vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Kvikkjokk-Garvek

En liten tält-tur över Prinskullen-riktning Vallespiken och till det lilla berget Garvek blev det.

Efter koll på yr.no utlovades uppehållsväder och en del sol,så vi passade på att gå måndag-tisdag.

Nu stämde ej rapporten fullt ut,regnskurar och rätt hyfsad vind,men god sikt och faktiskt en del sol ändå.

Jag,Håkan och vår lilla Pixi tog båten till stranden på andra sidan Kamajokk.

Drog upp den ordentligt då man ju inte vet om vattnet skulle stiga än mer efter söndagens regn.

Rätt myggigt i skogen på väg upp.Fint att gå över heden mot renvaktarstugan.

Såg lite folk,så det är en del som regelbundet tar Linnès väg genom Valllevagge.

Snabbt upp med tältet för middag i närheten av renvaktarstugan,skönt att kunna äta inne i skydd mot vind och eventuellt regn.

Fortsatt gång genom en del vide innan vi vek av ner mot Garvek.

Håkan hade en del betänkligheter mot min idè att sova uppe på berget;det blåste ju mycket ännu,men vi fyllde dricksvatten i våra vattenflaskor innan vi halvklättrade upp och hittade väldigt fina tältytor mellan berghällarna,i lä från vind.

Vilken härlig mossmatta!

Så mjuk som den mjukaste heltäckningsmatta;jätteskönt att gå barfota i.Släta berg att sitta på.Vattensamlingar för hunden att dricka ur och ha som disk/tvättvatten fanns också i år.

Berget är 771m högt och sticker upp som en stor knöl mot omgivningarna.Det är långt ned till Tjuolta-älven.

Utsikt över hela Tjuolta,mot Njåtsos,Pårte,Luottolako.

Vattnet i Tjuolta-älven var alldeles brunt och det från Njåtsos slamgrönt.

Såg tyvärr inga djur nere i dalen och Änok trots ivrig kikarspaning,annars brukar man ju se älgar regelbundet.

Pixi klarade vandringen mycket bra,pigg och ivrig(ja alltför ivrig);fick gå i koppel hela tiden;annars drog hon iväg över heden i väldig fart,och här uppe på berget kunde hon ju ramla ner nånstans tänkte vi.

Inga mygg här uppe,lite småfåglar var det.

Vinden mojnade och vi sov mycket gott på vår mjuka lägerplats,regnade en del igen under natten,men morgonen var solig och fin,sitta ute och få njuta av lite solvärme var tacksamt.

Gick högre upp på heden på hemvägen för att undvika videt.

Det är ju mycket lättgånget,men antingen är våra fötter absolut helkassa eller så får vi fixa andra skor,för vi båda hade extremt ont i fötterna innan vi var nere;lätt utför samt sen brant nedför och fötterna glider fram i kängorna.
Tror aldrig det varit så påtagligt eländigt,och jag undrar om jag verkligen skulle klara en riktig vandring igen.

För man hittar ju ingen rutt där det aldrig lutar utför...

2010-07-21 09:07   avslut1008
Jobbigt gå nedför, inte minst knäna..
har själv Mindelkängor som jag brukar knyta om då det blir en längre nedförsbacke. Hårt om foten, en låsknut och så lite lösare om skafftet. Funkar rätt bra........ för mig.

2010-07-21 11:51   Annicas fjällängtan
När jag ser bilden så blir jag alldeles lyrisk. Visst är det dumt det där med vattnet. det är så härligt att tälta högt. Ja utförsbackar är inget att leka med. Det blir nog inte bätre med åldern kan man nog räkna med. Tur det finns dalar!!!

Svar 2010-07-21 23:02   brigas
Om man bara behöver dricksvatten så räcker ju en liter långt,och det är ju inte så tungt att bära.

2010-07-22 13:02   Bandersson
Fötter
2002 gick Karin och jag rundturen Njåtosvagge, Luottolako, Sarvesvagge, Lullihavagge, Pårte, Pårek och hem. Alla mina fettkuddar under fötterna verkade ha gett upp. Den fina nedgången mot Pårek var ett ömmande trippande med tunnelseende på grund av smärtan. Hem till Kvikkjokk bytte jag till löparskor men det hjälpte inte mycket. Precis som du tänkte jag – nu är det slut på Sarekvandringar. Sedan dess har jag gått varje år och jag ska gå igen nu i sommar förstås - alldeles snart (2010). Så…
Tro inte på de som pratar om ålder. Akta dig för att ha ett jobb där du står hela dagarna. Köp ett par bra kängor. Klipp naglarna noga. Löpträna varannan dag en ganska kort sträcka, 5 km räcker. Var inte olycklig, kroppen förnyar sig även om du så är 100 år.

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.