Varg

Lite igen om problemdjur:
Från viltskadecenter:

Bra att veta om "problembjörnar"

En ”problembjörn” är en björn som beter på ett sätt som människor tycker är problematiskt. Ofta handlar det om björnar som rör sig nära bebyggelse.

Björnar undviker oftast människor, men de som lär sig att det är lätt att hitta mat i närheten av människor kan snabbt utvecklas till ”problembjörnar”. Om en björn har fått sig en måltid på ett ställe en enda gång kommer den ihåg det och kommer sannolikt tillbaka för att få mer. Det händer att björnar matas av människor och att människor går nära björnar för att titta på och fotografera dem. En björn som blir van vid att människor rör sig nära den kan snabbt förlora sin skygghet. Sådana björnar måste oftast avlivas.

Länsstyrelsen till Fagerstaborna:

-därför är det viktigt att man inte förvarar mat ute eller har avfall stående vid husen, det kan lukta lite gott för vargen.
Har ni några tips om man får besök av varg?
-Försök skrämma bort den så gott det går och ha inte hundarna lösa. Teoretiskt sett skulle en varg kunna anfalla ett barn, men statistiskt sett har det inte varit några problem med det. Självklart skall man inte vara oförsiktig, säger David Bruun.

Statistiskt sett har vi inte haft varg i modern tid, ett fakta som ofta glöms bort av förespråkare.(min anm)

"Försök skrämma bort dem så gott det går" - det är humor det.

Och som vanligt när det gäller dig, så saknar vi referenser (nej vargfakta är ingen referens). Det är t ex inte någon fri jakt på varg året om i Estland. Och även Lettland har, naturligtvis ingen fri avskjutning. Och varken Ryssland, Finland, Estland, Lettland eller Litauen har en genetiskt isolerad vargstam. Så det blir som vanligt bara en samling lögner.

Och du har bättre referenser?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jaha då återstår Lettland.

KLAGER --- jag kan inte se någon begränsning i jakten på dom länkar du skickade.
Endast jaktresultat från några år. Har dom fri avskjutning eller inte?
En begränsning i tiden finns ju , men den fanns ju med hela tiden.
Och det är ju bara yngeltiden.

Jaha då återstår Lettland.

KLAGER --- jag kan inte se någon begränsning i jakten på dom länkar du skickade.
Endast jaktresultat från några år. Har dom fri avskjutning eller inte?
En begränsning i tiden finns ju , men den fanns ju med hela tiden.
Och det är ju bara yngeltiden.
Man frågar sig lite hur sidans övriga uppgifter är inhämtade... Är det Olle på gärdet och skogs-Kalle som står för dem?

Vargfakta :)

Kommateringen är ganska klumpig. Faktum är att den påminner mycket starkt om din :)
Sen kan du "maila dem" ( ;) ) att estniska och estländska skrivs med liten bokstav.

Haha, nej tyvärr jag har inte gjort denna sida.
Jag ingår bara vargexpertpanelen på utsidan ( som ni andra) som just nu är med och för tillfället rannsakar vargfakta.se.
Många jägare hänvisar till den sidan och då skall den vara så bra som möjligt.
Så dom tar tacksamt emot hjälp att datera upp den.

Finns fler fel?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips