Rockar livet i Annelistyle.

Användarnamn: Anneli

Muztagh Ata - here I come again!!

Då är det dags! På lördag åker jag och packningen till Kina på värstingtur. Jag har en dejt med Muztagh Ata, isbergens fader. Vi ska försöka lämna varandra som vänner. Förra året gick vi skilda vägar. Jag är redo att sträcka fram handen, faktiskt hela min famn. Vi du ha mig så är jag din. I alla fall för en sommarromans.

Muztagh Ata, 7 546 m, rejtat som ett av de lättaste bergen över 7 000 m om nu något kan anses lätt på den höjden. Det ligger i västa Kina vid gränsen till istan-länderna.

Jag gör som vanligt, jag går solo, jag kör alpin stil, dvs. bygger inga läger eller bär upp mat eller utrustning på berget i förväg utan bär allt jag behöver i ryggsäcken när jag lämnar baslägret, och jag ska försök tälta på toppen.

Jag var där förra året men den värsta anhopningen av elände som jag någonsin erfarit på en resa gjorde att jag och Muztagh Ata lämnande varandra, kanske inte som ovänner, men i alla fall inte som vänner. Nu ska vi bli vänner är det tänkt och jag har en lite annan strategi än förra året.

Förra året hade jag bestämt mig för att prioritera topptältningen framför att över huvud taget nå toppen. Det gjorde jag också på plats. En dag när det var strålande väder lät jag bli att gå mot toppen för att istället fortsätta upp med mitt ekipage för att acklimatiseras än mer. Topptältning kräver en helt annan acklimatisering än att bara gå upp till toppen och vända. Sen satte vädret stopp och det blev inget alls.
Om någon har ett par solbrillor i kategori 4 (för värstingsol) med slipade glas i minus 6 och hyfsat vindtåliga (silvertejp funkar ju också...) som passar ett smalt ansikte så skrik till!! Jag känner mig inte direkt cool i de här!!

Det var rätt beslut den gången men det är det inte nu. Det var tungt mentalt att jag som kämpade så länge med berget inte fick toppen med mig hem. Den här gången prioriterar jag att komma upp på toppen i första hand, och sen ger jag det en andra chans för en topptältning, som då är att se som en bonus.

Jag satsar på att ha mesta möjliga kul. Har jag inte kul är jag diskad. Jag behöver inte ha kul i varje ögonblick, men som helhet. Jag är också diskad om jag bryter mot mina säkerhetsregler som är väldigt strikta. Om man nu kan vara diskad, men ni förstår hur jag menar.

Jag är grymt taggad. Det ska bli så himla kul att se vad min träning, både fysiskt och mentalt, har gjort med mig sedan förra gången. Det känns lite nu som när jag åkte tillbaks till Aconcagua i julas. Första gången jag var där var det stort och äventyrligt både fysiskt och mentalt, sist jag var där kändes det som en piece of cake på alla sätt, trots den värsta storm/orkan jag någonsin erfarit. Nu känns det samma, Muztagh Ata känns inte så stort, jag har under det här året plockat ner det mentalt. Jag är dessutom betydligt starkare rent fysiskt.

Foto: Venus Amini

Det har blivit lite körigare nu innan resan än jag trodde så jag har inte hunnit skriva så mycket som jag trodde jag skulle hinna. Men jag kommer att skriva klart senaste turen till Aconcagua i Kina nästa vecka innan jag försvinner från civilisationen. Jag har några dagar i Peking innan jag tar tåget västerut genom hela Kina.

Jag kommer inte att med egen satellittelefon men om jag stöter på någon som jag kan låna av så ringer jag min polare Venus som sen skriver en hälsning i min logg på min facebooksida.

Den kan man följa här: Min facebooksida!

Jag kan själv kan inte gå in på facebooken förrän jag kommer hem då facebook är censurerat i Kina, men jag får ett mail varje gång någon skriver nåt och kan således ta del av det när jag har tillgång till min mail. Allt pepp mottages med största tacksamhet!!!

Har man inte facebook kan man småkika från min hemsida men då kan man inte se kommentarer och sånt.

Till min hemsida!

Så shit, det här ska bli så jäkla spännande! Ha en underbar sommar och nu jäklar kööööör vi!!!!! Heja, heja, heja!!

------------------------------------------------
Här har ni min engelska facebooksida.
Här är min privata svenska facebook, där går det bra att följa mig.
Och här har ni min hemsida.
------------------------------------------------

2011-06-22 23:03   avslutad121010
Lycka till nu!

2011-06-22 23:29   MonicaKa
Topp, tur, topptur!
Ha det kul och var lagom försiktig!

2011-06-23 09:32   zzeezz
Lycka till

2011-06-23 15:43   hbc_backlund
Lycka till och ha det jäkligt bra!

2011-06-23 15:48   Bulingen
Hoppas du kan fylla "kulighetskvoten"! Lycka till!

2011-06-24 05:54   äventyrssugen
Ett höjdarsätt att fira midsommar. Jag håller tummarna och ser fram om att få läsa om turen sen.

2011-06-24 20:06   OBD
Lycka till!
Och njut när du äter "that piece of cake"

2011-06-25 16:46   seobserver
go tur och gott väder tillönskas!

2011-06-28 16:26   Magnus H
Bra installning. Sakerhet, kul och toppen i forsta hand. Lycka till nu sa ser jag fram emot lite text och bilder i host. Ha det sa bra.

2011-06-30 14:55   Anneli Wester
Tack alla! Heja heja heja!!! :))

SYRIA will rise again! Del 3

Anneli Wester åker tillbaka syriska gränsen för att hjälpa till med de syriska flyktingarna.

Gömde ju alldeles bort att göra klart det här! Här kommer del 3 från syriska gränsen tidigare i år. Skulle åkt dit igen häromveckan, biljett var köpt och allt, men var tvungen att ställa in. Nästa vecka blir det en sväng tillbaka till Nepal. Men här är tredje del en av resan till syriska gränsen tidigare i år. Jag är i Reyhanli precis vid syriska gränsen, vid den gränsövergång där flest flyktingar lämnat Syrien.

Jag gör som de andra delarna, lägger in mina Facebookinlägg och bilder. Välkomna att följa mig där, länk längst ner i inlägget. Det är lite mer live-känsla och väldigt mycket mer respons och liv där.

Här är del 1 och här del 2 för er som vill ta det från början.

SYRIA will rise again! Del 2

Den turk-syriska gränsstationen precis utanför stan är om jag förstått det rätt den gränsstation där flest flyktingar tagit sig ut ur Syrien. De flesta tar sig vidare. En del stannar här. Startar ett nytt liv.

SYRIA will rise again! Del 1

Anneli Wester åker tillbaka syriska gränsen och bloggar på plats!

Packar. Minipackning. Det blev inte ens 5 kilo. Och hälften behöver jag egentligen inte. Funderar på att köra micropackning och slänga ut den halvan.