Jobba inom friluftsliv?

Ring o tjata på länsstyrelser i det område du kan tänka dig bo. Är själv utbildad biolog med inriktning på fisk och jobbar med detta på länsstyrelse. Det är ett jobb där jag iallafall i vissa perioder under maj-oktober får vara ute i naturen tämligen mycket (även om det ofta också blir fenomenalt mycket bilkörning). (Vintertid är man förstås inspärrad på kontor så då får man ta sig ut enbart på fritiden.) Vet att iallafall vissa länsstyrelser har en del folk som jobbar inom naturinriktade saker som inte har rätt formell utbildning/utbildning över huvud taget och som antingen halkat in på bananskal eller tjat, ofta börjat med att jobba timmar på diverse små tillfälliga projekt. En hård och lång väg in i arbetslivet, men några har definitivt tagit sig i den vägen.

Fimbulgeten: Jag ska kolla upp saken. Det låter väldigt roligt faktiskt, men kanske att det är en för lång och hård väg för mig. Men värt att undersöka saken ändå. Är Länsstyrelsen en bra arbetsgivare?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vad gäller arbetsmiljön på Länsstyrelsen så vet jag att LS Malmö
brottas med flera "arbetsmiljöproblem".
Det som visades av LS i Stockholm när AK Batra höll på verkar inte heller vara någon lockande arbetsplats.
Det kan vara så att arbetsmiljön skiljer sig beroende på var kontoret finns
eller så jobbar de efter "rutiner" och då är det samma överallt.

Tror nog TS hittat sin väg till drömjobbet vid det här laget, med tanke på att hennes funderingar är nio år gamla.
Men återkoppla gärna och berätta hur det gått :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips