äventyr.

Användarnamn: scandiaca

Intressen:

Mer på profilsidan


Pulkbygge (Fjellpulken transporter 155)

Jag har vanligtvis åkt med ryggsäck på vinterturer, men ofta sneglat åt en pulka. Den enda fördelen med ryggsäck är väl rörligheten genom skog och i väldigt kuperad terräng. Nackdelen är förstås tyngden över axlarna och mindre volym att packa den mer skrymmande vinterutrustningen i. Och inget som helst utrymme för lyx!

Senhöst är rätt tid för pyssel och byggprojekt, så härom veckan slog jag till och beställde så en pulka. Det stod mellan Fjellpulken transporter 155 och Paris expedition sled, båda lämpliga objekt för hemmapulare. Det blev den förstnämnda, mycket för att det var den enda som jag kunde hitta till salu på nätet. De få svenska butiker som hade parispulkan i sitt sortiment hade den inte hemma. Men fjellpulken ser bra ut. Väger nästan det dubbla mot parispulkan (4 vs 2,2kg), men är å andra sidan stadigare och något större.

Det färdiga projektet, med provpackning i presenningen. Fästbanden för packningen följde med pulkan. Samtliga hål längs kanten är också original. Det är egentligen bara skaklarna som jag har byggt själv.

---

Efter att ha inhandlat alla delar så tog mig bygget inte särskilt många timmar. Antagligen för att jag noga hade granskat olika pulk-konstruktioner på nätet och hade ganska klart för mig hur jag ville ha det. Och jag ville ha det enkelt med så får delar som möjligt. I princip är rep det enda jag har använt i konstruktionen, förutom två karbinhakar för infästning i bältet, samt vp-rören.

Pulka 1104kr
Vp-rör 2st, 2m 20kr
Polyesterrep 5mm, 6m 15kr
Karbinhakar 2st 20kr
Spännrem liten 10kr
Dragbälte 149kr
Pressenning 2x3m 57kr
Totalt: 1375kr

Ett vadderat bälte hittade jag på Röda stjärnan, med lämpliga öglor att fästa saker i. I övrigt är allt inköpt på Biltema, Rusta och Clas Olsson. Total kostnad på under 1400kr får man väl ändå säga är godkänt.

Skaklarnas montering på undersidan

---

Ett spännband håller ihop det hela. Lätt att montera och demontera. Och starkt!

---

Repets ingång på översidan. Vp-röret vilar mot knuten

---

Karbinhake i vp-rörets över ände

---

Fäste för karbinhake i bältet.

---

Repen löper genom vp-rören och drar hela tyngden. Vp-rörens enda funktion är att hålla distansen till pulkan i nedförsbackar och bidra med lite styrsel. Några poänger med att göra så mycket som möjligt av konstruktionen med rep är dels att göra eventuella reparationer i fält så enkla som möjligt, dels att rep är tysta och behagligare att hantera i kyla jämfört med t ex metalldelar. Att allt ska gå hantera med stora handskar på var ett av kraven.

Nu är det bara att invänta vinter och snö, och då får jag väl anledning att återkomma med någon färdrapport med ekipaget!

Synpunkter och tips på förbättringar mottages tacksamt!

/EN

Logga in för att kommentera
Bli medlem
Glömt namn/lösen?
2016-10-27 14:40   fowwe
Hej Erik! Kul med ditt pulkaprojekt och hemmafixande. Har också sysslat med sådant på min Parispulka. Jag har en synpunkt som gäller skaklarna. Ett problem vi hade var att de inte höll styrseln, dvs pulkan slank både hit och dit och sedan ner i diket (de läderremmar och fästen som är monterade på din pulka är alltså avsedda för ett styvt drag som ska motverka detta slinkande). Dina skaklar tror jag kommer reagera på samma sätt, dvs pulkan kommer sticka iväg åt sidorna när det går nerför. Jag har ett styvt glasfiberdrag och har beskrivit min lösning för fästanordningen här:

http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/vintertur-genom-sarek-dag-8-9.htm

Även här finns lite pulkatankar:

http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/tankar-om-vinterfard-och-hur-tiden.htm

där bromssnöret med knutar finns avbildat. Ett bromssnöre som kan släppas ner när det är brant skare utför är väldigt bra, även om det inte har behövts så ofta.

Det problem jag nu har har är att en SJ-personal har klagat på att glasfiberdraget inte får tas med på tåg (alla har dock inte sagt något om det). Kanske får jag konstruera ett nytt, hopfällbart, av alurör eller något annat fiffigt. Men styvt i fästet mot pulkan bör det vara.

Lycka till, Hans
 
Svar 2016-10-27 19:16   scandiaca
Tack för tips och tankar Hans! Din blogg har också varit en del av mina förberedelser inför bygget. :) Den där bromsen har jag sett, genialisk i sin enkelhet! Får komplettera med den. Skaklarna kan jag tänka mig kan bli väl sladdriga i vissa lägen. Bra att jag har fäste också för rejälare drag om jag skulle känna mig nödd att uppgradera dessa. Ser fram emot en kall och snörik vinter och att få testa skapelsen. Mvh Erik
 
Svar 2016-10-31 13:15   fowwe
På tal om skaklar, man ser på foton från olika hörn av världen att många drar med enbart rep. Din lösning är ju ett snäpp bättre. Rep kan väl fungera på flack mark, men det är finns ofta mindre ojämnheter i terrängen som kan vara svåra nog. Att komplettera med en repbroms löser till viss del problemen. Vore kul om du skriver om dina erfarenheter så småningom, det här med vinterfärder är ju en sysselsättning som är fyllt av små problem som kräver kluriga lösningar ;)
 
Svar 2016-11-01 13:00   scandiaca
Jag lovar återkomma med en utvärdering! Att finna nya lösningar och experimentera är en del av nöjet. :) Plaströr med rep är det ju en del som kör med så det borde inte vara omöjligt. Sen är ju frågan hur bra det funkar i alla lägen.
 

Läs mer i bloggen

Porten till Sarek - Ett Soloäventyr i Nedre Rapadalen

Tjaktjajavrre, degraderat till vattenmagasin, och såhär strax innan vårfloden helt tömt på vatten. Isen ligger vrapperad över sjöbottnen. Ingen uppmuntrande syn. Snön är isigt hård och skidåkningen går snabbt den dryga milen upp till magasinets nordvästra hörn. Där viker jag in i skogen mot skoterspåret längs ”cykelstigen” till Laidaure.

Bygga egen fjärilshåv

Småkryp har alltid fascinerat mig, men det har tilltagit på senare år. Som med allt annat i livet så växer ett intresse ju mer man lär sig om ämnet. Den enorma mångfald och variation som dessa utgör är imponerande! Och skönheten hos de flesta gör dom dessutom till lockande motiv för den som likt mig har ett stort fotointresse.

Ruonekvagge - 5 dagar i blomster och fjärilseldorado

Ruonekvagge. Om dalen verkligen heter så vet jag inte, på kartan har den inget namn, men jåkken heter Ruonekjåhkå, så med enkel logik så får det bli Ruonekvagge! Platsen ligger i Arjeplogsfjällen strax väst Vuoggatjålme och nordväst Sädvajaure, där jag tillbragte fem fina och varma dagar i början av juli detta år. Lättåtkomligt från väg 95 aka Silvervägen.


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.