vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Sommarledigt

Tidig utcheck från arbetet i torsdags,in på gymmet ett sista skrotlyftarpass.

När jag gick ut slog VÄRMEN emot mej,det som varit så kallt mest hela tiden,en morgon i veckan var det bara 6 ynka plusgrader.

Hämtade min lilla Pixivovve och sprang på tallhedarna längs Appoälven.

Vid ett litet drickastopp smällde det till i vattnet,troligen en bäver att döma av ljudet.

Vid nästa lugnvattenställe var det bara helt oemotståndligt att doppa sej,trots att vattnet är alldeles för kallt ännu.

Men det är ingen sommar förrän jag åtminstone doppat mej.

Hem och hämta mammas hund;en till runda på ett annat ställe.

En bra grej denna sommar är att det finns orienteringskontroller på ett antal stigar som vi brukar springa.

Stämplar man dessa kan man med lite tur vinna en cykel,så dagens stämpel blev "gula slingan".

Kväll och sol:en riktig paddelrunda i Purkijaur,och det var varmt hela tiden,dock inte lockande att bada mer,men att bara veta att jag slipper ha bråttom för att jag måste sova för att jag ska upp och jobba imorgon.Så skönt!

Midsommarafton,lite mulet,men varmt,nästan lite kvavt.

En stämpel till på kortet;"Margitbergsrundan",lagom långt och draghunden nöjd.

Iväg till sommarstugan i Storbacken,stället långt nere vid Luleälven med egen klimatzon ,+27 grader och stark vind.

Bara ligga i gräset och läsa hela dagen.

Alla söta hundar rusade runt mest hela tiden.

Fast ibland satt de still

Vi människor åt och drack som sej bör på midsommar.

För ovanlighetens skull inte en regndroppe.

Morgonen var varm och stilla.

Kajaktur efter älven,bävrarna avverkar träd så de nog måste skaffa avverkningstillstånd snart,stora aspar ligger mitt i vår vik.

Fick tillslut syn på en av dem.

Inte för att vattnet blivit nog varmt,men fem simtag åstadkom jag på badstället med "världens  kortaste och högsta sandstrand".

Tanken var sen att bjuda min mamma på en båttur på älven,men allt regn som under gårdagen stannat uppe i skyn föll ner med dunder och brak resten av dagen.

Vi satt under en presenning vid eldstaden och tänke det skulle ge sej,vilket det inte gjorde.

Störtregn och åska.Det är mysigt det med.

2010-06-28 06:12   peter1969
Låter härligt, både solen och regnet.

2010-06-28 14:20   Thomas Traneving
Låter som en härlig midsommar! /H

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.