Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård

Hej,

Är nybörjare och har mest paddlat i Mälaren. Tänkte paddla i Sthlms skärgård i sommar.
Är det någon som har tips på vart det är smidigt att lägga i kajaken och samtidigt hitta parkering för bilen?
Planerar både dagsturer och eventuellt någon tur med övernattning.
Nånstans mellan Åkersberga-Ingarö är väl det jag har tänkt, men tar gärna emot bra tips som inte ligger där i mellan också.
Jag har inget problem med att betala för parkeringen.

mvh
Tomas
 
Undvik Waxholmsbolagets bryggor där är det ofta rätt mkt bilar. Halvstora fritidsbåtshamnar kan fungera men ofta är det låsta grindar på de lite större. Spana med Google Maps steeetview och kartor samt flygbilder från Lantmäteriets "Min Karta". En klassiker som är bra är Björkvik längst ut på Ingarö. Stavsnäs har stora avgiftsparkeringar men rätt mkt svallvågor. Ljusterö har en del mindre ställen. Bromskär på Blidö borde fungera men där har jag mest parkerat på vintern. Kapellskär dvs söder om Viking Lines färjeterminal har tidigare funkat, var länge sedan jag var där.

Riktigt små platser lämpar sig inte så bra för att rekommendera så här på webben. Men såna finns.

Thure
 
Har funderar på samma sak men lite mera generellt(hela landet) och kommit fram till att bästa lösningen måste vara att hitta en camping.
Campingar ligger ofta bra till som start/slut på paddlingen, de har ofta bryggor/strand att lägga ut ifrån. Det finns tillgång till vatten och sanitet och har man tur så finns det även parkering innanför grindarna så att man slipper vara orolig för bilen/släpet.
Frågan är vad campingen kan tänka sig vilja ta betalt för dylik service. Är det värt 100kr/dygn? En tältplats brukar ligga mellan 250-500kr/dygn.
 
Eller badplatser. Har ofta parkering, och en fin sandstrand där det är lätt att hoppa i. Syns på tex Eniros online kartor.
 
Eller badplatser. Har ofta parkering, och en fin sandstrand där det är lätt att hoppa i. Syns på tex Eniros online kartor.
Måste berätta om när jag såg fel på en satellitbild när jag letade ett ställe att bli hämtad på Muskö.
Jag var på tur på väg norrut från Nyköping till Stockholms skärgård när jag fick väldigt ont i vänster axel
när jag var på Utö. Var tvungen att avbryta turen, kollade satellitbilder och hittade en perfekt badstrand vid en camping på Muskö, ringde mina barn som skulle komma och hämta mig där. När jag paddlade in i viken jag hittat så såg jag att det bara var vass, det fanns ingen badstrand. Axeln gjorde så ont så jag klarade inte att paddla till något annat ställe, jag paddlade in i vassen och drog mig fram så långt det gick, hoppade ur kanoten, sjönk en halvmeter i dyn och gick och släpade kanoten till fastare mark där jag kunde lasta ur, fortfarande mitt inne i vassen. Tog kanoten på axeln och fortsatte genom vassen och kom fram mitt i frukosten hos en väldigt förvånad husvagnsfamilj. Fick gå in i vassen några vändor till och hämta packningen. När jag tog fram telefonen och kollade satellitbilderna så såg jag att sandstranden var en parkeringsplats, skuggan från ett träd gjorde att det såg ut som att vattnet fortsatte fram dit.
Men campingen hade en jättefin brygga och gott om parkeringsplatser såg jag när jag väntade på min skjuts.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kveke Iläggningsplats Gryt Paddling allmänt 0
Kal-P-Dal Bra iläggningsplats i Misterhult? Paddling allmänt 5
Merckx Iläggningsplats Paddling allmänt 5
Stuvarn Isfri iläggningsplats? Paddling allmänt 13
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.