Vilket material i kanoten?

Tittar man på fabrikanternas sidor finns massor av olika material på marknaden och dessutom blandningar mellan två eller flera. Alla har fantastiska egenskaper - och det ena kostar mer än det tredje!

Vilket material har ni i era kanoter och vilka erfarenheter har ni av dessa? Skriv gärna fabrikens beteckning, innehåll och de för- och nackdelar som ni själv upptäckt.

Är det värt merkostnaden och var går gränsen?
 
uppgradiringarna som ger mest för pengarna på motions/tävlingskajak är i min mening att köpa vacumsuget i epoxy istället för polyester handlagt och att uppgradera till ett bättre distansmaterial.
dyraste uppgraderingen i förhållande till vinsten är att uppdatera fibern.

själv har jag sedan 93 bara haft kajaker byggda med HD pvc skum som distansmaterial åt minstone i skrovet. efterssom det blir styvt och fint men tål mycket mer stryk än honeycomb.

//Siven
 
Är lite dålig på det här med olika matrial i kajakerna! Har dock haft en Epic 18X Performance vikt 18,4kg pris ca 26.900:- Det finns en i Ultra utförande oxå(dock ingen i Sverige) som är 2kg lättare kostar plus 10.000:- å är ömtåligare mot slag(grundstötningar) så det är kanske lite att gå över gränsen!
Sitter nu i en mkt snabb expeditionskajak med Sandwich skrov(även med inblandning av kolfiber) inte superlätt men mkt styvt!
God Jul på er alla å ett Gott Nytt!

/Janne
 
Materialet spelar ju rejäl roll iallafall. Paddlar Skim Distance i glasfiber, väger 26 kg. Så lånade jag en Thomasson Njord i gran häromdan.
Nästan exakt samma mått och väldigt lika egenskaper, men sisådär 7-8 kg lättare...
 
handlagt glasfiber utan sandwich betyder mjukt eller tungt tyvärr. jag har sagt det länge att man borde kunna göra havskajaker lättare. Men det verkar inte vara prioritet bara epic gör ett seriöst arbete med det. Det är tydligen en ganska svår övergång från handlagt i polyester till epoxy och vacuume enligt Zito (ägaren till zedtech) är det snarare en nackdel att ha jobbat med handlagt i polyester mot att lära från scratch med vacuume och epoxy efterssom processen blir mycket känsligare. lite som att lära sig paddla med winge efter plattpaddel mot att börja med winge direkt. Gran är fräckt inte minst för att det gör det möjligt att bygga från scratch själv. Hade varit coolt att prova att bygga en kajak efter samma metod som man använder med Hdpvc med gran i rutmatris som sandwich i stället. Kanske något för ulf johansson i hans nästa båt :)
 
Polyester som polyester eller ?

Nu är jag på resande fot och har inte mina kataloger tillgängliga och sitter nu jag vid en uppringd Internetanslutning som är för långsam för att kolla saker (priser).

Men när jag vid något tidigare tillfälle kollade priserna på polyester & glasfiber på Biltema och på Hjertmans & Watski så var det en väldans prisskillnad, om jag minns rätt

Är det som så mycket annat ett samband mellan pris och kvalité? Vad skiljer i så fall ”billig” polyester mot ”dyr” polyester?

Per
 
Gran och epoxi är ju ganska fantastiskt egentligen!.Så billigt och enkelt och dessutom lättare och starkare än alla de andra högteknologiska och dyra materialen.Rutmönstrad gran verkar tveksamt då vitsen med granens styrka går förlorad samtidigt som det går åt mer dyr och tung epoxi i mellanrummen.Tycker dock att det skall bli intressant med plywoodBlackpearlen som byggs på Petruskajak just nu .Om den blir lika lätt och stark som en stripbyggd så är ju det ett väldigt bra alternativ.Det minimerar ju.mycket av det tråkiga sliparbetet,Gillar man modeller med skarpa slag och kantiga former så är ju den byggmetoden perfekt.. Dock har ju inte alla tid och möjlighet att bygga själv.
Hälsningar Anders
En nöjd Hunterägare 585x50.5 och 18.5 kilo gran och epoxi
 
..Hade varit coolt att prova att bygga en kajak efter samma metod som man använder med Hdpvc med gran i rutmatris som sandwich i stället. Kanske något för ulf johansson i hans nästa båt :)

Får nog bli i hans nästnästa båt i så fall - den här gången blir det vanlig gran, glasfiber & epoxi..

