Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Bra Peter!

Jag tror att den här frågan mera handlar om vår nya värld där den "vita blekfeta patrialkaliska medelålders mannen med sin sexistiska stenålderssyn" måste få sin språkliga hegemoni slaktad.

Vi som nu tillhör ovan nämnda grupp och trots allt är inte längre är annat än "vår kära matriarks" andra hälft har svårt för det här.

Jag blir snarare provocerad. Lika provocerad som när "kånken generationen" kallar en bärmes, kånk, ryggsäck för.., väska!

Så jag kommer inte att skriva "en eller hen" just bara i protest.
Och absolut inte väska.
Nån ordning får det vara!

För övrigt är en gammal vacker brukskniv något att, inte bara bruka, utan även bli fäst vid. Oaktat språklig form.
Jag hyser inga otrevliga planer att tvinga någon att använda ord denne inte är komfortabel att bruka. Däremot förbehåller jag mig rätten att använda "en" eller annan lämplig omskrivning istället för "man" då jag känner för det, och möjligen "hen" istället för han/hon där könet är oklart/oviktigt :).

Dock har användandet av "hen" en tendens att få vilken diskussion som helst att handla om just "hen", så jag brukar normalt bara utsätta ointressanta diskussioner för sådana risker :D. (i detta fall kom det bara upp på en direkt fråga, annars hade jag personligen gärna lämnat könsnormativitet därhän ;) ).

... och möjligen "hen" istället för han/hon där könet är oklart/oviktigt :).
.

När är könet oviktigt? Hur vet man när det är oviktigt?

Bruket av "vederbörande" föregicks, gissningsvis, inte av detta slags märkliga överväganden.

Jag har sett anföranden om brottslingars dåd i press, där "hen" använts genomgående trots att det i övrigt framgått att gärningsmannen var en man. Och varför försöka mörka könet om vittnesmål efterfrågas?

Att associera manligt kön med eld, yxor och knivar är en schablon som inte alltid hänger samman med verkligheten. Schablonen bottnar sannolikt i en historisk arbetsdelning. Men i denna arbetsdelning hanterade kvinnan elden ("hem och härd").

I det aktuella ärendet är emellertid könet oviktigt, på så sätt att en överlevnadskniv (eller annan kniv) är väldigt användbar i skog och mark om man använder vedkök. Jag tänkte inte att detta var en praxis som hade med könet att göra.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Angående redskap och kärleken till dessa:
"Hårt arbete ger upphov till minnen - minnen som tränger in i redskapen. Varje hack i sågen, yxan och timmersaxen minner om svettiga dagar i skogen. Patinan av kåda och hårt arbete gör att många vedälskare har ett mycket nära förhållande till de få och enkla redskap de behöver."
- Lars Mytting, Ved, s. 61.

Vissa knivar har jag/man lyckats utveckla ett liknande förhållande till.
Sedan har jag även några nya förälskelser, som jag ser fram emot att arbeta mer med.

Två yxor från Wetterlings - Stor klyvyxa och lillyxan "Kumpeil" nr 104 - har jag också en nära relation till.

Det är oerhört tråkigt att Wetterlings övertagits av Gränsfors.

Senast ändrad:
Mora "Black" eller "Survival" har ett mer uttalat fingerskydd än Fällkniven F1. Se bild.

På Mora Garberg är fingerskyddet inte lika påfallande.

Något som jag tycker är svårt att förstå är varför Mora inte helt sonika gjorde en fulltånge av Mora Black med ett hål för fånglina istället för att gå i riktningen mot Kansbol med Garberg.

Jag upplever att både Kansbol och Garberg har sämre handtag än Black och även jämfört Moras hantverkarknivar (d.v.s. ergonomiskt sett). Samma slags handtag finns nu även på Eldris.

Morakniv Bushcraft Svart har grymt bra handtag, speciellt för oss med stora händer.

När är könet oviktigt? Hur vet man när det är oviktigt?

