Kajak på bilar med rails med endast två fötter?

Många nyare bilar har rails som endast har "fötter" på två ställen, längst fram och längst bak. De har inte längre en extra fot för stöd en bit framför bakre foten. En del bilar har väldigt långa rails så det blir långt avstånd mellan fötterna, tex. VW Golf. Är detta verkligen stabilt nog för att kunna köra en eller två kajaker på bilen med? Jag har rails med tre "fötter" på min bil och ändå tycker jag att railsen svajar lite fram och tillbaka när jag lastat på kajaken på bilen.

Se t.ex. https://www.nyteknik.se/fordon/analys-vw-golf-sportscombi-fralser-europa-med-sin-trygga-famn-6968177 för hur det ser ut på nyare VW Golf.
 
Det står i bilens handbok hur mycket last takräcket tål.
Upp till den gränsen kan du lugnt lasta, tillverkaren har satt värdet med marginal för folks benägenhet att lasta för tungt.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har sett rails som knäckts vid fästena och, vid ett annat tillfälle, en canadensare lätta från taket o hamna i diket, på motorvägen..
Jag binder alltid ett snöre fram, och nästan alltid ett bak också. Fast mina rails har tre fötter. Och även om railsen håller, att bara lita på ett par spännremmar känns inte helt bra.

Sen är det en sak med hur många kilo du får lasta på taket och en annan hur lång last rör sig i vind och/eller gupp på vägen. Särskilt om du har ett kortare tak som på många nya bilar.

/ Ulf
 
Volkswagens original lasthållare medföljde vid köpet av min Golf SC 2015. Avståndet mellan railsen minskar bakåt så den inbördes placeringen i längsled var kritisk. Ett par cm avvikelse och hållarna gick inte att låsa.
Fabrikantens rekommendation är max 75 cm mellan hållarna (!) och konstruktionen medger inte mer heller. Inte kul när man ska transportera en kajak på 5,5 m.
Jag löste problemet genom att fila upp urtagen på den bakre aluminiumprofilen och kan nu nyttja railsens hela längd. Någon svajighet har jag inte upplevt men kajaken vägde också under 20 kg.
Bilden visar lasthållarna före mitt ingrepp
 

Bilagor

  • Lasthållare.jpeg
    Lasthållare.jpeg
    51.5 KB · Visningar: 347
Volkswagens original lasthållare medföljde vid köpet av min Golf SC 2015. Avståndet mellan railsen minskar bakåt så den inbördes placeringen i längsled var kritisk. Ett par cm avvikelse och hållarna gick inte att låsa.
Fabrikantens rekommendation är max 75 cm mellan hållarna (!) och konstruktionen medger inte mer heller. Inte kul när man ska transportera en kajak på 5,5 m.
Jag löste problemet genom att fila upp urtagen på den bakre aluminiumprofilen och kan nu nyttja railsens hela längd. Någon svajighet har jag inte upplevt men kajaken vägde också under 20 kg.
Bilden visar lasthållarna före mitt ingrepp
Tack för ditt svar och fotot. Är bil med precis såna rails jag funderat på att köpa. Är vanligt både på VW och Skoda tex. Bra att veta att det inte blir svajigt på din bil.
Har du provat att ta tag i kajaken när den är lastad och trycka den lite i sidled? På min gamla bil (Golf Variant från 2003) svajar det lite då.

75 cm är lite kort mellan hållarna ja. Inte helt ovanligt att man måste fila upp urtagen på lastbågarna för att kunna placera dem rätt. Jag har klassiska fyrkantprofiler i stål så det blir nog snarare vinkelslip än fil som behövs om jag ska få till längre urtag dock. Men det är rätt mycket justermån på dem så tror inte det behövs.

Hur blev det när du flyttade bakre lastbågen längre bak? Bilens tak sluttar ju neråt lite. Lutar kajaken uppåt med fören nu?
 
Kajaken känns helt stum mot bilen när jag belastar den i sidled. Skrovets svaga v-form medger ju också fastdragning direkt mot lasthållarnas gummilister. Lasthållarnas låga profil och mycket kraftiga fästen torde bidra till stabiliteten. Jag märkte ingen skillnad på kajakens attityd gentemot bilen efter ändringen.
Jag borde kanske skrivit i imperfekt då kajaken byggdes om till ett tredelat utförande 2019 och numera transporteras/ förvaras i bilen.
https://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=85081
 
Ett alternativ är att ta bort railsen och sätta på vanliga lasthållare som skruvas ned i taket med M8-bultar. Så har jag på min VW Caddy.

Thure
Visa bilaga 35197
Den bilden är ju bara för bra! Tre kajaker på taket och proppfullt bagageutrymme inkl en hund! Och en ligger på gräsmattan och latar sig medan den andre sliter med packningen. :)
Eller va sjutton, är det inte bara tre utan fyra kajaker?!?
 
5 personer, fyra kajaker. Det är familjen som skall på tredagarspaddling på utsidan av Gräsö. Vi väntar på bilfärjan från Öregrund. Efter A till B tur i kajakerna tar jag Inlines de 35 km tillbaka till SO-udden för att hämta bilen. Caddy är bra bil för taklast i och med stadig bladfjädring och hög lastkapacitet både i volym och vikt men det blir förstås ett stort vindfång.

Thure
 
5 personer, fyra kajaker. Det är familjen som skall på tredagarspaddling på utsidan av Gräsö. Vi väntar på bilfärjan från Öregrund. Efter A till B tur i kajakerna tar jag Inlines de 35 km tillbaka till SO-udden för att hämta bilen. Caddy är bra bil för taklast i och med stadig bladfjädring och hög lastkapacitet både i volym och vikt men det blir förstås ett stort vindfång.

Thure
Är det inte jobbigt att lasta så högt? Jag tycker det var jobbigt nog att få upp min kajak på min gamla bil, en VW Golf IV Variant. Och den hade "normalhögt" tak bara.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips