Bloggar > britts blogg

britts blogg

vandring,paddling och annat friluftsliv

Kvikkjokk-vädret

Större delen av landet våndas i hettan,här är mycket regnigt och inte särskilt varmt.

Trist,ur min synvinkel;jag gillar sommarvärme.

Fick ändå njuta några dagar hemma i Jokkmokk,där är det lagom varmt och soligt.

Att det ibland är så markant väderskillnad på så kort sträcka.

Åh,doften av rosor och syrèn,tillräckligt varmt vatten så man tordes simma lite.

Få sitta i bersån bland växter och blommor.

Paddla till badstranden med lillhunden,springa i skogen både runt  Talvatisberget och vid Appoälven med draghunden,där det var svalt under morgontimmar och kväll.

Nu har jag stämplat alla sträckor på "ledkortet";igår morse Kvarnbäckleden med lillhunden,på ett ställe svärmade de vackert blå jungfrusländorna,de liknar på nåt vis kolibrier,hunden provade att jaga dem tom.

Ett kortare besök i sommarstugan i Storbacken blev det också,efter inköpsturen till Luleå.Nu har vi nog tillräckligt med arbetsmaterial att komma vidare i byggandet.

Fira mamma som fyllde år.

Nu åter till bygget,kanske bra att det inte lockar så mycket med utflykter,om än solen just nu bryter fram.

Postat 2010-07-12 09:17 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Kvikkjokk-brygglov

Sviter efter att springa på berget och sen ta sej ner gör följande dag till en lat dag.

Det gör ont i olika svaga delar av den skröpliga kroppen.

Skönt då att vädret är rätt somrigt och passande att sitta och sola på bryggan.

Avundas alla som befinner sej i resten av det väldigt varma landet;här är inte särskit varmt.

Bada är inte att tänka på.

Nu börjar det smälta av från glaciärerna uppifrån.

Slamvatten i Jokkmokkskanalen från Kamajokk gör det tjockt och blågrönt;i kanalen från Tarrälven är det klart och fint vatten.

Blåsten gjorde att jag lättjefullt ställde in dagens tänkta paddeltur;det blev en sen båttur efter att innerpanel-virket burits i n i den urstädade stugan;det blir gott om plats,nu är ändå vårt lilla duschrum reglat;och det lär ändå kännas rymligt hoppas jag.

Maten räcker nån dag till;har inte stannat här så många dar i rad förut;men vi har arbetsmatrial kvar,så det är helt OK.

Postat 2010-07-07 09:10 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Kvikkjokk-motionera

Valet av motion är något begränsat för mej här.

Springa och paddla.

Kroppsövningar på golvet inne blir aldrig av,naturligtvis kunde jag köra sit ups,armhävningar etc,men njet.

Antingen gymmet och skrotlyftande  eller ingenting.

Solen och värmen kom under eftermiddagen,och efter min stora målar-och oljar-insats åkte jag in till byn (första gången på denna vecka).

Vi sprang upp på Snjerak,jag och min lilla Pixi.

Känner stolthet att än orka springa upp dit,men det går inte fort.

Väl uppe belönas man med storslagen utsikt och fina fjällhedar att springa på.

Hunden kutar som en galning,och jag försöker länga stegen lite till.

Upp på klipp-toppen har man utsikt norrut,in bakom Pårte-massivet,där är dalen vi gick in i Lullihavagge,där är Sarek-topparna...

Såg en enda stackars ripa;kan man inte slopa vinterjakten ett par år;kanske det skulle bidra till en ökad stam av ripa?

Värst är sen att ta sej ner,kan inte springa,ändå halkade jag ett par gånger på rötter och sten så jag var ner med händerna i backen.

Postat 2010-07-06 09:30 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Kvikkjokk-fågelbordet

Ännu mer regn,sitter vid köksbordet,druckit kaffe,eldar i järnspisen(ja,mamma,vi eldar i järnspisen!).

En ung ekorre mumsar frön;undrar hur mycket de kan smälla i sej utan att spricka.

En talltita och en talgoxeoch en domherre  får äta på nåder de frön som ramlar ner.
Ekorrarna ger sej inte förrän det är tomt.

Dessutom har de massakrerat automaten;ska köpa ett nytt nästa tur till Biltema.

Nå,den som nu sitter här är så söt,ljusbrun och ännu inga tofsar på öronen,ibland tittar den på mej.

Gårdagens motion blev en timmes rask paddling in under Nammatsberget;idag är så tjockt och grått att man inte ens ser till sjön.

Kanske kvällen blir fin,som igår,då vi körde drag nån timme innan sovdags.

Målat takstolar;kul när det syns att jobbet går framåt.

Avundas INTE vandrare denna regniga period,visserligen var det klart västerut igårkväll och mycket vackert över fjälltopparna.

Förresten är ju fjälltopparna vackrast på håll,blånade och massiva,i närkontakt med dem är de ju bara en massa jobbiga,i värsta fall hala och vickande stenar.

När man är uppe på dem tittar men ner och ser hur vackert det är nere i de gröna dalarna och längs vattnet,eller så ser man ut över andra blå massiva fjäll.

Inte kan man så gärna stanna där,inga lägerplatser,inget vatten,knöligt och ogästvänligt,och ont i knän och fötter får man på nervägen,om man nu inte snubblar och slår sej halvt fördärvad i värsta fall.

Surt sa räven...

Nej,det blir kanske nån lite utflykt i bästa fall,nån gång,inte idag eller imorgon.

Ska flytta vovven från bäddsoffan så jag får bädda.

Postat 2010-07-05 09:14 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Kvikkjokk-och hela tiden kom det bara mer

För att citera Euskefeurat-text.

Det regnar häftigt när det regnar här.

Sitter vid köksbordet och tittar på en ekorre som vräker i sej solrosfrön ur automaten.

Är det tomt blir den sur och kräver att jag kommer med mer mat.

En knipa kommer in för landning i sin holk.

Det surrar från slipen i min stuga,snart ska jag väl göra min insats med penseln igen.

Passa på att städa gammelstugan tills dess;ser en hel del vovvehår igen,samt renhår;vovven gräver i renskinnet ibland så det står härliga till.

Får väl regnklä mej och gå på hundpromenad i skogen,trots att vovven brukar titta på mej vid denna vädertyp och se ut att säga "men VARFÖR" ska vi måsta gå i detta väder!!!

Apropå namnet på sjön;Saggat=sjön som snabbt blåser upp (tror jag då det betyder).

Förra året;en varm sommarförmiddag med spegelblank sjö paddlade jag ned till en stuga på sjöns andra sida.

Förr brukade vi bo i den på vårarna,och det är alltid kul att åka dit och kolla.

Hade inget annat än bikini på mej,flytvästen och troligen också kapellet hemma.

En minut i tolv byttes den blanka ytan mot krusningar som snart övergick i riktiga vågor med vita gäss.

Paddlade över till sjöns norra sida och plöjde hemåt i motvind;tänkte att i värsta fall så tar jag mej då upp på land och kan lifta hem.

Att gå runt;nej det skulle bara inte få ske,naturligtvis ska jag inte kapsejsa,för det har jag aldrig gjort någonsin,så det är bara att hålla sej på rätt köl,klarar man mer än ett tjugotal simtag i detta vatten så är det bäst att ha nära till land,må vara att det bara är stenar man når.

Nå,det gick bra,även denna gång.

Har faktist blivit bättre på att alltid ha med (och ofta på ) min sköna flytväst efter detta.