Vilket material i kanoten?

Jag kanske skulle formulerat frågan lite annorlunda?

Min tanke var snarast att få ett svar på om det finns fog för misstanken:

Om vi tänker oss en större fabrikant i Europa som producerar både tävlingskanoter till elit i avancerat material och kanoter till oss andra i "vanligt" polyesterlaminat. Kan det tänkas att de skärper till sig och ser till att det blir min vikt och max styrka på tävlingskanoterna eftersom de kunderna direkt märker skillnaden - och vi vanliga får ett onödigt blött laminat som inte är fullt utrollat, där överskottet inte är bortrollat eftersom vi förutsätts att ändå inte märka något? Vi riskerar då torra fibrer trots att det är onödigt mycket polyester "medlevererat".

Håller era kanoter broschyrvikten?
Ser laminatet bra ut?
 
Jag kanske skulle formulerat frågan lite annorlunda?

Min tanke var snarast att få ett svar på om det finns fog för misstanken:

Om vi tänker oss en större fabrikant i Europa som producerar både tävlingskanoter till elit i avancerat material och kanoter till oss andra i "vanligt" polyesterlaminat. Kan det tänkas att de skärper till sig och ser till att det blir min vikt och max styrka på tävlingskanoterna eftersom de kunderna direkt märker skillnaden - och vi vanliga får ett onödigt blött laminat som inte är fullt utrollat, där överskottet inte är bortrollat eftersom vi förutsätts att ändå inte märka något? Vi riskerar då torra fibrer trots att det är onödigt mycket polyester "medlevererat".

Håller era kanoter broschyrvikten?
Ser laminatet bra ut?

Tävlingspaddlare är extremt vidskepliga skulle någon vinna OS i rosa badmössa skulle alla ha det på nästa tävling.

John Winters lät några racing paddlare blindtesta olika kajaker. Kajakerna skillde ganska rejält vad gäller pc block och andra koeficienter. Ingen av paddlarna kunde "känna" skillnad mellan kajakerna. Läs också om Ingvars praktiska tester. Där han fick det största utslaget när han mixtrade med jackan.

Den bästa paddlaren kommer att vinna oavsett i vilken kajak han/hon sitter i

De krav man ställer på en touringkajak resp. tävlingskajak är helt olika. Ett tävlingslaminat är väldigt styvt men sprött. Och passar inte alls det slitage man har på en touringkajak.

En praktisk vikt på en 5.2m touringkajak ligger runt 20kg ungefär. Tänk då på att en 1/3 del av kajakens vikt är luckor. skott...m.m. Vill man bygga lätt måste man ha en plan och vara konsekvent.

Det har varit endel ylande angående vissa racing producenters fastsättning av detaljer. Men det är säkert så att man för att komma ner i vikt helt enkelt måste spara på limmet. Det skiljer säkert nästa ett halvt kilo mellan en lättare fastsättning av sargen och en rejälare.

Jag fixade till klubbens nya slalomkajaker så att de blev lite robustare med följ att dom omgående blev cirka ett kilo tynge.

Ingen kajaktillverkare vill bygga tunga kajaker oavsett till vad de skall användas till. Att få ner vikten är något man kontinuerligt jobbar med. Det är förstås även en produktions och prisfråga

Hans Friedel
 
Tävlingskajaker har på 20-25 år blivit lättare och styvare, medan havskajakerna fortfarande byggs i klassisk glasfiber/polyester.
En vanlig racer i "träningsutförande" är lättare, styvare och starkare än föregångarna. De väger runt 10-10.5 kg mot de 12 kg de måste väga vid sprinttävling. De är styvare än bakad fanér som länge varit den styvaste konstruktionen.

Viljan att sänka vikten bland havskajaktillverkare är ganska låg. Vid sidan om glasfiber erbjuder vissa kol eller kol/kevlarkonstruktioner, men volymen verkar vara låg i jämförelse med standardutförandet.

Granmatris låter som en intressant lösning, hårt och lätt.
 
Tycker överhuvudtaget viljan att utveckla havskajaker är ganska låg hos tillverkarna - även om det faktiskt har börjat röra på sig lite de senaste åren..

Förutom några få företag som Skim, nya Reval, Epic, en del multisportvarianter mm, som har jobbat mer medvetet på en egen form & funktion så har det flesta kajaker fortfarande väldigt konventionellt utseende. För det mesta nån slags diffus grönländsk/engelsk/eskimåvariant och framför allt - nästan alla väger in på +25 kg. Trygga och fina i sjögång men inte direkt jättespännande att paddla va..

/ Ulf
 
Granmatris?

Varför talar ni om granmatris?
Är inte granen distansmaterial - eller möjligen att betrakta som fiber - men inte matris?

Möjligen kan man väl betrakta trä som ett kompositmaterial i sig men då är det ju både matris och armering?
 
