Kajak på bilar med rails med endast två fötter?

Ingen större skillnad. Men vi är ju några som hjälptes åt när vi hade så många kajaker.

En fördel är att man går rak under kajakerna när man öppnar bakdörrarna. Är jag ensam skjuter jag upp kajakerna på lasthållarna bakifrån.

Thure
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Både Golf och Passat finns ju i sportkombi-versioner men deras tak-skenor ser olika ut. Golf har endast 2 fästpunkter medan Passaten inte har något mellanrum mellan skenan och taket, låt oss kalla det "integrerad" skena.

På en Saab 9000 som jag hade var det inga skenor alls utan fasta hål innanför dörrlisten i taket för takräcken. På min nuvarande bil sitter det fasta fästpunkter för takräcken på taket, inga skenor dvs.

Spontant trodde jag att biltillverkare hade övergått till att göra integrerade skenor men googlade lite och hittade en del bilder på t.ex. nya Volvo XC90 där jag ser både 3 punkts-skenor och integrerade. Någon som vet lite mer som kan sprida lite ljus över varför det varierar så mycket?
 
Beställer du en VW ny kan du nog välja vad du vill ha.

Thure

Jag tror inte man kan välja men att det varierar mellan bil-märken och -modeller om man får höga rails eller integrerade. BMW bytte från höga till integrerade rails ungefär år 2011 på många modeller.

Då jag kör två kajaker på taket sätter jag alltid spännband även ner från för resp akter. Framtill på bilen sätter jag i bogseröglan i kofongaren och baktill antingen i dragkroken eller bak även i bogserögla. Jag har köpt en extra bogserögla på skroten så jag kan ha ögla både fram och bak samtidigt. Det håller kajakerna lite på på plats, tex kan inte fartvind mellan kajakerna trycka dem isär lika lätt.

/Patrik
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips