Bloggar > britts blogg

britts blogg

vandring,paddling och annat friluftsliv

Skridskopremiär!!!

Nyss upptinad i duschen efter årets första skridskotur.

Varvlopp runt en sjö strax utanför samhället.

Jättekul,ca 5 cm överallt,blankis.Tryggt.

Men varför glömmer jag jämt att det blir så kallt om händerna?

Efter att ha gått med hundarna upp på ett berg med med ett antal band ur Nordisk Uppslagsbok som simulerad fjällturspackning i ryggan för att testa "super-duper-knäortosen så var jag rätt varm.

Och tog inte på mej vare sej varma dunhandskar eller en extra tröja..Båda hade behövts,men jag åkte tills det började skymma.

Kanske är det fin is på fler sjöar i morgon.Kylan håller i sej ett tag till,och förhoppningsvis ingen nederbörd.

Knäeländet-ja igår sprang jag upp och ned i trapphus på ett sjukhus,hoppade studshopp och längdhopp på ett ben.Jag tror den ger avlastnng bara  jag har den rätt inställd,testa några gånger till,om jag nu hinner:

Isen går före,den är så sällsynt som skidföre i Skåne.

Postat 2008-10-31 16:36 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

En liten hösttur söderut på Kungsleden från Kvikkjokk

För några år sedan hade vi sk "planeringsdagar " med jobbet i Kvikkjokk.

Husrum på turiststation,mat på ungdomsgården.

Innan allt drog igång hann jag med en paddeltur runt deltat i härlig höstsol,och efter planerandet en löptur upp och runt Snjerak i lika strålande väder innan det var stor middag.

När allt var slut nästa dag stannade jag kvar.

Lastade ryggsäck med innehåll i kajaken och paddlade över sjön och lade upp kajaken på stranden och gick sedan upp längs Kungsleden.

Helt underbart strålande höstfärger.

Väl uppe efter den branta backen från sjön ringlade den mossklädda stigen över "savannen".

Matpaus vid en liten vattensamling.

Skulle ju ta en mysig "matbild",min rangliga kökskonstruktion välte och jag fick skrapa upp allt från backen

Det smakade bra ändå i den vackra omgivningen.

Det var lite sent när jag kom fram till Selekjokk,men hittade en fin tältplats på en kulle i en björkdunge ovan jokken.

Efter att ha tvättat mej i jokken hängde jag  upp tältljuset,drack vin,åt kex,läste "ELLE" i pannljusets sken.

Ute stjärnklart och vackert,sedan rått och fuktigt,men nästa morgon återvände det varma höstvädret

Gick vidare längs leden,så jag såg ner mot Parka-lägret.

Stora tjusigt höstfeta sarvar var de enda levande varelser jag såg.

Gick så långt bort att jag var i nivå med berget,där var det mat-och bad-paus.

Dags att vända tillbaka mot Selekjokk.

Fler fina raststället,att dricka kaffe på.

Eller bara njuta

Över bron återigen.

Stannade sen en natt till.På väg ner från berget när man passerat renstängslet finns en liten bäck,en stor sten och en alldeles lagom liten tältplats nära leden.

Även från denna plats är utsikten jättefin.Tyvärr ingen bild;det hann väl mörkna.

Ringa hem,åter sändning,nästa morgon nerför branten,tack och lov att jag börjat med stavar.

Hörde ljudet av en hundpejl någonstans,såg sedan skymten av ett par människor.

Ner till stranden.lasta i ryggan och paddla över,lasta bilen,kolla av läget i stugan och så hem.

Att gå just denna sträcka blir svårt för den som inte har tillgång till eget flytetyg,vilket ju utgör majoriteten av vandringsintresserade.

Då blir det att svänga av vid Selekjokk och gå en annan sträcka än över den  torra,lättgångna vackra savannen och ner genom skogen med alla stora tallar och tjädrar.

Postat 2008-10-27 19:17 | Permalink | Kommentarer (11) | Kommentera

Lite gnäll (I-landsproblem)

Fortfarande blir det bara en liten bild när jag ska ladda upp,så får väl välja ett annat ämne än det först tänkta.

