Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Bra Peter!

Jag tror att den här frågan mera handlar om vår nya värld där den "vita blekfeta patrialkaliska medelålders mannen med sin sexistiska stenålderssyn" måste få sin språkliga hegemoni slaktad.

Vi som nu tillhör ovan nämnda grupp och trots allt är inte längre är annat än "vår kära matriarks" andra hälft har svårt för det här.

Jag blir snarare provocerad. Lika provocerad som när "kånken generationen" kallar en bärmes, kånk, ryggsäck för.., väska!

Så jag kommer inte att skriva "en eller hen" just bara i protest.
Och absolut inte väska.
Nån ordning får det vara!

För övrigt är en gammal vacker brukskniv något att, inte bara bruka, utan även bli fäst vid. Oaktat språklig form.
Jag hyser inga otrevliga planer att tvinga någon att använda ord denne inte är komfortabel att bruka. Däremot förbehåller jag mig rätten att använda "en" eller annan lämplig omskrivning istället för "man" då jag känner för det, och möjligen "hen" istället för han/hon där könet är oklart/oviktigt :).

Dock har användandet av "hen" en tendens att få vilken diskussion som helst att handla om just "hen", så jag brukar normalt bara utsätta ointressanta diskussioner för sådana risker :D. (i detta fall kom det bara upp på en direkt fråga, annars hade jag personligen gärna lämnat könsnormativitet därhän ;) ).
 
... och möjligen "hen" istället för han/hon där könet är oklart/oviktigt :).
.

När är könet oviktigt? Hur vet man när det är oviktigt?

Bruket av "vederbörande" föregicks, gissningsvis, inte av detta slags märkliga överväganden.

Jag har sett anföranden om brottslingars dåd i press, där "hen" använts genomgående trots att det i övrigt framgått att gärningsmannen var en man. Och varför försöka mörka könet om vittnesmål efterfrågas?

Att associera manligt kön med eld, yxor och knivar är en schablon som inte alltid hänger samman med verkligheten. Schablonen bottnar sannolikt i en historisk arbetsdelning. Men i denna arbetsdelning hanterade kvinnan elden ("hem och härd").

I det aktuella ärendet är emellertid könet oviktigt, på så sätt att en överlevnadskniv (eller annan kniv) är väldigt användbar i skog och mark om man använder vedkök. Jag tänkte inte att detta var en praxis som hade med könet att göra.
 
Angående redskap och kärleken till dessa:
"Hårt arbete ger upphov till minnen - minnen som tränger in i redskapen. Varje hack i sågen, yxan och timmersaxen minner om svettiga dagar i skogen. Patinan av kåda och hårt arbete gör att många vedälskare har ett mycket nära förhållande till de få och enkla redskap de behöver."
- Lars Mytting, Ved, s. 61.

Vissa knivar har jag/man lyckats utveckla ett liknande förhållande till.
Sedan har jag även några nya förälskelser, som jag ser fram emot att arbeta mer med.

Två yxor från Wetterlings - Stor klyvyxa och lillyxan "Kumpeil" nr 104 - har jag också en nära relation till.

Det är oerhört tråkigt att Wetterlings övertagits av Gränsfors.
 
Senast ändrad:
Mora "Black" eller "Survival" har ett mer uttalat fingerskydd än Fällkniven F1. Se bild.

På Mora Garberg är fingerskyddet inte lika påfallande.

Något som jag tycker är svårt att förstå är varför Mora inte helt sonika gjorde en fulltånge av Mora Black med ett hål för fånglina istället för att gå i riktningen mot Kansbol med Garberg.

Jag upplever att både Kansbol och Garberg har sämre handtag än Black och även jämfört Moras hantverkarknivar (d.v.s. ergonomiskt sett). Samma slags handtag finns nu även på Eldris.

Morakniv Bushcraft Svart har grymt bra handtag, speciellt för oss med stora händer.
 
När är könet oviktigt? Hur vet man när det är oviktigt?

Bruket av "vederbörande" föregicks, gissningsvis, inte av detta slags märkliga överväganden.
Språket och hur vi kodar vissa ord med kön talar också om vilka sysselsättningar vi (som samhälle) anser vara förbehållna män/kvinnor. Att referera tillbaks på en generell läkare som "han" (generell, vi talar inte om en specifik läkare av manligt kön nu) är ganska onödigt och visar alla små presumtiva läkare med snippa att detta inte är något för dem. Beroende på hur känslig en är, och vilka påverkningar som i övrigt finns i omgivningen har detta olika signifikans, men som sagt... onödigt.

