Bloggar > britts blogg

britts blogg

vandring,paddling och annat friluftsliv

Sköna söndag

Fanns ett program som hette,sköna helg skulle jag gärna kalla det.Vara ledig och ha det bra.

Så mycket som ryms inom tidsrymden av en vanlig arbetsdag:sova ett par timmar längre än på vardagen,hinna åka mitt skatepass p å20km,se på skidtävling på tv och åka till backen för härlig o-pist åkning tills den liften stängde och jag var nöjd.

Besöka föräldrarna,åka spark med hunden.

fortfarande inte hela 8-timmars dagen.

Nä,kortare arbetstid och fler som får chans att jobba,men färre timmar,så man får tid för att vara ute och leka.

De behöver man även sen man mist barnbidraget.

Idag har vi varit ute på vår traditionella julgransstöld,klafsat i snön på mina opassande snöskor,som inte är tänkt för damskostorlekar,måste göra nåt åt det.

Det är inte så lätt hitta nån passande gran,mest fula myrgranar med för lite kvist,men till slut kom sågen fram,tror den granen duger bra till utegran.

Inte ljust på hela dagen,åkte mitt favoritmilspår som är nyuppdraget,rejäla backar som inte skulle skämmas för sej på en riktig skidtävling,.

Svårt med sikten iband,så snöblint var det,en skidtur med vår tappra gamla hund,det går  sakta numera,men ibland i galopp,när man redan är genomsvettig blir det lite kallt.

Och så det bästa:varm O´Boy med ostmackor,alldeles för många.Och apelsin,vid köksbordet.Vårvinterfika hemmavid.

Barnsligt gott efter skidturen.

Postat 2007-11-25 15:22 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Månskensromantiker

När månen börjar lysa finns nog inte mycket som är vackrare än en tur på skidor bland snötyngda träd.

Var i valet och kvalet om jag ändå inte skulle träna på gymmet efter jobbet,för det var rätt kallt,men när jag cyklade iväg så kändes det riktigt behagligt.

En egen motionsrunda,klassisk åkning 15km,månen lyste vackert...

Laga middag och äta och så fara upp på hundspåret med urdjuret,ett litet pannlyse att tända vid behov,och så ut i sagovärlden.
Allt ser annorlunda och lite overkligt ut i månljus,så himla vackert och rogivande.

Långa blåtonade ljussträngar mellan träden,och vackert ljus över hyggena.

Dj-a månskensromantiker,brukar jag få heta,för jag måste bara vara ute när månen lyser.

Bästa ljuset är så här före jul,längre framåt våren lyser det inte upp lika mycket,det har väl med vinkeln på jordaxeln att göra.

Postat 2007-11-20 20:00 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Novembervinter och tidig skidpremiär

Ja,så blev nog vintern permanent.

Skidåkning varje dag,men så verkar min kropp helt plötsligt inte vilja vara med.

Först blir det som alltid i Jokkmokk, när molnen lättar och solen har chans att visa sej några dagar till,riktigt kallt.

Snart lyser aldrig solen nere i samhället,men på bergen runtom ser man faktiskt solen änen på årets mörkaste dag.

under -20C,egentligen inte för kallt,men antingen är man ovan eller så blir luften så mycket råare när älven inte lagt igen.

Och så ont i kroppen och ingen ork,synnerligen irriterande.

Nån livsuuppehållande runda med hunden runt spåret,och sen ingen ork till egen motion.

Nå slalompremiär igår ändå.Kåbdalisbacken är fin,vilket horder av åkare noterat och utnyttjar,både från när och fjärran.Träningsgrupper från Stockholm tex.

Jättebra för anläggnngen med så mycket folk så tidigt,fast man är bortskämd med att aldrig behöva vänta i liften.

Väntan på att åka upp i liften blev för tradig,så efter bara 6 åk styrde jag kosan hemåt igen.

Hann i alla fall åka i "off-pisterna".Riktigt mycket  mjuk snö.Det här blir finfint framöver,då fler liftar öppnar.

Få lite sol mitt på dagen underlättar allt vintermörker som kommer.

Men hu så kallt om fötterna,det är en avvägning mellan att dra åt skorna tillräckligt och låta fötterna få nog med blod.Ska nog ta tofflor med i bilen när jag kör hem;de är snällare än kängor under "upptiningsfasen.

Få se om nån ids dra upp skidspåren idag,det var en vecka sen sist de drogs,måste prova,jag kanske bra är fjesig och inte alls flunsig...

Annanrs får man väl kava upp ett eget spår.

Nä, ursäkta,dom är ute och drar spår nu..

Postat 2007-11-18 08:49 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Liv och rörelse

Rörelse är liv,att röra sej är att leva,livet är som bäst när man rör sej,eller?

Vi människor är olika.

Satt på rumpan större delen av en arbetsdag och hörde om motion på recept.Alltså ett gult receptpapper där det kan stå tex att man ska röra sej 30min om dagen,man kan göra det 10min åt gången,så man blir lite andfådd.

Det är mycket bra för hälsan.

Alltså,många gör inte det,blir lätt andfådd 30min sammanlagt om dygnet.

Inte lust,vilja,förmåga att göra det.

Konstig värld vi lever i,eller parallella världar,för jag mfl "utsidan"-brukare tex tycker om att vandra,paddla,klättra,fiska,cykla,åka skidor etc.

För egen del är dag sittandes på stol eller bilsäte en  dag där mycket fattas, varken kropp eller själ har fått den stimulans som behövs.

Jag vill ut! I skogen,på sjön,på fjället,bara ut i solen eller månljuset.Varje dag.

Frisk luft och ta i,jobba med kroppen.Inte vara flitig och effektiv enbart sittandes inomhus på en stol.

Postat 2007-11-13 10:08 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Massor av snö

Måste bara visa hur mycket snö som kom igår.

Nu måste det bli riktiga skidspår på en gång!

Innan det började vräka ner hade vi bara snö som täckte backen och förstörde "springföret".Nu är det ca 40cm och mer lär komma.

Jättefint sparkföre på vägarna för det är rätt fuktigt och bara en minusgrad.

Jag ser att nån börjat pressa snön med skoter på skidspåret.

Frågan är.ska jag preparera skateskidorna eller dom vanliga först?

Eller ta en tur till backen i Kåbdalis och trängas med träningsgrupperna i halva backen;väntar nog till man får åka från toppen av backen,men det kanske man får redan imorgon.

Det är så vitt och vackert att man kan bli lycklig för mindre.

Kväll:skidåkning för första gången.

OK,vi är långt ifrån först,men det är enbart natursnö och vanligt barkbelagt elljusspår,ingen skottning behövdes,bara skoter att börja pressa ihop snön.

Kan naturligtvis prepareras mycket bättre,hade gått göra det redan idag om intresset funnits.

Det gick riktigt lätt trots det mycket lösa underlaget,några minusgrader och lätt nederbörd ungefär som underkylt regn.

Skatade 20km,undrar hur många varv jag har runt denna 5km-slinga genom åren.

Så vackert att man blir glad bara av det.Rena julkortet med massor av snö i träden.

Ovanligt tidigt för "det nya klimatet",förr var det oftast bra vinterföre alla år vid denna tid.