Bloggar > britts blogg

britts blogg

vandring,paddling och annat friluftsliv

Kvikkjokk-gjort lite nytta också

Sådär;nu har jag ägnat ett antal timmar igår och idag åt att måla hallen och dess takstol.

Jättenöjd med hur det ser ut,vitt och brunt som kontrast,tror det kommer att bli så fint när det väl är någorlunda klart.

Gårdagen bjöd på kanonfint väder,och en liten tur i kajaken med hunden blev det.

PÅ kvällen åkte vi med båten och provade fiska,utan framgång.

Åkte igenom alla kanaler;inga älgar,men väl en räv som simmade över älven.

Hann bli riktigt kyligt innan vi kom hem,gått med varmt te efteråt.

Idag mer regnigt men fortsatt värme.

Hurra,tänkte nog myggen,om de är kapabla till att tänka.

Dagens motion blev löpning längs vägen,bäst passa på medan det är grusväg;synd det ska asfalteras igen,ur den synvinkeln.

Postat 2010-07-03 21:33 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Kvikkjokk-en natt på berget

Stabilt kanonväder;igår blev det en paddeltur genom deltat,Nammatskanalen,ut i älven,in i Vinbärskanalen där det verkar som att bävrarna är än mer aktiva än förr;dock har jag aldrig sett nån.

Det är ett riktigt styrkeprov för mej att ta mej upp genom forsen/strömmen;ibland står man nästan still,men så får man lite medvatten och kommer vidare för att glida nedför älven igen.

Vid båtstället Bobäcken satt ett par vandrare och väntade på skjuts.

För säsongen är det byggt ett fint vindskydd där.

Sen grillmiddag och hjälpa till med undanstädning efter dagens byggande.Panel i hallen klar.

Förresten är den nästan lika stor som den "sovstuga" som var tänkt till en början;två korta britsar,ett bord och pyttelite förvaring hade gått att ha där.

Den klara kvällen fick det att rycka i "tältartarmen";packa sova-ute-kitet och ta med vovven,upp på berget ovan stugan.

Utsikten därifrån går inte att återge med min lilla kamera;provar ändå.

Men en stor blank sjö med öar,ett prunkande deltalandskap,Vita fjäll i Sarek,Tjuolta,Tarra,Saitaris-spiran med mera;kunde vi valt en bättre plats för att strö askan efter pappa;hela vår familj lär nog komma dit med tiden.

Det är så vackert där.

Upp med min lilla prasseltält,denna gång hade jag ett vanligt liggunderlag med med tanken på att hunden också ska ligga bekvämt.

Då gled inte mitt underlag heller;måste silikondroppa golvet i det.

Inga björnar på G denna natt,vovven sov så småningom på min arm,först var det så spännande med alla lukter och så märkligt att vara inne fast ute,bara ett nät som höll oss inne.

Det steg upp en dimma från badsjön Märtik i deltat;kanske den börjar bli badvarm snart,nu när sommaren är så fin.

Ett par sidensvansar satt i en talltopp på morgonen,så det är där de håller till på sommmaren.

Packa ihop,gå hem,en härlig morgonpromenad genom den frodiga skogen.

Kaffet klart på bordet när vi kom in.

Denna dag har börjat bra.

Postat 2010-07-02 09:22 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Kvikkjokk-utan vandring

För de flesta är Kvikkjokk en stopp-eller startpunkt fär en längre vandring.

För mej som tillbringar mycket tid här en del annat.

Nu sommartid är det rena lyxen,medvatten i kran, varmdusch i stället för att bära vatten från sjön,värma och "hinka"  över sej.

Förra nattens regn byttes mot uppklarnande och en riktigt varm dag.

Sovmorgon och allmänt slöande;kortare hundpromenad i trollskogen med dess grönska.

Kajaken ned til stranden;lika bra att omgående fara ut medan det var spegelblankt;namnet Saggat lär betyda "sjön som blåser upp snabbt";en erfarenhet jag har sen förra året,inte minst.

Så vackert att färdas runt våra närmsta öar med dess branta klippor,intill det vackra hemmanet Mallenjarka,in i deltats kanaler,vyn mot Pårte och mot Tarrekaise.

Mata fåglar och ekorren.

Hälsa på hos stug-grannen,lite handräckning i bygget;hallens innerpanel idag.

Kasta vattenapport åt vovven i hamnen(vattnet är bara 10grader ännu).