När man gör oneoff-byggen så är strip o epoxi oslagbart. Du får en väldigt styv och slagtålig kajak på mellan 15 - 20 kg. Tyvärr ganska tidskrävande att bygga om du vill ha lite finish, annars går det påtagligt fortare. Plywood antagligen ännu snabbare men med starkt begränsad skrovform..

Du kan ju få lättare med epoxi, bättre fiber, skumkärna och vakumsug men jag är faktiskt tveksam om de håller för normalt "långfärdspaddlingsslitage". Ska man ha lite kul med kajaken så blir det ju in bland stenar och klippor, och upp på en hel del stränder - dessutom packas i, klättras på vid säkerhetsövningar osv. Så gärna lätt & styvt till tävling/träning men mer slitvänligt till långfärd/vågor/instruktion.

Men det har ju börjat komma en hel del lättare långfärdsbåtar den senaste tiden och jag är liksom Erik lite nyfiken på vad ägarna tycker..? För lätta kajaker är starkt vanebildande och det är svårt att gå tillbaka till +25 kg..

/ Ulf
 
Gran (eller ceder) är inte ett distansmaterial i vanlig bemärkelse. Virket står för för det mesta av långskeppsstyrkan (där de stora påfrestningarna i skrovet uppstår). Armeringsväven behöver därför bara ta hand om tvärskeppsstyrkan och kan minimeras till mängd och ytvikt (också för att gran är mera slagtåligt än de lätta distansmaterialen). Det är där de viktigaste viktfördelarna uppstår: densiteten för armeringsfiber/epoxy är ca tre gånger högre än för gran.

För traditionella distansmaterial är det främst förmågan att hålla ihop laminatet som premieras (dvs hållfasthet vinkelrätt mot skrovytan), medan långskepps- och tvärskeppsstyrkan uppnås med strukturellt starka ytterskikt och styvheten med avståndet mellan ytterskikten. Generellt krävs alltså en starkare och tyngre väv/epoxystruktur om träet ersätts med lätta distansmaterial.

Eftersom styvheten i skrovet kräver ett visst avstånd mellan laminatets ytskikt, och trä är tyngre än de vanliga distansmaterialen blir en trästripskrov aldrig lika lätt som ett skrov med lättviktsdistansmaterial (stående rutskuren balsa, honeycomb, vinyl-, uretan- eller polyesterskum etc) – men inte heller lika ömtålig.

Björn
 
Beträffande de varierande priserna på polyester på Biltema eller hos andra leverantörer så ska man kanske komma ihåg att material och delar av mer lättjämförbar (och lika) kvalitet också brukar vara väsentligt billigare på Biltema än på andra ställen. Den som handlat med, och sålt grejer inser kanske att marginaler och inköpspriser ofta beror på mycket annat än råvarupriset eller tillverkningspriset.

När det gäller hållfastheten i en kajak så är det ju två ganska olika, för att inte säga oberoende saker det handlar om när man jämför styvheten i skrovet avseende hela strukturen och belastningar som fördelas i större delar av skrovet (krafter som t ex tenderar att formförändra (böja) hela båten) resp krafter som anbringas mer punktvis (och tenderar att buckla skrovet). I det ena fallet har distansmaterialet (alltså distansen) mycket liten betydelse och i det andra fallet mycket stor.

I någon mån finns förstås effekter som kommer från formen på en mindre yta som utsätts för en punktkraft också, men mest handlar det ju om platteori (el motsv) i det fallet.
På samma sätt blir skrovet, i sin helhet betraktat som ett skal relativt oberoende av styvheten i den ena eller andra enskilda ytan även om självklar detta också kan påverkas av buckling vid stora krafter.

Krafterna på båten från vattnet och från krafter som den utsätts för på land är väldigt olika, men det man kanske reagerar mest på är väl när man råkar utsätta den för hårdhänt hantering på land, vid räddningsmanövrer eller när man grundstöter under paddling.

Apropå vakuum och handuppläggning så vet jag inte så noga, men jag har väl noterat att vid handuppläggning så skiljer sig uförandet väldigt mycket beroende på vem som gjort det och hur det är gjort.

Självklart får man också komma ihåg att det är väldigt mycket upp till kanotisten hur han prioriterar för styvhet och hållfasthet (avseende bestående skador), vilket är egenskaper som många gånger hör ihop med motsatta egenskaper hos skrovet. Konsten är förstås att få en så styv och tålig kanot som möjligt, men fullt ut är det ju inte möjligt.
 
När det gäller hållfastheten i en kajak så är det ju två ganska olika, för att inte säga oberoende saker det handlar om när man jämför styvheten i skrovet avseende hela strukturen och belastningar som fördelas i större delar av skrovet (krafter som t ex tenderar att formförändra (böja) hela båten) resp krafter som anbringas mer punktvis (och tenderar att buckla skrovet). I det ena fallet har distansmaterialet (alltså distansen) mycket liten betydelse och i det andra fallet mycket stor.

att säga att distansmaterialet har väldigt liten betydelse för vridstyvheten i en kajak tycker jag inte är korrekt visst är det så att det distansmaterialet har större betydelse för punktkraften men det är absolut så att en glsfiberbåt med honeycomb eller hdpvc skum är mycket mer vridstyv än en kajak som byggts identiskt men med spheretex som distans för att inte tala om en kajak utan distans eller med core mat och distansmaterialet ger enligt mina erfarenheter mer förbättring i vridstyvhet/krona än någon annan enskild uppgradering gör jag skulle uppgradera distansmaterialet före fibern alla dagar i veckan.

om man skall gå tillbaks till resonemanget om granmatris vill jag säga följande.

som ulf påpekar är gran som list inte billigt om man räknar in arbetsinsatsen som krävs och materialet i laminatet är inte särskilt dyrt även om an bygger med det allra dyraste och mest exotiska materialen arbete är dyrt material billigt om man skall se det i en rent kommersiell synvinkel vilket jag nog tycker man skall om man skall jämföra.



för det andra så är jag övertygad om att en kajak med gran i matris som distans skulle bli tillräckligt vridstyv ändå och att man skulle få med sig en mycket stor del av de possitiva egenskaperna från gran även utan att få längsgående fiber hela vägen. Träets tålighet mot slag och exeptionella bindning till epoxyt och kajakens form skulle göra den mycket styv och det skulle räcka mer än väl på de kajaker jag talar om. Att bygga en atombombsäker motions tävlingskajak som man skan stå och hoppa på är inte relevant. Skulle man bygga med gran som distans på ett kommersiellt serietillverkat sätt skulle nog faner eller matris vara alternativen båda med sina fördelar faneret skulle ha längsgående fiber men behöva läggas i flera lager medans matris skulle kunna läggas på samma sätt som man lägger hdpvc idag.
 
Polyester finns i en mängd olika utföranden

http://www.reichhold.com/composites/products/app.cfm?ID=13

Man kan i princip välja variant efter vilket humör man är på

"Biltema"

Godagens i stugan jag skulle vilja ha något som är kletigt och luktar illa

Jahapp vi har........typ........ (läser på burk) Poly.....ester..

Jaha är den bra???

Jajamensan

Ingen kajak vad jag vet har brutits sönder av de laster man får av vanlig sjögång. Det som har sönder kajaker är när man tappar kajaken från takräcket. Kraschar den mot stenbryggor. Eller man är vad som allmänt brukar betäcknas "klantig".
Det är detta som man måste utforma "beräkna" laminatet efter

Handupplagd glasfiber är marknadens klart mest undervärderade material. Det lämpar sig ypperligt väl för mindre serier och är kostnadseffektivt. Dock är det som redan sagts ett hantverk och slutresultatet är helt beroende vem som bygger. Nackdelarna är risk för blåsbildning och oftast usel ergonomi vid byggandet.

För racing båtar duger förstås inte handupplagd GRP. Utan här gäller det att få upp fiberhalten. Bland det mest effektiva är att bygga i en autoclav

http://www.marstrom.com/

Epoxi är läskigt skall man använda det komersiellt är det i princip bara slutna processer som gäller.

http://www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_150.pdf

Epoxiallergi är inte all leka med har man engång fått det blir man aldrig av med det. Får man ner ohärdad epoxi i lungorna kan man få kronisk astma.

Personligen undviker jag alltid om jag kan att köpa grejer gjorda av epoxi som är "sjukt billiga" Jag har otroligt svårt att föreställa mig att de har producerats under människovärdiga förhållanden

Polyester är självklart inget smörgåspålägg heller men här är problemet mer lösningsmedlen så det gäller att ha bra ventilation.

Personligen tycker jag trådskaparens fråga är lite naiv. Dom flesta här är vuxna människor vana vid reklam och marknadsföring. Självklart slår marknadsaktörerna nästan knut på sig själva när det försöker framhäva sina egna alster.

"Våra kanoter är gjorda av barkbitar slarvigt ihopskruvade av vår garanterat inkompetenta personal" Lär man nog aldrig få läsa (kanske)

Hans Friedel
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.