Träning inför kajak

En polare tjatar att jag ska hänga med på en längre kajaktur. har aldrig paddlat förut direkt. Finns det nån lättare träning man kan göra veckorna innan för att underlätta, gärna utan att behöva betala gymkort?
Vilka muskler tar mest stryk när man håller på ett par timmar. Är det kankse cardio man ska köra? Funkar armhävningar eller är det menlöst? Har ett par vikter hemma med.
 
Se det så här istället. Eftersom du inte paddlat tidigare har du inga krav på dig.
Satsa istället på att stretcha armar och skuldror under turen vid raster så du slipper träningsvärk. Utgå med träning anpassad för dig efter det om du fastnar för det och kommer göra det mera i framtiden.
Kör lite trädgårdsarbete i helgen annars. Kratta gräsmattan eller nåt :)
 
Många nybörjare jag har träffat brukar inte har problem med att klarar en typiskt mysigt tur rent konditionsmässigt.
Det som är problemet oftast är att de inte kan sitta bra länge och att benen värker lite efter den ovana sittställning (oftast har man som nybörjare träningsvärk i benen och inte någon annanstans)

Men jag skulle inte stressa upp mig inför denna paddelturen, ta det som det kommer. Och när dagen väl kommer var noga med att ni ställer in kajaken just för dig och allt passa och inte skaver eller så. Många som tycker "ah för den där ena första gången behövs det inte" men just då är det väldigt viktig. Jag som tränad kan paddla länge och fort hur jag än sitter men som ovan behöver det vara bra.

Vill du tränar ngt så satsa lite på vanligt motionsträning. Att springa i skogen är t.ex rätt bra.
 
(oftast har man som nybörjare träningsvärk i benen och inte någon annanstans)
.

Stämmer det verkligen? Min erfarenhet säger snarare att oftast använder nybörjare 90% armar och 10% övrig kropp. Benen får sin dos med värk också såklart. Men det beror mest på ovan sittställning och att de spänner sig.
 
Tack för tipsen, jag är inte speciellt stressad inför dagen, jag är mer peppad faktiskt och ser lite föreberedande träning mer som en liten början på äventyret :)
 
Tekniken

är viktig. Tänk på att paddla med rätt rak armbåge och sätt i paddlbladet långt fram och ta upp det i höjd med höften.

Det är ryggen som skall jobba i första hand dvs vridning i ländryggen och gärna om kanoten tillåter det även vridning av bäckenet. Buk och rygg kan vara vettigt att träna.

Thure
 
Är man ovan paddlare brukar man få ont i benen då man sitter lite lustigt om man jämför med andra vanligare sittställningar, samt att man inte direkt är så rörlig i en kajak.
Annars när man paddlar så ska man använda buk och rygg, men om man som du är ny på det brukar man använda armarna alldeles för mycket.

Så mitt tips är egentligen att öva paddling innan du ger dig iväg.
Annars paddla i lugn takt, stretcha mycket och njut av turen.
 
Stämmer det verkligen? Min erfarenhet säger snarare att oftast använder nybörjare 90% armar och 10% övrig kropp. Benen får sin dos med värk också såklart. Men det beror mest på ovan sittställning och att de spänner sig.

Jag menar inte på grund av "tramptekniken" utan att man sitter så ovan och spänner sig osv.

Paddeltekniken är förstås en viktig detalj och med rätt teknik sparar man väldigt mkt kraft samt förhindrar att skadar sig.
Men jag känner oftast att de som är nybörjare inte borde tänker allt för mkt på det då man lätt bli stressad av att göra fel och missar att ha roligt och kunna njuta av turen. Därför brukar jag bara tipsar om små saker när jag är ute med nytt folk och tar perfektioneringen först när de paddlar flera gånger. För inte sällan är det att en nybörjare bara paddla en gång och sedan inte på flera år om ens nånsin igen och då tycker jag att det är bättre att de få en roligt tur istället för att behöver tänker på allt för många saker. På en typiskt mysig dagstur hinner man inte skada sig och kroppen orkar med även när man paddla för mkt med armarna osv.
 
Skippa stretchingen... eller...

Stretchning har ingen som helst påverkan för att minska träningsvärk, däremot kan det vara skönt att stretcha ut en muskel efter ett pass. Träning hjälper alltid: Armhävningar, hantlar och sit ups är bra. En stark mage gör det lättare för dig att använda magen under paddlingen. Men tur eller lugn paddling är inte särskilt ansträngande, som några sagt innan det är det stillasittandet som är jobbigast. Men oftast inte förrän du går av kajaken...

Med vänlig hälsning,
Leif Aterra.se
 
Tack för tipsen,
jag kör lite allround träning blandat med cardio helt enkelt, sen får det bli som det blir.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bluewing Träning inför paddling Paddling allmänt 13
jockeastrom Träning för Åre Extreme Paddling allmänt 1
Kanadensare och träning Paddling allmänt 4
knatte Lärdom efter helgens i/urstignings träning i kajaken. Paddling allmänt 9
puffinus träning Paddling allmänt 2
GeorgeG Söker råd inför kajakköp Paddling allmänt 9
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
Kajaktobbe Tips inför mitt första kajakköp Paddling allmänt 9
LarsElm Göra iordning kajkak inför vintern Paddling allmänt 3
PetNor Kajak inför nästa sommar! Paddling allmänt 28
Nanoq Tips sökes inför bygge av rollningskajak Paddling allmänt 6
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Paddling allmänt 0
srpp Flytvästsfunderingar inför köp Paddling allmänt 7
Olaa Tips inför inköp av havskajak? Paddling allmänt 1
fredrikn Mina tankar inför mitt första kajak köp... Paddling allmänt 13
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.