Kajak med både skädda o roder

Någon som har erfarenhet av Havspaddeln Sarek (längd 483/bredd 55/26kg)? Jag söker stabil och tålig kajak, med både skädda o roder.

Jag funderar på att utrusta familjen, mig själv (65kg/167cm) och två tonårssöner (på tillväxt) med våra första egna kajaker. Vi har gått nybörjarkurser och paddlat enstaka tillfällen så vi är att betrakta som entusiastiska nybörjare.

Vi kommer att paddla uteslutande i Stockholms skärgård, och vill ha bra med lastutrymme för flerdagsturer. Jag kommer sannolikt att smeka strandlinjen, så långt möjligt, och vill bara ha en trygg o stabil kajak som tål att dras upp på land, men gissar att sönerna lär utvecklas mer o kommer vilja paddla i kapp o leka lite.

Jag har paddlat både med roder o skädda, och är helt säker på att jag vill ha skädda. Tänkte dock att det kanske är bra att ha roder också att ta till om man ska paddla längre turer.

Budgeten är begränsad eftersom jag vill ha tre kajaker, så högre prisklass/kvalite är tyvärr inte ett alternativ.

Tacksam för alla synpunkter!
 
Vilket knäppt namn på en kajak. Man får väl inte paddla i Sarek i varje fall inte i Rapaälven. Och övriga vatten i Sarek är svåra att nå med kajak. Många är nöjda med den typen av kajak. Men jag föredrar t ex VKV Lisa för de ändamål du frågar om.

Personligen gillar jag roder. En kajak är normalt konstruerad för antingen roder eller skädda.

Provpaddla och helst hyr kajaken en helg innan ni bestämmer er.

Jag tycker begagnad kajak är ett bra råd för första egna lådan. Lägg liten summa på första kajaken och förhållandevis mer på en bra och lätt paddel.

Thure
 
Jag har provat Havspaddeln Eskimå vilken är något längre och något bredare. Kan nog betecknas som storebror. Den har roder.

Det är en ganska vettig friluftskajak och i praktiken oförstörbar vid normalt bruk. Inga problem att släpa upp den fullastad på en strand eller klippa. Den har stora lastutrymmen och man klara veckor ute med den. Till nackdelarna hör att den är tung, 28kg. De flesta motsvarande plastkajaker väger ofta upp mot 25kg så det gäller de flesta märken/modeller av plastkajaker. Den är ganska tråkig att paddla. Pråmkänsla. Sittbrunnen är stor. Ofta för stor. Kajaken är i allmänhet för stor för de allra flesta paddlare vilket ger en dålig kontakt med kajaken. Särskilt för kvinnor och ungdomar (som ofta är mindre än män...). Havspaddeln är dock ett prisvärt alternativ och jag tycker inte det är ett dåligt val om fokus är just friluftslivet eller rekreationspaddling. Tummen upp. För paddelupplevelsen i sig skulle jag dock rekommendera annat märke/modell. Kajakval är mycket individuellt (och inte heller konstant då man själv utvecklas hela tiden). Prova, prova och prova...


Kajaker med både skädda och roder är speciella. Roder sätter man på kursstabila kajaker för att de lättare skall svänga. Skädda sätter man på lättsvängda kajaker för att de skall gå rakt fram. Knepet med skäddan är dock större än så. Genom att justera hur mycket skädda man fäller ner så kan man justera vindavdriften. Mycket fiffigt!

Havspaddeln Eskimå är flatbottnad vilket ger en mycket (initial) stabil kajak i lugn sjö. Det är ett bra val för friluftsliv i skyddade vatten (tex skärgård och sjö). Omvändningen gäller dock i grov sjö då en flatbottnad båt gungar med vågorna mer än en rundbottnad.
 
Jag har provat Havspaddeln Eskimå vilken är något längre och något bredare. Kan nog betecknas som storebror. Den har roder.

Det är en ganska vettig friluftskajak och i praktiken oförstörbar vid normalt bruk. Inga problem att släpa upp den fullastad på en strand eller klippa. Den har stora lastutrymmen och man klara veckor ute med den. Till nackdelarna hör att den är tung, 28kg. De flesta motsvarande plastkajaker väger ofta upp mot 25kg så det gäller de flesta märken/modeller av plastkajaker. Den är ganska tråkig att paddla. Pråmkänsla. Sittbrunnen är stor. Ofta för stor. Kajaken är i allmänhet för stor för de allra flesta paddlare vilket ger en dålig kontakt med kajaken. Särskilt för kvinnor och ungdomar (som ofta är mindre än män...). Havspaddeln är dock ett prisvärt alternativ och jag tycker inte det är ett dåligt val om fokus är just friluftslivet eller rekreationspaddling. Tummen upp. För paddelupplevelsen i sig skulle jag dock rekommendera annat märke/modell. Kajakval är mycket individuellt (och inte heller konstant då man själv utvecklas hela tiden). Prova, prova och prova...


Kajaker med både skädda och roder är speciella. Roder sätter man på kursstabila kajaker för att de lättare skall svänga. Skädda sätter man på lättsvängda kajaker för att de skall gå rakt fram. Knepet med skäddan är dock större än så. Genom att justera hur mycket skädda man fäller ner så kan man justera vindavdriften. Mycket fiffigt!

Havspaddeln Eskimå är flatbottnad vilket ger en mycket (initial) stabil kajak i lugn sjö. Det är ett bra val för friluftsliv i skyddade vatten (tex skärgård och sjö). Omvändningen gäller dock i grov sjö då en flatbottnad båt gungar med vågorna mer än en rundbottnad.

Tack Gusta, det var ett bra förtydligande kring skädda o roder. Kanske lite märkligt då att ha både ock, en kajak borde ju vara antingen kursstabil eller lättsvängd? Jag ska kolla noggrannare hur skrovformen ser ut.

Anledningen att jag vill ha en skäddakajak är bara ren känsla, jag tycker de har varit roligare att paddla. Det kanske bara är ren ovana o bristande teknik, men när jag paddlar med roder så saknar jag att kunna ta stöd med benen och använda hela kroppen.
 
Gå på din känsla!
Men det gör ju inget om den har roder också, du behöver inte använda det. Jag upplever roder bra i stark vind. Det kan vara svårt med vissa skäddakajaker.

Precis så! En kajak skall paddlas med kroppen inte bara armarna. Ben och rygg är mycket viktiga delar av god och effektiv paddelföring. Använd raka armar, undvik att böja armbågarna i paddeltagen. Inget handcyklande.

Men du kan använda benen med en roderkajak också. De flesta pedaler har sin stumma infästningspinne i den nedre delen och man styr med pedalens övre del. Jag sätter hälarna i botten och trycker mot fötterna mot infästningspinnen. Sedan styr jag med tårna men bara när jag behöver styra. Vanligtvis vilar inte fötterna alls mot pedalernas övre styrande del utan jag kan trycka åt infästningspinnen hårt.

En sak jag glömde skriva om Havspaddeln Eskimå är att sittbrunnen är stor men jag menade djup också. Inte ovanligt på den typen av kajaker som då upplevs som säkrare med långt avstånd mellan sittbrunnskanten och vattnet. Det kan vara besvärligt för en kortare person. Jämför med att paddla i ett badkar. Det kan tvinga fram så kallad hög paddelföring som är jobbigare. Prova, prova och prova olika modeller...

På min grönlandskajak, Björn Thomasson Black Pearl, har jag 2-3cm mellan sittbrunnskanten och vattnet. 😀 Men den använder jag inte till friluftsliv utan annan sorts paddling.
 
Br
Gå på din känsla!
Men det gör ju inget om den har roder också, du behöver inte använda det. Jag upplever roder bra i stark vind. Det kan vara svårt med vissa skäddakajaker.

Precis så! En kajak skall paddlas med kroppen inte bara armarna. Ben och rygg är mycket viktiga delar av god och effektiv paddelföring. Använd raka armar, undvik att böja armbågarna i paddeltagen. Inget handcyklande.

Men du kan använda benen med en roderkajak också. De flesta pedaler har sin stumma infästningspinne i den nedre delen och man styr med pedalens övre del. Jag sätter hälarna i botten och trycker mot fötterna mot infästningspinnen. Sedan styr jag med tårna men bara när jag behöver styra. Vanligtvis vilar inte fötterna alls mot pedalernas övre styrande del utan jag kan trycka åt infästningspinnen hårt.