Anders:)

Att konstruera och bygga kajaker som skall ta folk över stora vatten är ett stort ansvar. Det är bättre att satsa på säkerhet.

Hans Friedel
 
John Winters lät några racing paddlare blindtesta olika kajaker. Kajakerna skillde ganska rejält vad gäller pc block och andra koeficienter. Ingen av paddlarna kunde "känna" skillnad mellan kajakerna. Läs också om Ingvars praktiska tester. Där han fick det största utslaget när han mixtrade med jackan.

Hans Friedel

Bara en undring hur man blindtestar kajaker? Bindel runt ögonen, skynken som döljer kajaken, paddla i mörker...?
 
Känner att detta inte riktigt är mitt område, jag bara paddlar jag :)
Men det måste ju vara lättare att bygga en tävlingskanot lätt å starkt! En havskajak med alla sina luckor skott å vinklar å vrår måste bli mkt svårare att få till rent tillverkningsmässigt!
Oxå rent viktmässigt så väger ju luckor/sargar skott, linor, handtag,kompass ev inbyggd pump en hel del! Tror inte det skiljer så jättemkt om man skulle bara jämföra skrovet per ytenhet!
Vill passa på att redan nu önska alla paddlande vänner ett Riktigt Gott Nytt År!

/Janne
 
Jag har en fundering angående gran och epoxi i stripbygge .Hur tunna lister är det möjligt att använda utan att tappa för mycket hållbarhet.Hur stor viktbesparing gör det med 1 mm tunnare skrov ?Någon som räknat på det?I mitt bygge så använde jag lister som var 4.5 -5 mm tjocka hemsågade av vanlig klädselbräda .Jag läste att Ulf Johansson använde 4 mm till sina byggen .Hur långt kan man gå?Om man har tätare mellan formspanten och kanske endast 15 mm breda lister så borde det gå med 3mm .Är det någon som provat? Och framför allt hur mycket sparar man? I mitt fall kändes som om det som plockar på mest vikt är övrig utrustning som skeddabox ,luckor, sarg sits, mm.
Hälsningar Anders!
 
Känner att detta inte riktigt är mitt område, jag bara paddlar jag :)
Men det måste ju vara lättare att bygga en tävlingskanot lätt å starkt! En havskajak med alla sina luckor skott å vinklar å vrår måste bli mkt svårare att få till rent tillverkningsmässigt!
Oxå rent viktmässigt så väger ju luckor/sargar skott, linor, handtag,kompass ev inbyggd pump en hel del! Tror inte det skiljer så jättemkt om man skulle bara jämföra skrovet per ytenhet!
Vill passa på att redan nu önska alla paddlande vänner ett Riktigt Gott Nytt År!

/Janne

En böjd yta är starkare än en platt. Därför är också "vinklar och vrår" bra för styrkan även om de kan vara ett h-vete för de som ska få till laminatet där. Skott är också en bra grej för styrkan liksom en lucksarg. Så en lucka behöver inte kosta lika mycket i vikt som den faktiskt väger - fast om den inte funnits där kunde man valt en böjd form och sparat ännu mer...

Tror nog att ett vacuumsuget homogent laminat av S-glas och Isopolyester vore väldigt kostnadseffektivt. Ett skott, med skruvlucka, bakom sittbrunnen och en flytpåse framför fotstödet. Inga däcksluckor alls! En botttenplatta att monntera sitsen på och laminerade skenor på sidorna för fotstödet förstyvar också. Konstigare borde det inte behöva vara???
 
En böjd yta är starkare än en platt. Därför är också "vinklar och vrår" bra för styrkan även om de kan vara ett h-vete för de som ska få till laminatet där. Skott är också en bra grej för styrkan liksom en lucksarg. Så en lucka behöver inte kosta lika mycket i vikt som den faktiskt väger - fast om den inte funnits där kunde man valt en böjd form och sparat ännu mer...

Tror nog att ett vacuumsuget homogent laminat av S-glas och Isopolyester vore väldigt kostnadseffektivt. Ett skott, med skruvlucka, bakom sittbrunnen och en flytpåse framför fotstödet. Inga däcksluckor alls! En botttenplatta att monntera sitsen på och laminerade skenor på sidorna för fotstödet förstyvar också. Konstigare borde det inte behöva vara???

Jag tror trots allt luckor ger en ökad vikt! Visst lite matrial försvinner men sargkanten måste ändå förstärkas å tror oxå att det inte blir starkare än det var från början! Som du oxå var inne på!
Men är oxå lite inne på ditt förslag om den "rena" drömkajak/kanoten! Vi får väl gemansamt "tvinga" fram en sån :)
Tror oxå att en tävlingskanot med dess mindre bredd kan byggas lättare än den bredare havskajaken å ändå bli lika stark! Alltså det behövs mer matrial i havskajaken!
/Janne
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.