Gnälla för er stackars läsare om hur TRIST det är med ett knä som tydligen vid min "ringa" ålder visar förslitningstecken.

Jag som ska bli jättegammal och alltid vara jättepigg och har massor av sträckor i fjällen kvar att gå,för att inte tala om att jag vill springa fort och lätt i skogen,och åka lössnöåkning i off-pisten när jag inte åker mil efter mil på längdskidor.

Så nu försöker jag lägga in moteld mot eländet.

Några pass i veckan på gymmet,skivstången på axlarna och så kliv upp på pall,utfallsteg,knäböj,benspark.(plus en del annat för resten av kroppen.)

Allt för att bygga upp lårmuskeln som började se sorgligt saggig ut.Och jodå.det hjälper faktiskt.

Jag kan faktiskt springa igen utan att det blir nämvärt mycket mer svullet och stelt än när jag inte sprungit.

Till veckan ska jag få prova en grej som enligt reklamen kan minska belastningen på leden.Få se hur det verkar i verkligheten.

Draghunden är glad åt att det blivit så många turer i skogen senaste tiden,varannan dag springer jag ,varannan går jag,men jycken kutar hela tiden.

Och den älskade gammelhunden hänger fortfarande med,i förrgår var vi ute jag,sonen(Yippie igen!)och båda vovvarna.Det hann bli näst intill mörkt innan vi var hemma.

Idag nollgradigt dis och regnglopp;ändå skön skogsrunda fastän både jag och draghunden blev riktigt blöta.

Postat 2008-10-24 18:35 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Vardagliga glädjeämnen

Morsan som bubblar över av lycka; måste dela med sej..

Två gånger samma vecka.

En promenad i skogen tillsammans med vuxne sonen.

Så länge sen,så efterlängtat.

OK,att hundarna ska ut är skälet,men så kul.Att bara gå och prata ute i skogen,stilla vatten,dimmor,skymningen som kommer,stjärnhimmel,gul måne.

Kanske bara tillfälligt,men ändå!!

När den yngre generationen (enligt den äldre) gått vilse i asfalten och sen hittar ut igen,eller var han aldrig vilse?

Bara ute på andra vägar.Som man ska vara.

Postat 2008-10-11 21:38 | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Vad skönt att slippa friluftslivet

Just idag,i alla fall.

Ett sånt förskräckligt kallt blåsigt mörkt regnväder.

Trivs väldigt bra inlindad i min filt vid kaminen.

De där planerna på gå på gymmet ikväll verkar väldigt skippade,så ruggigt är det.

Vädret växlar snabbt:

Från fredagens kyliga sol,då det var utmärkt att ta en träningscykeltur och sen gå med draghunden i skogen,innan det var dags att åka upp mot Kvikkjokk.

Knallfrusen mark och stjärnhimmel,sjön mörk och spegelblank.Elda,elda,elda för att få värme i huset.

Lika kall  morgon,sol på snöklädda berg.

Intressant isskulptur där vi lämnat vattenslangen på.

Vi hämtade stockar vi beställt till vårt lilla krypin.

Långa,tunga,stadiga.Bunta ihop dem och täcka över i väntan på våren.

Håkan efterlyste en "rysk kulstöterska" för att hjälpa bära,det fick gå bra med en halvgammal svenska med risigt knä.

Vädret blev lite sämre,men utmärkt för att plocka lite mer lingon.Bar in all klyven ved innan det började regna lätt,ett regn som övergick i snö.

Det var vitt ute när det blev mörkt

En värmande stockeld i öppenspisen.

Vilken kontrast det var i morse,speciellt med tanke på att det var sprakande höstfärger för bara två helger sedan.

Lilla vovven fick uppleva snö en gång till.

Jag gjorde en snögubbe på bron,som stod och glodde in på oss när vi drack morgonkaffe.

Fyrhjulsdrift på bilarna är toppen,inte ett slir när vi skulle upp från parkeringen,trots släpvagn och sommardäck.

Några backar längre ner upphörde vintervädret och övergick i riktigt ruggigt regn.

Firade  Kanelbullens dag en dag för sent,men det var lika gott ändå. Extra många,med extra allt.smör,kanel,vanilj,socker.Mums!