Bloggar > britts blogg

britts blogg

vandring,paddling och annat friluftsliv

Kvikkjokk-Garvek

En liten tält-tur över Prinskullen-riktning Vallespiken och till det lilla berget Garvek blev det.

Efter koll på yr.no utlovades uppehållsväder och en del sol,så vi passade på att gå måndag-tisdag.

Nu stämde ej rapporten fullt ut,regnskurar och rätt hyfsad vind,men god sikt och faktiskt en del sol ändå.

Jag,Håkan och vår lilla Pixi tog båten till stranden på andra sidan Kamajokk.

Drog upp den ordentligt då man ju inte vet om vattnet skulle stiga än mer efter söndagens regn.

Rätt myggigt i skogen på väg upp.Fint att gå över heden mot renvaktarstugan.

Såg lite folk,så det är en del som regelbundet tar Linnès väg genom Valllevagge.

Snabbt upp med tältet för middag i närheten av renvaktarstugan,skönt att kunna äta inne i skydd mot vind och eventuellt regn.

Fortsatt gång genom en del vide innan vi vek av ner mot Garvek.

Håkan hade en del betänkligheter mot min idè att sova uppe på berget;det blåste ju mycket ännu,men vi fyllde dricksvatten i våra vattenflaskor innan vi halvklättrade upp och hittade väldigt fina tältytor mellan berghällarna,i lä från vind.

Vilken härlig mossmatta!

Så mjuk som den mjukaste heltäckningsmatta;jätteskönt att gå barfota i.Släta berg att sitta på.Vattensamlingar för hunden att dricka ur och ha som disk/tvättvatten fanns också i år.

Berget är 771m högt och sticker upp som en stor knöl mot omgivningarna.Det är långt ned till Tjuolta-älven.

Utsikt över hela Tjuolta,mot Njåtsos,Pårte,Luottolako.

Vattnet i Tjuolta-älven var alldeles brunt och det från Njåtsos slamgrönt.

Såg tyvärr inga djur nere i dalen och Änok trots ivrig kikarspaning,annars brukar man ju se älgar regelbundet.

Pixi klarade vandringen mycket bra,pigg och ivrig(ja alltför ivrig);fick gå i koppel hela tiden;annars drog hon iväg över heden i väldig fart,och här uppe på berget kunde hon ju ramla ner nånstans tänkte vi.

Inga mygg här uppe,lite småfåglar var det.

Vinden mojnade och vi sov mycket gott på vår mjuka lägerplats,regnade en del igen under natten,men morgonen var solig och fin,sitta ute och få njuta av lite solvärme var tacksamt.

Gick högre upp på heden på hemvägen för att undvika videt.

Det är ju mycket lättgånget,men antingen är våra fötter absolut helkassa eller så får vi fixa andra skor,för vi båda hade extremt ont i fötterna innan vi var nere;lätt utför samt sen brant nedför och fötterna glider fram i kängorna.
Tror aldrig det varit så påtagligt eländigt,och jag undrar om jag verkligen skulle klara en riktig vandring igen.

För man hittar ju ingen rutt där det aldrig lutar utför...

Postat 2010-07-21 08:58 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Kvikkjokk-mysko fågel

Igår paddlade jag ett tag i i sjön och in i nå mycket slingriga nästan dolda passager i deltat.så trånga att man knappt kunde dra med paddeln utan att ta i vegetationen på andra sidan.

i regel öppnar sej sen en liten rund vattensamling såpass att det går att vända

Såg åter älgkon med de två kalvarna.

Sen så lyfte en fågel från vår klippholme,mycket blågrå,med mörka vingaspetsar,större än fjällvråk,mindre än örn.

Långsamma vingslag.

Trana;tänkte jag först,blå kärrhök sen.

Men efter att i morse sett skymten av den nere vid hamnen så undrar jag om det är någon havsfågel,då den tydligen uppehåller sej nära måsarna.

Så stort vingspann.

Varit behjälplig i bygget,provbetsat en golvplanka.Hur ska jag som är så opraktiskt få till golvet snyggt,det blir en "utmaning".

Dagens motion blev en springtur efter Änokvägen igen,sen drog det riktiga regnet igång,igen.

Få se om vi gör nån tält-övernattning till veckan,det ser inte ut att bli så bra väder då heller.

Postat 2010-07-16 16:14 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Kvikkjokk--fisk kvar i tjärn

En kall och klar natt,knappt plus4;sover på alltför obekväm madrass,så jag vaknade jättetidigt.Lommarna skrek nere på sjön,ner och öste ur båten,som var rätt full i vatten efter de senaste regnen.

Gick upp på berget med vovven.

Till en tjärn där pappa en gång planterat fisk,och vi trodde nog att vi tömt den,men icke,de senaste åren har det inte nappat en enda gång..

Det slog flera gånger under den stund jag var där;så vi får nog försöka ta upp  den eller de kvarvarande.

Målat lister ute på altan,till ekorrarnas förtrytelse,för de har inte fått gå längs räcket och på mina nymålade bräder innan de torkar.Med jämna rum har de suttit i granen och längst ned på räcket och stirrat och tjattrat åt mej.

Sen får inte de andra fåglarna heller sitta och kacka på dem,så vi håller lite vakt just nu,Talltitorna är helt orädda,men äta ur handen gör de inte.

Fortsätter arbetena att gå bra och om vädret tillåter så blir det kanske en liten tur med tält till veckan.Snart är all panel uppe.

Postat 2010-07-15 16:17 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Kvikkjokk-älgar

Trots mycket regn under natten blev vädret rätt hyggligt idag,ibland nästan hela 15 plusgrader.

Ut och paddlade;såg en älgko med två röda kalvar inne i deltat.

Den här tiden ser man dem inte så ofta,förra året då vi var här redan från juni såg vi älgar nästan var gång vi var ute med båten.

Sprungit längs vägen mot Änok tillsammans med vovven,lättsprunget.

Nu är det ingen grusväg utanför vår stuga längre,utan asfalt av finaste rullskidskvalitèt;kanske dags att ta hit rullisarna och åka,om jag törs ta mej utför backarna vill säga.

Postat 2010-07-14 17:58 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Kvikkjokk-myggorna

Brukar inte tycka att myggen är till nåt större besvär,men i år verkar de ha fått optimala förutsättningar;fuktigt och inte så varmt.

Inomhus hålls de i schack av Spira-tabletter,ute är det bäst att dra på sej heltäckande kläder,om man inte är ute på sjön eller det råkar börja blåsa lagom mycket.

På hundpromenaderna i skogen får man hela tiden borsta bort dem från händer,ben och nacke.

Ingen solhetta som bränner bort dem;just nu 12 grader.

Väntar på det utlovade kraftiga regnet,som ännu ej kommit.

Igår blev det riktigt behagligt paddelväder på eftermiddagen;paddlade runt i deltat.

Långa dagar för Håkan i stugbygget,min fortsatta insats är målning allt eftersom.

Underhållningen på verandan kring fågelbordet fortsätter;just nu två ekorrar,en vuxen,en unge;den lille får vackert äta från golvet.Så fort den ska upp till bordet kör denandra bort den,lika envst återvänder den.

Igår var tom en liten skogmus uppe och plockade åt sej nedfallna frön.