Öhh, vad handlade den om?
Kniv i fjällen. Överlevnadskniv.
Öhh, vad handlade den om?
Kan någon förklara skillnaden mellan an "vanlig kniv" och en "överlevnadskniv" för mig. Är det så att den vanliga kniven byter namn om den används i en livshotande situation?
En överlevnadskniv har normalt en 90 graders bladrygg som kan få gnistor från ett eldstål, samt har en bladtjocklek mellan ca. 3 och 5 mm, för att kunna hålla för hårt arbete (t.ex. spänta ved). Ofta fulltånge, men inte med nödvändighet.
Något som avviker från detta, och som inte är en kökskniv eller fällkniv, skulle jag kunna se som en "vanlig kniv". T.ex. Mora 711.
En överlevnadskniv har normalt en 90 graders bladrygg som kan få gnistor från ett eldstål, samt har en bladtjocklek mellan ca. 3 och 5 mm, för att kunna hålla för hårt arbete (t.ex. spänta ved). Ofta fulltånge, men inte med nödvändighet.
Något som avviker från detta, och som inte är en kökskniv eller fällkniv, skulle jag kunna se som en "vanlig kniv". T.ex. Mora 711.
<klipp>
Jag accepterar att man kan ha olika uppfattning beroende av aktivitet och specialintresse men har svårt att tugga i mig att en Morakniv eller vanlig allmogekniv nu efter 100-tals år helt plötsligt inte skulle vara perfekt att använda vid eldning. Du vet generationer av skogsarbetare och bönder och flottare utarbetade ända in i märgen av långa dar och tungt knogande samt människor före dem har bevisat motsatsen!
<klipp>
Bosse
Att folk i hundratals år använt något bevisar i mina ögon inte att det skulle vara det optimala valet idag. Förr fanns det kanske inte så många varianter på kniv att välja på och man blev bra på att nyttja det man hade. Sker produktutveckling och man ska hantera lite grövre ved med en kniv förordar jag nog något större än någon av moras klassiska modeller.
Allt var inte bättre förr, även om somligt var det!
/Patrik