Söker råd inför kajakköp

Har försökt samla på mig information från alla håll under en ganska lång tid för att göra ett hyggligt inköp utefter mina behov. Dessvärre har det inte lett mig närmare till att hitta just den kajaken jag vill ha, så förhoppningsvis finns det här någon kunnig som kan dela med sig av sina kunskaper och åsikter!

Jag:
  • 190cm
  • 110kg
  • God vana av vatten (mycket wakeboard, kanot, speedboat) men ingen erfarenhet av kajak mer än att ha paddlat runt nån kvart här och där när tillfälle getts.

Vart den ska paddlas:
  • Nissa (å i södra sverige)
  • Lugna sjöar
  • *Bonus om den är lämplig för havskust då jag bor längs västkusten - ej ett krav

Lägger mer vikt på dessa egenskaper:
  • Stabilitet - vill undvika att hamna i vatten i största möjliga mån
  • Komfort - Kommer paddla 2-3 dagar per tur, 6-10h om dagen. Dåligt benutrymme har man fått nog av via billiga flygbolag
  • Lastutrymme - Övernattningsutrustning kommer medtas på flera utav turerna
  • Användningsvärde över andrahandsvärde - Kommer användas väldigt flitigt under en säsong och därefter användas till att muta någon vän att följa med på turer efter man införskaffat sig en ny kajak (hoppas att kunna ta med mig hunden när han växt till sig tills nästa säsong och behöver då en annan)
Budget:
Hoppas på att komma undan med under 12-15000 inkl utrustning

För att eliminera lite utav de svar jag sett i liknande trådar så vill jag bara påpeka att jag inte har bra möjlighet till att testa/provsitta kajaker i närliggande butiker. Jag har heller inga planer på att medverka i en organiserad tur, då jag på grund av mitt yrke och familjeförhållanden måste undvika covid till det yttersta.

Med allt detta i beaktande så kanske jag är en utav de som de här massproducerade kajakerna i plast kan vara väldigt lämplig för. Det låter som att dessa betraktas med viss avsky på detta forum, men just nu så är köpknappen mest attraktiv på en Seahawk Expedition LV/HV. Vet inte om det är tillåtet att länka här så undviker det. Största nackdelarna jag ser är att den verkar vara lite väl smal och är osäker huruvida lastutrymmena är lämpliga för övernattningsutrustning samt om de är helt vattentäta om kajaken välter.

Ursäkta det långa inlägget, har jag missat någon viktig info så svarar jag så snabbt som möjligt. Tack så mycket på förhand!
 
Hej GeorgeG !

Kolla på Prijon Touryak !

Den tror jag skulle passa dig.

Modellen finns i två storlekar men jag tror att det är den större modellen som passar dig bäst.

Du kommer inte att bli besviken på vare sig komforeten elle kvaliteten.

www.kajaktiv.se
Det dyker upp begagnade på blocket titt som tätt.

Hälsningar
Lennart som paddlar Prijon
 
Kolla på Prijon Touryak !

Hej Lennart, tack för svaret. Den ligger lite utöver budgeten som jag fortfarande hoppas att kunna hålla mig inom. Hade definitivt kunnat tänka mig att gå upp till den prisklassen egentligen, men då jag som sagt hoppas på att kunna göra ett mer permanent inköp där även hunden får plats nästa säsong så känns det lite väl tråkigt att lägga så mycket på en kajak jag troligtvis endast kommer att använda flitigt under en säsong. Tackar så hjärtligt för tipset, kommer kanske återgå till denna om det visar sig att jag trots allt kommer behöva utöka budgeten!
 
Andrahandsvärdet kan vara vettigt att tänka på. Och köper du begagnat och en vanlig modell blir det troligen enkelt att sälja kajaken utan påtaglig förlust om du byter kajak nästa säsong.

Beg Prijon Touryak kan vara ett bra val.

Seahawk Expedition LV/HV som du nämner vet jag inget om. Reklamtugget på https://www.soderkajak.se/kajak/havskajaker/seahawk-expedition-paketerbjudande gör mig lite betänksam. Alla kajaker är kompromisser men ingen kajak kan vara både högvolym och lågvolym samtidigt och passa för kroppslängder mellan 150 och 200 cm.
Sitter du bra i den kajaken, och är det enkelt att komma ur och i med dina antagligen långa ben kan den hur om helst vara ett bra val för dig.

Thure
 
Senast ändrad:
Hej George,

Jag är ju något mindre än dig. Men uppskattar väl samma egenskaper, jag behöver inte ha en hund med mig dock barn som vill följa med ibland. Jag har löst det inte genom att köpa två kajaker, utan genom att köpa en point65 mercury, som jag paddlar själv som en mans kajak K1. Och när något barn vill med, så knäpper jag till en sittbrunn till, så det blir en K2 med två sittbrunnar. Den är väldigt stabil och man går inte runt i den av misstag. Bra roder och skädda. Packluckorna betecknar jag som täta, packar alltid vattentätt ändå. Det ryms övernattningspackning i kajaken.
mercury_gtx_main_plb_action_2_900x.jpg
mercury_gtx_main_plb_action_900x.jpg
 
Paddlar också Point65 Mercury, både som enmans och tvåmans.
Ett extra stort plus är att den går in i bagaget i en kombi -även tvåmansvarianten!
 
Andrahandsvärdet kan vara vettigt att tänka på. Och köper du begagnat och en vanlig modell blir det troligen enkelt att sälja kajaken utan påtaglig förlust om du byter kajak nästa säsong.

Beg Prijon Touryak kan vara ett bra val.

Seahawk Expedition LV/HV som du nämner vet jag inget om. Reklamtugget på https://www.soderkajak.se/kajak/havskajaker/seahawk-expedition-paketerbjudande gör mig lite betänksam. Alla kajaker är kompromisser men ingen kajak kan vara både högvolym och lågvolym samtidigt och passa för kroppslängder mellan 150 och 200 cm.
Sitter du bra i den kajaken, och är det enkelt att komma ur och i med dina antagligen långa ben kan den hur om helst vara ett bra val för dig.

Thure

Jag har absolut ingenting emot vare sig att köpa begagnad eller att tänka på begagnatvärdet, men utbudet på blocket ser ganska så svalt ut för stunden i mitt område (halland). Kanske att lugna sig lite och hålla ögonen öppna är ett bra alternativ även det, men det ser ut som att trycket på kajaker är extra stort i år och en hel del sidor har sena leveransdatum redan nu på grund utav detta så man känner att tiden börjar gå också!

Gillade inte heller reklamtugget så är glad att få lite bekräftelse på misstänksamheten. Kollade man videon där dom går igenom hur den ser ut så verkar det här med kroppslängden iallafall förklarat genom inställningarna man kunde göra vid sätet, men känns ändå lite suspekt.

Lite det jag tänker också, har ju inte några enorma krav egentligen men vill undvika att göra ett heldumt inköp. Tackar så mycket för att du delar med dig av dina åsikter!

Hej George,

Jag är ju något mindre än dig. Men uppskattar väl samma egenskaper, jag behöver inte ha en hund med mig dock barn som vill följa med ibland. Jag har löst det inte genom att köpa två kajaker, utan genom att köpa en point65 mercury, som jag paddlar själv som en mans kajak K1. Och när något barn vill med, så knäpper jag till en sittbrunn till, så det blir en K2 med två sittbrunnar. Den är väldigt stabil och man går inte runt i den av misstag. Bra roder och skädda. Packluckorna betecknar jag som täta, packar alltid vattentätt ändå. Det ryms övernattningspackning i kajaken.
mercury_gtx_main_plb_action_2_900x.jpg
mercury_gtx_main_plb_action_900x.jpg

Hej! Denna ser ju faktisk ganska så spännande ut! Tanken med hunden är lite annorlunda med tanke på att han troligtvis kommer vara lite för stor och otymplig (rottweiler valp vars far väger 65+) för en sån här modell när det väl är dags för han att få följa med. Är mer åt detta hållet jag tänkt för det ändamålet. Men denna ser spännande ut för andra anledningar, så som att man spontant kan locka med sig vänner ut på vattnet även om dom saknar egen kajak! Görs ju även en liten besparing på att slippa köpa hållare till takräckena för att fraktas vilket ju även det är ett plus. Förvaringen underlättas ju även den.

Ska definitivt kolla in denna närmre, känns ju lite suspekt med modulärt måste jag erkänna men om någon på ett sånt här forum går i god för den så kan det ju inte vara helt fel tänker jag! Tackar så mycket
 
Jag har absolut ingenting emot vare sig att köpa begagnad eller att tänka på begagnatvärdet, men utbudet på blocket ser ganska så svalt ut för stunden i mitt område (halland). Kanske att lugna sig lite och hålla ögonen öppna är ett bra alternativ även det, men det ser ut som att trycket på kajaker är extra stort i år och en hel del sidor har sena leveransdatum redan nu på grund utav detta så man känner att tiden börjar gå också!

Gillade inte heller reklamtugget så är glad att få lite bekräftelse på misstänksamheten. Kollade man videon där dom går igenom hur den ser ut så verkar det här med kroppslängden iallafall förklarat genom inställningarna man kunde göra vid sätet, men känns ändå lite suspekt.

Lite det jag tänker också, har ju inte några enorma krav egentligen men vill undvika att göra ett heldumt inköp. Tackar så mycket för att du delar med dig av dina åsikter!



Hej! Denna ser ju faktisk ganska så spännande ut! Tanken med hunden är lite annorlunda med tanke på att han troligtvis kommer vara lite för stor och otymplig (rottweiler valp vars far väger 65+) för en sån här modell när det väl är dags för han att få följa med. Är mer åt detta hållet jag tänkt för det ändamålet. Men denna ser spännande ut för andra anledningar, så som att man spontant kan locka med sig vänner ut på vattnet även om dom saknar egen kajak! Görs ju även en liten besparing på att slippa köpa hållare till takräckena för att fraktas vilket ju även det är ett plus. Förvaringen underlättas ju även den.

Ska definitivt kolla in denna närmre, känns ju lite suspekt med modulärt måste jag erkänna men om någon på ett sånt här forum går i god för den så kan det ju inte vara helt fel tänker jag! Tackar så mycket
Kan ju nämna att jag är så pass nöjd att jag har två stycken Mercury numera. Kan verka lite suspekt med modulärt, men vi har paddlat väldigt mycket i havet och inte haft några incidenter med lossnade delar. Man behöver emellanåt byta ut någon del av ihopsättningsdelarna då de slits. Tar också ett tag innan man fått in rätta knycken för att dela kajaken, möjligen det som är nackdelarna.
 
Kan ju nämna att jag är så pass nöjd att jag har två stycken Mercury numera. Kan verka lite suspekt med modulärt, men vi har paddlat väldigt mycket i havet och inte haft några incidenter med lossnade delar. Man behöver emellanåt byta ut någon del av ihopsättningsdelarna då de slits. Tar också ett tag innan man fått in rätta knycken för att dela kajaken, möjligen det som är nackdelarna.

Den är definitivt högt upp på listan för nuvarande. Blir lite betänksam dock eftersom den med extra modul håller samma pris som Prijon Touryak som flera rekommenderad både i denna och övriga trådar. Självklart då med nackdelen att man inte kan locka med sig flera, men det gör det lite svårare att rättfärdiga att köpa Mercuryn om jag nu höjer budgeten till vad jag förväntar mig bli ca 25000 med all kringutrustning inräknat. Blir lite att fundera på!
 
Den är definitivt högt upp på listan för nuvarande. Blir lite betänksam dock eftersom den med extra modul håller samma pris som Prijon Touryak som flera rekommenderad både i denna och övriga trådar. Självklart då med nackdelen att man inte kan locka med sig flera, men det gör det lite svårare att rättfärdiga att köpa Mercuryn om jag nu höjer budgeten till vad jag förväntar mig bli ca 25000 med all kringutrustning inräknat. Blir lite att fundera på!
Begagnatmarknaden kan ju vara trögare i år pga pandemin och att folka använder sin utrustning.
Jag har skickat meddelande till dig med ett tips. Så får du fundera vidare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
krilars Söker någon som utför kajakreparationer Paddling allmänt 6
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
Lasse Be Söker förslag på iläggningplats norr Loftahamman Paddling allmänt 3
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
johan5588 Söker kajak med komfortsits & större ryggstöd? Paddling allmänt 10
håkankristensson Söker kajak guide till Stockholms norra skärgård. Paddling allmänt 0
REDJon Söker en kanot i Örebro trakterna Paddling allmänt 0
t68 Söker info om Glasser Clipper Paddling allmänt 3
Togt Skall köpa en kanot och söker tips. Paddling allmänt 11
johannordholm Söker kontakt med person vid Italienska kusten Paddling allmänt 11
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
gottern Söker tips på bra kanotvagn Paddling allmänt 2
Christian_swe Söker folk som vill gå ihop och bygga strippbygge i höst/vinter/vår - Sthlm Paddling allmänt 0
tuva99 Söker barnkajak Paddling allmänt 13
bikerider Söker materiel till gammal kanadensare Paddling allmänt 8
bluewing Söker tips om bra paddeljacka Paddling allmänt 15
svenake söker: kapell till Klepper 2-mans 70-tal Paddling allmänt 0
svenake söker: kapell till Klepper 2-man 70-tal Paddling allmänt 1
morre HEJ JAG SÖKER EFTER NEOPREN TILL ETT KAPELL Paddling allmänt 1
Grakka Söker kustjägarkajak Paddling allmänt 6
i4lean Söker mönster och material till paddelhandskar Paddling allmänt 0
Avslutatmedlemskapx Söker information om Bavaria, Falcon Paddling allmänt 1
Söker kajakställen och uthyrare i Norrland Paddling allmänt 3
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Bigens Råd vid köp Paddling allmänt 3
Furland Långfärd från Kalmar till Tjärö, tips och råd? Paddling allmänt 0
ski3r Råd för lagning av skador Paddling allmänt 5
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
ren Goda råd för nybörjare önskas Paddling allmänt 5
jpk Råd kring Fjällbacka paddling Paddling allmänt 5
jpk Råd ang beg kajak! Paddling allmänt 15
Spinspider Turer och råd för paddling Paddling allmänt 5
North shore Några goda råd tack Paddling allmänt 5
Öresundaren Råd sökes Paddling allmänt 17
esegerod Råd vid Kajakköp Paddling allmänt 4
fernvik Kajakköpar råd Paddling allmänt 4
Richard151 Köpa kajak - råd? Paddling allmänt 6
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Paddling allmänt 0
kjerfve Råd önskas ang. Paddel handskar Paddling allmänt 4
Paltmannen Råd angående kanadensar inköp Paddling allmänt 0
vargen Tips och råd om Fjällbacka skärgård Paddling allmänt 5
wikman Råd vid köp av paddel? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...