vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Kvikkjokk-utan vandring

För de flesta är Kvikkjokk en stopp-eller startpunkt fär en längre vandring.

För mej som tillbringar mycket tid här en del annat.

Nu sommartid är det rena lyxen,medvatten i kran, varmdusch i stället för att bära vatten från sjön,värma och "hinka"  över sej.

Förra nattens regn byttes mot uppklarnande och en riktigt varm dag.

Sovmorgon och allmänt slöande;kortare hundpromenad i trollskogen med dess grönska.

Kajaken ned til stranden;lika bra att omgående fara ut medan det var spegelblankt;namnet Saggat lär betyda "sjön som blåser upp snabbt";en erfarenhet jag har sen förra året,inte minst.

Så vackert att färdas runt våra närmsta öar med dess branta klippor,intill det vackra hemmanet Mallenjarka,in i deltats kanaler,vyn mot Pårte och mot Tarrekaise.

Mata fåglar och ekorren.

Hälsa på hos stug-grannen,lite handräckning i bygget;hallens innerpanel idag.

Kasta vattenapport åt vovven i hamnen(vattnet är bara 10grader ännu).

Fler promenader med hunden i trollskogen;fick en känsla av att det var nån fler där nära;då det föll ner mycket väta från  björkar längre bort.

Bäst att kalla in vovven så hon inte kutar för långt bort.

Under kvällen och natten åter en hel del regn;gick ner och kollade att jag tagit upp kajaken nog högt,då vattnet kan stiga rätt snabbt.

Det är så mysigt att lyssna till hur regnet smattrar mot plåttaket;låg en stund på renskinnen uppe på det ofärdiga loftet i bygget,bara för att höra smattrandet riktigt ordentligt.

Sen kvällsmat;fick rökt abborre av grannarna;mums!

Trots att det än är midnattsol så var det mörkt och mysigt inne;tända brasa i öppenspisen ett tag innan läggdags.

2010-07-01 10:33   Håkan Friberg
Mmm... Det är faktiskt lite svårt att föreställa sig hur det skulle vara att ha Kvikkjokk som "hemmabas". I vissa stunder avundas jag dig - i andra är jag rädd att konstant närvaro skulle minska "suget".

Svar 2010-07-01 18:05   brigas
Det är nog ingen risk att det egentliga suget efter vandringar minskar,det är bara att just nu är det annat som prioriteras,men är det riktiga fint nån natt går jag nog och spanar ner i Änok i all fall.
Det går ju lättare att välja väder till vandringen så här också.

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.