träning

Hej
Är det någon som har erfarenheter av träning inför de hårda kajaksäsongen. Jag vill ha tips om träningsmetoder för att orka nöta i många timmar. Vad bör man tänka på. Finns det någon litteratur på området?
Tacksam för alla tips.
 
Den bästa träningen enligt min mening är paddelmaskin. Svårigheten kan vara att hitta någon sådan maskin! Kolla med närmaste kanotklubb om de har någon. Annars kan jag också rekommendera simning, helst crawl. Då tränar du någorlunda rätt muskler men det ger också en mycket bra allmän konditionsträning.

Styrketräning är jag mer skeptisk till när det gäller långdistanspaddling. De som tävlar i racing har däremot säkert nytta av sådan träning.

Skidåkning borde också vara en mycket bra träning.

Om någon känner till någon litteratur e dyl angående kanotmarathon så vill jag gärna ha några tips!
[Ändrat av mielo 2002-01-30 kl 12:17]
 
Längdåkning

när det finns snö tyvär kan det ju vara lite siochså med det. För att det skall ge lite mer är det bra om man har en hyffsad teknik hittade den här sidan med lite tips

http://www.areidag.com/aktuellt/artiklar/a99121805.html

Vallning är inte så märkvärdigt läs på burkarna Swix brukar ha bra brochyrer också.

Som sagts tidigare så brukar slätvattens folket styrketräna fast personligen tycker jag att det är skönare att få vara utomhus. Det är fördelen när man inte är så ambitiös och kan välja själv
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.