Fler promenader med hunden i trollskogen;fick en känsla av att det var nån fler där nära;då det föll ner mycket väta från  björkar längre bort.

Bäst att kalla in vovven så hon inte kutar för långt bort.

Under kvällen och natten åter en hel del regn;gick ner och kollade att jag tagit upp kajaken nog högt,då vattnet kan stiga rätt snabbt.

Det är så mysigt att lyssna till hur regnet smattrar mot plåttaket;låg en stund på renskinnen uppe på det ofärdiga loftet i bygget,bara för att höra smattrandet riktigt ordentligt.

Sen kvällsmat;fick rökt abborre av grannarna;mums!

Trots att det än är midnattsol så var det mörkt och mysigt inne;tända brasa i öppenspisen ett tag innan läggdags.

Postat 2010-07-01 09:47 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Kvikkjokksrapporten

Jag har skaffat ny leksak;en mini-PC.

Kapaciteten här är lite varierande,det kopplar ner ibland och är få kilobyte däremellan,men det funkar annars helt OK.

Vägen hit är inget för bilar med små hjul och lågt under;4-hjulsdrift och JEEP är lämpligast just nu.

Det tog en timme längre än vanligt att ta sej hit trots att vi körde på kvällen då inte så många arbetsfordon är igång.

Det blir nog fint så småningom när vägen är färdig.

Helt underbart väder när vi kom hit,spegelblank sjö och fjällen avtecknade sej mot himlen.

Lommarna ropade.Åh, så skönt att vara här och kunna hålla sej på rätt sida vägarbetena en tid.

Nu ska både kajak och båt i sjön.

Det måste bli nån kort övernattning i omgivningarna ibland i alla fall.

Dock inte idag,det har hällregnat inatt och än ligger molnen lågt.

Myggen;jadå,våra kära kompisar är så glada åt att vi är här igen.

Postat 2010-06-30 10:06 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Sommarledigt

Tidig utcheck från arbetet i torsdags,in på gymmet ett sista skrotlyftarpass.

När jag gick ut slog VÄRMEN emot mej,det som varit så kallt mest hela tiden,en morgon i veckan var det bara 6 ynka plusgrader.

Hämtade min lilla Pixivovve och sprang på tallhedarna längs Appoälven.

Vid ett litet drickastopp smällde det till i vattnet,troligen en bäver att döma av ljudet.

Vid nästa lugnvattenställe var det bara helt oemotståndligt att doppa sej,trots att vattnet är alldeles för kallt ännu.

Men det är ingen sommar förrän jag åtminstone doppat mej.

Hem och hämta mammas hund;en till runda på ett annat ställe.

En bra grej denna sommar är att det finns orienteringskontroller på ett antal stigar som vi brukar springa.

Stämplar man dessa kan man med lite tur vinna en cykel,så dagens stämpel blev "gula slingan".

Kväll och sol:en riktig paddelrunda i Purkijaur,och det var varmt hela tiden,dock inte lockande att bada mer,men att bara veta att jag slipper ha bråttom för att jag måste sova för att jag ska upp och jobba imorgon.Så skönt!

Midsommarafton,lite mulet,men varmt,nästan lite kvavt.

En stämpel till på kortet;"Margitbergsrundan",lagom långt och draghunden nöjd.

Iväg till sommarstugan i Storbacken,stället långt nere vid Luleälven med egen klimatzon ,+27 grader och stark vind.

Bara ligga i gräset och läsa hela dagen.

Alla söta hundar rusade runt mest hela tiden.

Fast ibland satt de still

Vi människor åt och drack som sej bör på midsommar.

För ovanlighetens skull inte en regndroppe.

Morgonen var varm och stilla.

Kajaktur efter älven,bävrarna avverkar träd så de nog måste skaffa avverkningstillstånd snart,stora aspar ligger mitt i vår vik.

Fick tillslut syn på en av dem.

Inte för att vattnet blivit nog varmt,men fem simtag åstadkom jag på badstället med "världens  kortaste och högsta sandstrand".

Tanken var sen att bjuda min mamma på en båttur på älven,men allt regn som under gårdagen stannat uppe i skyn föll ner med dunder och brak resten av dagen.

Vi satt under en presenning vid eldstaden och tänke det skulle ge sej,vilket det inte gjorde.

Störtregn och åska.Det är mysigt det med.