vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Kvikkjokk-en natt på berget

Stabilt kanonväder;igår blev det en paddeltur genom deltat,Nammatskanalen,ut i älven,in i Vinbärskanalen där det verkar som att bävrarna är än mer aktiva än förr;dock har jag aldrig sett nån.

Det är ett riktigt styrkeprov för mej att ta mej upp genom forsen/strömmen;ibland står man nästan still,men så får man lite medvatten och kommer vidare för att glida nedför älven igen.

Vid båtstället Bobäcken satt ett par vandrare och väntade på skjuts.

För säsongen är det byggt ett fint vindskydd där.

Sen grillmiddag och hjälpa till med undanstädning efter dagens byggande.Panel i hallen klar.

Förresten är den nästan lika stor som den "sovstuga" som var tänkt till en början;två korta britsar,ett bord och pyttelite förvaring hade gått att ha där.

Den klara kvällen fick det att rycka i "tältartarmen";packa sova-ute-kitet och ta med vovven,upp på berget ovan stugan.

Utsikten därifrån går inte att återge med min lilla kamera;provar ändå.

Men en stor blank sjö med öar,ett prunkande deltalandskap,Vita fjäll i Sarek,Tjuolta,Tarra,Saitaris-spiran med mera;kunde vi valt en bättre plats för att strö askan efter pappa;hela vår familj lär nog komma dit med tiden.

Det är så vackert där.

Upp med min lilla prasseltält,denna gång hade jag ett vanligt liggunderlag med med tanken på att hunden också ska ligga bekvämt.

Då gled inte mitt underlag heller;måste silikondroppa golvet i det.

Inga björnar på G denna natt,vovven sov så småningom på min arm,först var det så spännande med alla lukter och så märkligt att vara inne fast ute,bara ett nät som höll oss inne.

Det steg upp en dimma från badsjön Märtik i deltat;kanske den börjar bli badvarm snart,nu när sommaren är så fin.

Ett par sidensvansar satt i en talltopp på morgonen,så det är där de håller till på sommmaren.

Packa ihop,gå hem,en härlig morgonpromenad genom den frodiga skogen.

Kaffet klart på bordet när vi kom in.

Denna dag har börjat bra.

2010-07-02 10:11   ulindh
Oh så härligt!

2010-07-02 11:38   peter1969
Fasiken vad sugen jag blev på lite uteliv nu.
Tack!

2010-07-02 15:31   Håkan Friberg
... själv har jag putsat fönster...

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.