Lärdom efter helgens i/urstignings träning i kajaken.

Jag tog tillfället att utnyttja det fina vädret i helgen till att träna i och urstigningar i min "ranka" kajak.
Träningen genomfördes efter alla goda tips jag fick på min fråga, på hur man torrskodd äntrar en kajak med mindre sittbrunnsöppning.
Tipsen handlade i korthet om, att sätta paddeln bakom sittbrunnen och använda denna som stöd mot en sten eller mot strandkanten. "Medans man grenslar kajaken och sedan glider ner med benen på plats."

Min upptäckt var, att det räcker gott och väl med att använda paddeln som utriggare/använda lågt stöd, enligt ovan, direkt mot vattenytan.
Fördelen är ju att du inte behöver ha en sten eller lämplig strandkant i närheten, utan blir lite friare.
Det blir förvånadsvärt stabilt, bara med hjälp av paddeln mot vattenytan.
 
Den flyter allt....

Det hade ju varit en trygg lösning.. Men det handlade i det här fallet om knädjupt vatten.
Läste om detta knepet i en bok av av Mikael Rosén.
 
Kul! Jag tror mycket handlar om...

... att liksom få till det rent mentalt.

Jag menar, de första veckorna vågade jag ju inte ens släppa handen i bryggan för att få fast kapellet. Jag kunde hålla på och trixa i evigheter, för att försöka få fast kapellet med en hand.

Allteftersom, så kommer säkerheten. För egen del handlar det inte bara om teknik i olika moment. Jag vågar mer, samtidigt som jag känner att jag riskerar mindre.

Nu kan jag ta en paus - men gärna med en trädgren inom räckhåll - lätta på kapellet, glida ner i halvliggande för att sedan greppa sargen och räta upp mej. Detta utan vare sej stöd eller spända rörelser.

Nästa gång skall vi försöka oss på den fina och viktiga grejen att häva oss upp på akterdäck och tända en cigg...

:)

Strmbrg,
 
Balansträning - överkurs

Nu när det börjar bli varmt i vattnet så kan en kul övning vara att ställa sig upp i kajaken! Det låter svårt och är det också i början men efter lite träning är det ingen omöjlighet. Har man lärt sig detta så känns det oerhört stadigt att sitta ner..

Ett annat tips för er som mest paddlar havskajaker kan vara att pröva någon form av motionskajak. Det känns vingligt i början men det går över. Efter detta känns de flesta havskajaker lika stadiga (och tröga) som en pråm.
 
Såg en bild p en snubbe som...

...satt på huk på fördäck och paddlade järnet!

Innan sommarn är över skall jag klara att - i kajaken - ta på mej vita brallor å blå kavaj, ta en promenad på fördäck, tända en cigarr i fören, spankulera tillbaks akteröver, öppna akterluckan, plocka upp köket, koka en kopp kaffe, hälla upp en cognac och sätta mej på akterdäck och njuta av solnedgången.
Utan att för dens skull behöva sluta paddla.

Strmbrg,
 
Vart ställer ni hammocken??
När Susanne Gunnarsson höll på att starta sin (korta) längdåkningskarriär så fällde hon denna kommentar:
"Det är konstigt, jag kan med lätthet paddla min tävlingskajak stående på en fot. Men flytta tyngdpunkten mellan skidorna är hopplöst".
För egen del jobbar jag på att ta mig ut på en flytbrygga utan ofrivilligt dopp.
/BAX
 
Re: Balansträning - överkurs

mielo; sa:
Ett annat tips för er som mest paddlar havskajaker kan vara att pröva någon form av motionskajak. Det känns vingligt i början men det går över. Efter detta känns de flesta havskajaker lika stadiga (och tröga) som en pråm.

Inte för att jag är nån van kajakpadlare, men när jag var yngre paddlade vi lite på en polares sommarställe. De hade två kajaker där: En gammal "forspaddlingskajak" (kallade de den) och en "tävlingskajak" i trä.

Den förstnämnda var hyffsat enkel att paddla, den andra lyckades jag aldrig (säkert 30-40 försök fördelat på 5 år) komma iväg med utan att slå runt.
 
Har ni testat rodd?

Alltså en sådan "båt" där man sitter på en släde ovanpå en smal liksom pinne. Den senare utgör själva skrovet. Årorna sitter på utriggare.

Jag testade en gång på en idrottsdag i plugget.

Tekniken var att svepa med årbladen precis över vattenytan på returen för att skiten inte skulle tippa.

Jag är helrudis på sporter, men det kanske är en av de olympiska rodd-varianterna, detta?

Strmbrg,
 
Re: Re: Balansträning - överkurs

[
Inte för att jag är nån van kajakpadlare, men när jag var yngre paddlade vi lite på en polares sommarställe. De hade två kajaker där: En gammal "forspaddlingskajak" (kallade de den) och en "tävlingskajak" i trä.

Den förstnämnda var hyffsat enkel att paddla, den andra lyckades jag aldrig (säkert 30-40 försök fördelat på 5 år) komma iväg med utan att slå runt.
[/QUOTE]

Jag håller med om att rena tävlingslådor är knepiga. Jag ägde en sådan ett par månader i våras innan jag insåg att jag aldrig skulle känna mig säker i den så den såldes igen. Motionskajaker däremot är ofta en bra kompromiss mellan snabbhet och stabilitet, även om det finns stora variationer mellan olika modeller. Man blir lite avundsjuk när man ser ungdomar i klubben som lär sig paddla tävlingslådor i unga år, de får en helt otrolig balans.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.