En sak jag glömde skriva om Havspaddeln Eskimå är att sittbrunnen är stor men jag menade djup också. Inte ovanligt på den typen av kajaker som då upplevs som säkrare med långt avstånd mellan sittbrunnskanten och vattnet. Det kan vara besvärligt för en kortare person. Jämför med att paddla i ett badkar. Det kan tvinga fram så kallad hög paddelföring som är jobbigare. Prova, prova och prova olika modeller...

På min grönlandskajak, Björn Thomasson Black Pearl, har jag 2-3cm mellan sittbrunnskanten och vattnet. 😀 Men den använder jag inte till friluftsliv utan annan sorts paddling.
Bra tips, jag ska tänka på det där med fötterna nästa gång jag paddlar med roder! Hoppas kunna provsitta kajakerna i alla fall, blir kanske svårare med provpaddling nu :)
 
Min nu lite till åren komna Tahe Mari 3 extra har både skädda och roder. Den är absolut stor nog till mej som är 186 cm/90 kg och gott om lastutrymme. Jag använde sällan/aldrig skäddan då jag gillar att paddla med roder.
Det var väldigt poppis ett tag att importera dessa från fabriken i Estland så det borde finnas ett utbud av begagnade. Men den är i glasfiber så säker du enbart efter plastkajaker så går denna modell bort.

/Patrik
 
Roder eller skädda är en smaksak. Men se till att vad du än köper då skall det vara rejäla saker. Tyvärr så fuskas det en hel del med det på billiga kajaker. Värsta jag upplevt var på en hyrkajak där höger fotstöd försvann framåt varje gång man tryckte på lite med benet. Det blev blev helt enkelt omöjligt att paddla kajaken på ett vettigt sätt. Hade det blåst upp hård motvind så vete fasen om jag fixat att ta mig fram.
Har även sett roder som har suspekta konstruktioner, de hänger och svajar som en vimpel i aktern när det går lite vågor, kan varken styra bra eller hålla i långa loppet.
Det finns även skeddor som kärvar och gärna fastna i ena eller andra läget.

Mitt tips är med andra ord att inspektera detta vid köp. Var inte rädd, sätt dig i och tryck till på fotstöden med spänd lårmuskel, ta tag i rodret och bryt/bänd med lite kraft. Är det tveksamt om det håller på land så kan det bli farligt topp sjön.
En del kajakhandlare erbjuder uppgradering till bättre grejer mot en mellanskillnad, det kan det vara värt pengarna om resten av kajaken känns ok. Men jag skulle definitivt försöka pruta in det läget, handlare har ju redan erkänna att kajaken utan uppgradering inte är 100%.
 
Kajaker med både skädda och roder är speciella. Roder sätter man på kursstabila kajaker för att de lättare skall svänga. Skädda sätter man på lättsvängda kajaker för att de skall gå rakt fram. Knepet med skäddan är dock större än så. Genom att justera hur mycket skädda man fäller ner så kan man justera vindavdriften. Mycket fiffigt!

Har en liten invändning mot det resonemnaget.
Min surfski har roder, om jag fäller upp det så är det omöjligt att hålla kursen med kajaken. De sladdar runt som egen axel vid sidvind. De har stor rocker, plant skrov bakom mig och inga slag så den reagerar dåligt på kantning.
Rodrets primära syfte är helt enkelt att hålla kursen och det sekundär är att svänga med det. Utan roder är kajaken omöjligt att hantera utan en omfattande mängd styrtag.
Med en skädda så skulle det säkert gå att paddla rak fram, men manövreingen skulle bli en rejäl utmaning.
 
Ja, du har nog rätt. Det stämmer på min roderkajak också i vind. På plattvatten och lite vind är det dock ganska liten skillnad på min kajak. Antar det har med skrovformen och vindförhållandena att göra. Det händer ofta att jag paddlar en bra bit och har helt glömt fälla ner rodret. Jag brukar upptäcka att rodret inte fungerar när jag skall svänga kraftigt. Kanske är det en inövad vana som gör att jag inte tänker på det och styr kajaken på olika sätt omedvetet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.