Bruket av "vederbörande" föregicks, gissningsvis, inte av detta slags märkliga överväganden.
Språket och hur vi kodar vissa ord med kön talar också om vilka sysselsättningar vi (som samhälle) anser vara förbehållna män/kvinnor. Att referera tillbaks på en generell läkare som "han" (generell, vi talar inte om en specifik läkare av manligt kön nu) är ganska onödigt och visar alla små presumtiva läkare med snippa att detta inte är något för dem. Beroende på hur känslig en är, och vilka påverkningar som i övrigt finns i omgivningen har detta olika signifikans, men som sagt... onödigt.

Det finns många saker som är märkliga i denna värld. Att släpa med sig en (onödigt stor) kniv för att batonga av virke som en rimligen borde kunna knäcka över knät hamnar i min värld under märkligt, särskilt då en hävdar att detta är "motiverat". Att så långt som rimligt använda könsneutrala pronomen kan någon annan tycka är märkligt.

Jag har sett anföranden om brottslingars dåd i press, där "hen" använts genomgående trots att det i övrigt framgått att gärningsmannen var en man. Och varför försöka mörka könet om vittnesmål efterfrågas?
Jag antar att vittnesmål *inte* efterfrågades. Eller så ville de inte lägga ord i vittnenas mun. Det *var* kanske inte säkert att det var en gärningsman? Vad vet väl jag utan att se källan i fråga.

Att associera manligt kön med eld, yxor och knivar är en schablon som inte alltid hänger samman med verkligheten. Schablonen bottnar sannolikt i en historisk arbetsdelning. Men i denna arbetsdelning hanterade kvinnan elden ("hem och härd").
Arbetsdelningar är sällan statiska, särskilt här uppe i norr utfördes jobbet av "den som klarade av det" snarare än "den som hade rätt kön". På platser med fler människor att välja mellan fanns väl större möjligheter att välja personer som både hade rätt kön och "klarade av".
Sen blir kvinnan naturligtvis mer bunden till hem och härd i samband med småbarn. Det är ett jäkla tjafs att fara runt mycket med en liten att ta hand om.

Alla anspelningar till "manlighet" jag gjort i denna tråd har dock handlat om självhävdelse runt eld och kniv/yxa, vilket åtminstone i mina ögon huvudsakligen är manligt kodat (så könsnormativt av mig :D). Men det finns naturligtvis kvinnor som håller på med sånt också :D.
I det aktuella ärendet är emellertid könet oviktigt, på så sätt att en överlevnadskniv (eller annan kniv) är väldigt användbar i skog och mark om man använder vedkök. Jag tänkte inte att detta var en praxis som hade med könet att göra.
Om du själv säger att könet är oviktigt i denna fråga så kan du väl åtminstone delvis besvara din första fråga.

Om du själv säger att könet är oviktigt i denna fråga så kan du väl åtminstone delvis besvara din första fråga.

Jag vet att könet är oviktigt i denna fråga (överlevnadskniv i fjällen, givet vedkök) eftersom det är förnuftet, känslan för redskap och erfarenheten som får råda - inte könet.

Detta föranleder dock inte att "hen" är motiverat som pronomen, på så sätt att hela HBTQ(I)(A)(P)-frågan dras in så fort könet inte spelar någon roll. En kniv håller man normalt sett i handen. En apa kan hålla en kniv i handen.

@Hattmakaren
Fast seriöst, bara att nån *andas* (på en direkt fråga) att den väljer att använda ett könsneutralt pronomen när det passar sig fick ju åtminstone 5 personer att gå i taket i den här diskussionen...

Är reaktionerna på "hen" (vilket inte ens var ordet som användes) verkligen rimliga?

Vad som är manligt

När är könet oviktigt?

Historiskt var eldstål och flinta kvinnliga attribut. "Hemmets härd". Liksom senare nyckelknippan blev det.
Att associera eld till manligt är nutida och inte entydigt.
Jägare kanske har denna association mer än andra.

/John

Snacka om att en tråd ändrar inriktning :)

Tja, det handlar ju fortfarande om vem som väljer att ta med sig kniv till fjällen och varför.

Är det för att man gått på en myt om manligheten? Eller finns det, som jag menar, rationella skäl till det - om man använder vedkök och inte pallar ägna sig åt en typiskt manlig ritual: att visa sin styrka genom att knäcka grova pinnar med händerna...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips