Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Nu ska jag inte bara var grinig. Jag har ju också egna idéer om Produkt utveckling. Gällande knivar kan det sampelvis vara. Rostfritt stål eller speciellt hårda pulverstål etc. Plastskaft Ökar hygienen i skaftet, ger bra grepp samt gör det hela billigare. Plastslire billigt starkt underhållsfritt. Zytel/FRN som gör tillverkningen av starka fällknivsskaft enkel. Hålet i bladet som möjliggör enhandsöppning. Jag anser allmogekniven Vara en mogen produkt för vår miljö som är svår att förbättra.

Sammalunda anser jag att elden i form av brasa i skogen är svår att förbättra. Tjocka knivar, pinnar på snöre och burkar med tändfix tillför liksom inget av värde. Bara prylar i ett sammanhang där man väl i min uppfattningsvärld bara letar igen det man behöver i skogen eller på lågfjället.

Man kan får intrycket av att jag ondgör mig över allt annat Än moraknivar. Inget kunde vara mer fel. Just nu sitter jag med en tjock kniv från bark River i älgskogen som väl måste anses tillhöra bushcraft grenen, bra till det mesta, lite över dimensionerad oftast, otroligt vacker.

Bosse
 
Några knivar jag brukat i skogen och på fjället.Uppifrån och ner:
Hantverk av Semb
IKEA grönsakskniv
Frost 107 med laminatstål
Mora Nr 3

go tur
 

Bilagor

  • 073 (3).jpg
    073 (3).jpg
    93.1 KB · Visningar: 432
Fast om man gillar vedkök och vill elda med tändstål blir läget annorlunda. Speciellt om man vill kapa sin med med kniv. Då kanske det behövs tjock kniv, tänd stål, special- tändved. När jag använt tändstål har jag letat riktigt torrt material, fått elden att ta sig Sedan eldat utan kök på vanligt vis.

Är det sommar behöver jag ingen värme därför liten eld med rätt mängd ved för exempelvis kaffe kok eller fisk/hamburgargrillning. Är det höst eller vinter och jag vill ha värme har jag faktiskt aldrig provat utan yxa eller såg men då anser jag att det gäller att få fyr på lång och grov ved så att det utvecklar värme. I utkanten av en sån eld går det bra att laga mat.

Nu har jag nog tömt mig i botten vad gäller överlevnadsknivar i fjällen. Själv tar jag hellre mer fiskegrejor än tung kniv i fjällen men jag eldar utan bekymmer mina brasor då oxo.

Bosse
 
Flera är inne på samma motivering som jag:

Svamp eller bär eller fjällvandra, spelar ingen roll Kniven är med i bältet.

Hur många gånger den inte kommit till användning har jag noll koll på, men den ska bara med.

Och jag har inte ens köpt den, presentreklam från Ovako Steel för sisådär 30 år sedan, moraknivtyp.

Bara ifall jag skulle råka ut för krokodiler... :)
 
men då anser jag att det gäller att få fyr på lång och grov ved så att det utvecklar värme.

Och jag forsätter med en dåres envishet att hävda att sån ved är svår att uppbringa inom allemansrättens ramar.

Utan att ha tillfrågat markägaren gäller det att vara väldigt försiktig med vad man använder som ved.

Hittade på ett annat forum en markägare som skrev så här:

fällde en rejäl frötall på min mark - rakt på en telefonledning varpå telebolaget sågade av grenar för att komma åt tråden. "Grenarna" motsvarade sisådär 2-3 kubikmeter och det dröjde innan vi fick den uppsågad o hemtransporterad pga att den låg så tossigt till.

Om sommarstugeägaren vars tomt låg 3 m från tallen hade tyckt att här gäller allemansrätten hade jag alltså blivit av med en 10-del av mitt eget vedbehov.
Jättekul....
 
Jag är själv skogsägare och vedhuggare. En frötall med 2-3 kubikmeter kvist är jättelik. Omfånget på själva stammen måste vara kolossalt. Inte många som klarar en sån utan motorsåg. Säger sig själv att sådant virke aldrig kan omfattas av Allemansrätt. Vädret borde ju rimligtvis överstiga 1500 kr.
I vanlig brukad Norrlandsskog finns det alltid avverkning i närheten där finns mycket kvist sönderkört trä osv. Antingen eldar man där man hittar veden eller så bär man lite. Har aldrig hört en skogsägare klaga på detta.

Men jag bor ju i glesNorrland så det är bra nermander att du bevakar allemansrätten. I ett naturreservat eller längs en fjäll led måste man naturligtvis tänka annorlunda.

Bosse
 
Jo förresten tillägg. En vedhuggare som använder 20 till 30 m³ ved per år använder minst motorsåg. Så gör även alla skogsbolag samt skogsägare med mera än en liten plätt. Sålunda allt virke som är nedtrampat i jord eller motsvarande lortigt värdelöst som ved eftersom att ingen normalbegåvad vedhuggare stoppar ner sina verktyg dit eftersom det med största säkerhet saboterar kedja etc. Tror heller inte att de bryr sig om gammalt virke eftersom det förlorat så mycket av sitt energivärde. Skulle säga att det ställer stora krav på relations färdigheter att ta ved och elda nära bebyggelse då det är större chans att man tar något som skogsägaren själv tänkte använda som ved. Stora hopsamlade högar kan vara Grot men där är värdet så lågt per kubik så att man troligen klarar sig om man bara tar några pinnar. Det gäller förstås att elda snyggt och inte ta växande träd som grillpinnar i samband med sin lägereld.


Ta nu inte detta som en praxis vad gäller allemansrätten utan ser det snarare som empirisk kunskap vad som fungerar i mina delar av ett Sverige som till största delen är täckt av skog. Jag är skogsägare. Jag känner många fler skogsägare. Jag känner folk som jobbar åt de stora skogsbolagen och jag känner folk som jobbar på länsstyrelsen. Hör ingen prata om att detta är ett stort problem.

Bosse
 
Och jag forsätter med en dåres envishet att hävda att sån ved är svår att uppbringa inom allemansrättens ramar.

Mig veterligen finns det otal iordningställda eldplatser Sverige runt med tillhörande vedförråd som allmänheten får nyttja, sån ved tenderar ofta vara både grov och sur.
Har man tänkt sig att elda på ett sånt ställe är det inte fel att ha med sig både såg och yxa:)
 
För lite bilder.
Detta är en Bark River Fox River. Stålet är A2 härdningen bra kompromiss på skärpevarighet och styrka. Bladtjockleken är drygt 4 mm. Och full Tånge. Skaft av grön kanvas micharta. Sliret är av tjockt läder av fin kvalitet. Det finns loop för eldstål. Bladryggen funkar med eldstålet.

En typisk amerikansk bushcraft kniv. Enligt tillverkaren används den av utbildare i överlevnadsteknik. Förlaga till bravo 1 som är någon amerikansk motsvarighet till fällkniven F1. Jag använder den ibland i normalt friluftsliv samt älgjakt. Har aldrig batongat med den men utan tvekan skulle det fungera. Och har däremot späntat upp lite ved och den fungerar lika bra som en morakniv. Själv blir jag dock gladare av att använda denna kniv. Den kostar väl ca 20-30 gånger mer än en morakniv men bortser man från priset så är det en lika bra kniv.

Bosse
 

Bilagor

  • IMG_3884.jpg
    IMG_3884.jpg
    59.9 KB · Visningar: 335
Jag har följt tråden sedan start och är uppriktigt förundrad. Det är som två läger som slåss om huruvida man ska använda stift- eller kulspetspenna, och ingen kan medge att de båda har sina förtjänster.

Macholaget menar att stiftpennan är utmärkt. Den kan man både skriva och sudda med. Dessutom håller den längre då man kan byta till nya stift när de gamla är förbrukade. Att texten kan bli lite smetig ibland bryr de sig inte om, för macholaget skriver sällan officiella dokument.

Moralaget protesterar och berättar för oss att ingen som är allvarlig med skriftkonsten någonsin behöver sudda ut något man skrivit. Då har man helt enkelt inte lärt sig använda pennan ordentligt. Det går inte heller att göra finarbeten såsom att skriva med olika färger med stiftpennan, vilket ytterligare bekräftar dess dekadens. Dessutom är det rentav skamligt att använda nymodigheter såsom förfinat kol för att skriva, när kulspetspennans historia innefattar såväl reservoarpennan, stålpennan samt den ärevördiga fjäderpennan.

Ja, jag vet att forumet är här för att folk ska få uttrycka sina märkliga åsikter dagarna i ända, men jag måste ändå uttrycka en stilla fråga. Varför bryr ni er så mycket om vad någon annan har i packningen?

Edit: Jag traskar runt med en F1:a som jag täljer grillpinnar med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.