Vikten av skodon - några vetenskapliga artiklar

Ja men det är ju så. Med mesh-skor känner man vinden mellan tårna när det blåser. Just därför gillar jag inte mesh-skor på hösten och vintern, eftersom de helt enkelt är för luftiga. Då har jag grövre skor, och de märks tyvärr att man har på sig.

I fjol köpte jag dessutom ett par gympadojor två storlekar större än normalt, de körde jag med nästan hela vintern (med raggsockor i) istället för de vinterkängor jag haft förut. De fungerade utmärkt ner till -15, däremot fungerade de inte fullt så bra i snöslask (men så länge det inte var mer än ett par centimeter så gick det).
 
Jo, men de jag har är storlek 39 (jag har storlek 42 i skor) så de fungerar inte utanpå raggsockor.

(Anledningen till att jag har storlek 39 är att jag hittade dem i en reakorg med neoprensockor på nån överskottsvaruhus, för 39 spänn paret, och den enda storlek som fanns kvar var 39. Jag har använt dem så sällan att jag inte har känt behov av att köpa några nya. Jag vill ju dessutom gärna klämma på grejerna innan jag köper och det är inte så många butiker som har sånt inne.)
 
Några raka frågor till Jörgen

Det är några saker jag gärna skulle vilja ha svar på:

1. Du har ju tryckt ganska mycket på att du minsann har vetenskapliga undersökningar i ryggen - något du uppenbarligen lägger stor vikt på. Har du flera artiklar som du stödjer dig på eller är det de tre som du refererat som är din kunskapsbank?

2. Om så är fallet - ser du inga svagheter i denna och anser du att den ger ett entydigt stöd för din policy? Hur ställer du dig till de svagheter som påpekats i tråden?

3. I tråden har ju den absoluta energibesparingen beräknats utifrån de data som du själv lagt fram.
Håller du med om desa beräkningar? Tycker du fortfarande att den energimängden (motsvarande en halv chokladkaka) är ett "mycket högt pris"?

4. Du har ju hävdat att det är mycket klokt att bära kängor i ryggsäcken (förutsatt att kängorna behövs under turen) för att spara energi - tycker du fortfarande det? Gäller denna energibesparingsnit även andra utrustningsdetaljer och skulle du isåfall köpa en 1,6 kg (tyngden av ett par kängor) tyngre ryggsäck för att spara motvarande mängd energi,ca 250 kcal?


Uffe
 
skulle du isåfall köpa en 1,6 kg (tyngden av ett par kängor) tyngre ryggsäck för att spara motvarande mängd energi,ca 250 kcal?

Om du kan hitta nån vetenskaplig artikel som kan påvisa att en tyngre ryggsäck ger lägre energiförbrukning så hänger jag med glädje på ett par blytyngder på min ryggsäck.
 
Jag har varit i skärgården över helgen. Trevligt. Sedan återkomsten har jag bläddrat igenom de inlägg som gjorts i de aktuella trådarna på lättpackningsforumet. Ett tag funderade jag på att göra en lista över de adjektiv som används, men det kändes föga produktivt att diskutera mina egna tillkortakommanden, som är många.

Att dissekera budbäraren istället för budskapet, av taktiska skäl eller av frustration när de egna argumenten tryter, är ett vanligt knep. Jag tänker inte spela det spelet.

Jag kommer även fortsättningsvis att försöka hitta information och bygga tankar som gör mitt vandringsliv lättare och ger mig större utrymme att njuta av vandringen. Eftersom det är min hobby kommer jag också att fortsätta att skriva om detta. Var och en får sedan välja om de tycker att argumenten och tankarna är något för dem eller inte. Och de som hellre river än bygger får göra det.

Tack.

Jörgen
 
Jag kommer även fortsättningsvis att försöka hitta information och bygga tankar som gör mitt vandringsliv lättare och ger mig större utrymme att njuta av vandringen. Eftersom det är min hobby kommer jag också att fortsätta att skriva om detta. Var och en får sedan välja om de tycker att argumenten och tankarna är något för dem eller inte. Och de som hellre river än bygger får göra det.

Tack.

Jörgen

Kör hårt Jörgen!
Jag kommer i alla fall fortsätta att läsa vad du skriver och ta åt mig av det som jag anser vara matnyttigt för mig.
//Peter
 
Det han menade Ulf var att Jörgen antagligen som jag tycker ditt inlägg har en så låg nivå så det inte är värt att besvara. Dina resonemang om att det är bra med tyngre ryggsäck är ju rent av dumt och dina funderingar om att 3 vetenskapliga artiklar är har någon relevans avslöjar för mig att du aldrig skrivit en uppsats på universitetet.
 
Lova inte för mycket nu...

Om du kan hitta nån vetenskaplig artikel som kan påvisa att en tyngre ryggsäck ger lägre energiförbrukning så hänger jag med glädje på ett par blytyngder på min ryggsäck.

Jag vill gärna tro att du förstod vad jag menade i mitt inlägg...

Men hursomhelst, om jag får spekulera lite, är det ju inte helt omöjligt att någon ryggsäckstillverkare faktiskt tittar på t.ex energiförbrukning innan man introducerar ett nytt bärsystem.
OM, och jag säger OM, det då visar sig att t.ex ett frisvängande höftbälte skulle ge en energibesparing på 250 kcal till priset av 1,6 kg tyngre ryggsäck antar jag att du genast skulle köpa en sådan rygga?

Ber om ursäkt för detta OT inlägg.

Uffe
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.