Det finns många saker som är märkliga i denna värld. Att släpa med sig en (onödigt stor) kniv för att batonga av virke som en rimligen borde kunna knäcka över knät hamnar i min värld under märkligt, särskilt då en hävdar att detta är "motiverat". Att så långt som rimligt använda könsneutrala pronomen kan någon annan tycka är märkligt.

Jag har sett anföranden om brottslingars dåd i press, där "hen" använts genomgående trots att det i övrigt framgått att gärningsmannen var en man. Och varför försöka mörka könet om vittnesmål efterfrågas?
Jag antar att vittnesmål *inte* efterfrågades. Eller så ville de inte lägga ord i vittnenas mun. Det *var* kanske inte säkert att det var en gärningsman? Vad vet väl jag utan att se källan i fråga.

Att associera manligt kön med eld, yxor och knivar är en schablon som inte alltid hänger samman med verkligheten. Schablonen bottnar sannolikt i en historisk arbetsdelning. Men i denna arbetsdelning hanterade kvinnan elden ("hem och härd").
Arbetsdelningar är sällan statiska, särskilt här uppe i norr utfördes jobbet av "den som klarade av det" snarare än "den som hade rätt kön". På platser med fler människor att välja mellan fanns väl större möjligheter att välja personer som både hade rätt kön och "klarade av".
Sen blir kvinnan naturligtvis mer bunden till hem och härd i samband med småbarn. Det är ett jäkla tjafs att fara runt mycket med en liten att ta hand om.

Alla anspelningar till "manlighet" jag gjort i denna tråd har dock handlat om självhävdelse runt eld och kniv/yxa, vilket åtminstone i mina ögon huvudsakligen är manligt kodat (så könsnormativt av mig :D). Men det finns naturligtvis kvinnor som håller på med sånt också :D.
I det aktuella ärendet är emellertid könet oviktigt, på så sätt att en överlevnadskniv (eller annan kniv) är väldigt användbar i skog och mark om man använder vedkök. Jag tänkte inte att detta var en praxis som hade med könet att göra.
Om du själv säger att könet är oviktigt i denna fråga så kan du väl åtminstone delvis besvara din första fråga.
 
Om du själv säger att könet är oviktigt i denna fråga så kan du väl åtminstone delvis besvara din första fråga.

Jag vet att könet är oviktigt i denna fråga (överlevnadskniv i fjällen, givet vedkök) eftersom det är förnuftet, känslan för redskap och erfarenheten som får råda - inte könet.

Detta föranleder dock inte att "hen" är motiverat som pronomen, på så sätt att hela HBTQ(I)(A)(P)-frågan dras in så fort könet inte spelar någon roll. En kniv håller man normalt sett i handen. En apa kan hålla en kniv i handen.
 
@Hattmakaren
Fast seriöst, bara att nån *andas* (på en direkt fråga) att den väljer att använda ett könsneutralt pronomen när det passar sig fick ju åtminstone 5 personer att gå i taket i den här diskussionen...

Är reaktionerna på "hen" (vilket inte ens var ordet som användes) verkligen rimliga?
 
Vad som är manligt

När är könet oviktigt?
Att associera manligt kön med eld, yxor och knivar är en schablon som inte alltid hänger samman med verkligheten. Schablonen bottnar sannolikt i en historisk arbetsdelning. Men i denna arbetsdelning hanterade kvinnan elden ("hem och härd").

Historiskt var eldstål och flinta kvinnliga attribut. "Hemmets härd". Liksom senare nyckelknippan blev det.
Att associera eld till manligt är nutida och inte entydigt.
Jägare kanske har denna association mer än andra.

/John
 
Snacka om att en tråd ändrar inriktning :)

Tja, det handlar ju fortfarande om vem som väljer att ta med sig kniv till fjällen och varför.

Är det för att man gått på en myt om manligheten? Eller finns det, som jag menar, rationella skäl till det - om man använder vedkök och inte pallar ägna sig åt en typiskt manlig ritual: att visa sin styrka genom att knäcka grova pinnar med händerna...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3
gustafg 75 eller 88 liters säck? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...