Jag har införskaffat mikroskruvar till mitt kök och skruvat fast ytterhuven. Sedan gjorde jag ett nytt försök att starta köket. Jag lät köket stå på balkongen i en timme ( temperatur: ~-25°C ) innan start. Jag förvärmde med röd etanol 2 gånger. Först med 5 ml och sedan 10 ml. Fotogen i tanken. När jag startade köket blev det underburn, men bara i någon sekund. Detta upprepades några gånger. Sedan stabiliserades lågan. Jag lät köket gå i kanske 10 min, men det blev inte något mer underburn. Dock är det en sak som bekymrar mig. På ena halvan av ytterhuven brinner det med blå låga medans det på den andra halvan är röd låga. ( Se bifogade bilder ). Så skall det väl inte vara?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vilka kök fungerar bäst att köra på fotogen?
- Trådstartare Still Alive
- Start datum
Nej. Du har en ojämn fördelning av förbränningen - munstyckshålet o-runt? Eller in-Så skall det väl inte vara?
läckage av luft under ytterhatten? Det ser ut som du har fått ordning på hattinfästningen.
Den där kommer du säkert att kunna få ordning på med tiden. Ser ut som ett utmärkt
råmaterial för en fullständig, och lyckad, totalrenovering till 'skick som nytt'. Lådans lite
udda färg hittar du bland utbudet av hammarlacker från Hammerite - och pumpläder, back-
ventil-pips, bly- och gummi- o-ringar, säkerhetventilen osv hittar du lätt hos The Fettlebox.
Polerar värmeskölden gör du med vilken polertrissa som helst på borrmaskinen, poler-
vaxet hittar du hos Biltema. Likadant med mässingdelarna.
Jag har sett avsevärt mycket sämre bevarade exemplar bli fina samlarexemplar genom åren.
/Odd
Senast ändrad:
Jag brukar kunna få problem med underburn när jag pumpat för lite. Förstår inte riktigt fysiken bakom det, men tycker det är vanligt nog för att nämna.
En grej som kan strula och ge ojämn låga är om man råkar vrida så långt på fullt pådrag att rensnålen är på väg ut i jetflödet i munstycket.
Som Odd är inne på, testa att byta munstycke också ifall det är slitet eller skadat vilket kan vara svårt att se.
En grej som kan strula och ge ojämn låga är om man råkar vrida så långt på fullt pådrag att rensnålen är på väg ut i jetflödet i munstycket.
Som Odd är inne på, testa att byta munstycke också ifall det är slitet eller skadat vilket kan vara svårt att se.
Stort tack för länken. The Fettlebox kände jag inte till. Jag har köpt reservdelskittet som Fogas säljer. I det ingår bl a munstycke. Jag kanske kan byta till ett nytt munstycke om det är munstycket det är fel på. Du talar om läckage av luft under ytterhuven. Vad kan det bero på? Jag har skruvat i bägge skruvarna ordentligt.Nej. Du har en ojämn fördelning av förbränningen - munstyckshålet o-runt? Eller in-
läckage av luft under ytterhatten? Det ser ut som du har fått ordning på hattinfästningen.
Den där kommer du säkert att kunna få ordning på med tiden. Ser ut som ett utmärkt
råmaterial för en fullständig, och lyckad, totalrenovering till 'skick som nytt'. Lådans lite
udda färg hittar du bland utbudet av hammarlacker från Hammerite - och pumpläder, back-
ventil-pips, bly- och gummi- o-ringar, säkerhetventilen osv hittar du lätt hos The Fettlebox.
Polerar värmeskölden gör du med vilken polertrissa som helst på borrmaskinen, poler-
vaxet hittar du hos Biltema. Likadant med mässingdelarna.
Jag har sett avsevärt mycket sämre bevarade exemplar bli fina samlarexemplar genom åren.
/Odd
Huven ska ligga dikt/tätt an mot ytan - minsta ojämnhet kan tillåta luft att sugas in i huven och
stöka till det. En av mina fick jag sitta och polera kanten på mot ett mycket fint våtslippapper
liggande på en glasskiva (för att garantera absolut planhet) tills kanten var definitivt rak - sedan
fick jag polera ner de (gud ske lov korta) bitar som stack upp och framträdde i 'skålen' när jag
provade anliggningen med Mechanics Blue - tills det var gastätt runt hela kanten. Det var det
knepiga och tidsödande jobbet - men när allt det var gjort så var steget till en helrenovering lätt
att ta... Jag vill minnas att det är det köket som blev nära Never-Lost-Orange med en väldigt ljus,
nästan vit insida, när det var klart. Ligger numera packad i den lagom stora kvadratiska SS kastrullen
till "British Army Cooker No.12". Ett perfekt par - liggande nere i dieselpassatens reservhjulsbalja
- med JetA1 i reservdunken - och allt som behövs i övrigt mellan kökets och kastrullens väggar:
Ramen, Kaffe, Te, O'Boy, Socker, Salt & Peppar, Ketchup, Sojasås, Tandpetare, Tändsprit, Tändare
etc etc...

/Odd

stöka till det. En av mina fick jag sitta och polera kanten på mot ett mycket fint våtslippapper
liggande på en glasskiva (för att garantera absolut planhet) tills kanten var definitivt rak - sedan
fick jag polera ner de (gud ske lov korta) bitar som stack upp och framträdde i 'skålen' när jag
provade anliggningen med Mechanics Blue - tills det var gastätt runt hela kanten. Det var det
knepiga och tidsödande jobbet - men när allt det var gjort så var steget till en helrenovering lätt
att ta... Jag vill minnas att det är det köket som blev nära Never-Lost-Orange med en väldigt ljus,
nästan vit insida, när det var klart. Ligger numera packad i den lagom stora kvadratiska SS kastrullen
till "British Army Cooker No.12". Ett perfekt par - liggande nere i dieselpassatens reservhjulsbalja
- med JetA1 i reservdunken - och allt som behövs i övrigt mellan kökets och kastrullens väggar:
Ramen, Kaffe, Te, O'Boy, Socker, Salt & Peppar, Ketchup, Sojasås, Tandpetare, Tändsprit, Tändare
etc etc...
/Odd

Senast ändrad:
Stort tack för dessa råd. Jag börjar med att byta munstycke. Om inte det hjälper får titta närmre på själva ytterhuven.Huven ska ligga dikt/tätt an mot ytan - minsta ojämnhet kan tillåta luft att sugas in i huven och
etc etc...![]()
/Odd
Visa bilaga 47787
Aktuellt
ANNONS
Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig
Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.
När jag tog fram köket idag upptäckte jag att det börjat läcka fotogen från pumpen. Det har inte läckt därifrån förut. Jag tog loss pumpen och skruvade loss NRV. Från Fogas har jag köpt en ny NRV, men den skiljer lite från den som medföljde köket. På bifogade bilder syns den gamla NRV till höger. Den har dock en grå metalldel som saknas på den nya NRV. I Fogas' reservdelskitt medföljde dock en blyring som passar på NRV. ( Se det tredje fotot ).
Bilagor
Det grå är den tätningsring som hindrar läckage via gängen.
Den är tillverkad av en blylegering...
Inne i backventilen (NRV = Non Return Valve) har du sedan ytterligare en liten gummi-
plupp som tätning (som brukar kallas 'pip' med kort i) som tätar mot en rund kant i
mässingen. Det är när den börjar läcka som man kan få se pumpstången resa sig ut
ur röret om tanken är trycksatt.
Och använder man då bensin kan det bli ett utläckage som det inte enkelt går att få
stopp på = ofrivillig eldboll och möjligen större bensinbrasa...
☠️
Börjar låta som det är dags för dig att studera antik brännar-
teknik på Classic Camp Stoves lite mer grundligt...
/Odd
Inne i backventilen (NRV = Non Return Valve) har du sedan ytterligare en liten gummi-
plupp som tätning (som brukar kallas 'pip' med kort i) som tätar mot en rund kant i
mässingen. Det är när den börjar läcka som man kan få se pumpstången resa sig ut
Och använder man då bensin kan det bli ett utläckage som det inte enkelt går att få
stopp på = ofrivillig eldboll och möjligen större bensinbrasa...
/Odd
Tack för svaret. Då skall blyringen på det andra fotot sättas på den nya NRV? På min gamla NRV sitter blyringen fast. Det är inget som går att avlägsna. På den NRV jag köpte från Fogas ser det annorlunda ut. Jag skruvade isär NRV precis när köket var införskaffat och gummipluggen saknades inte.Det grå är den tätningsring som hindrar läckage via gängen.
stopp på = ofrivillig eldboll och möjligen större bensinbrasa...☠️
/Odd
Det är inte det att den saknas (de gör de ytterst sällan!),gummipluggen saknades inte
men med ålder slutar de täta helt enkelt.
Ett litet enkelfel som kan sabba en hel utfärd...
Blypackningen fastnar med åtdragningen...
/Odd
Jag förstår. Jag har bytt till den nya backventilen nu.Det är inte det att den saknas (de gör de ytterst sällan!),
men med ålder slutar de täta helt enkelt.
Ett litet enkelfel som kan sabba en hel utfärd...
Blypackningen fastnar med åtdragningen...
/Odd
Det är inte bara metallpartiklar som färgar lågan röd? Om man hållit på att meka lite med brännaren kan det bli lite löst material som skulle kunna färga lågan. Ett förslag är att diska brännaren ordentligt, och sedan köra köket på hög fart en lång stund och se om det försvinner.Dock är det en sak som bekymrar mig. På ena halvan av ytterhuven brinner det med blå låga medans det på den andra halvan är röd låga. ( Se bifogade bilder ). Så skall det väl inte vara?
Liknande trådar
- Svar
- 29
- Visningar
- 5 K
- Svar
- 23
- Visningar
- 3 M
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips