Kajak-bil

Hej,
En Subaru Forester tycker jag är den bästa kompromissen, 4wd med lågväxel och bra utrymme. Och 0,83 på blandad körning tycker jag är bra. Plats för 2vuxna och 2barn och någon veckas road tripp. 2cyklar 2kajaker med campingutrustning

/David
 

Bilagor

  • IMG_0183.jpg
    IMG_0183.jpg
    51.3 KB · Visningar: 1,638
Jo det är sant.
"Att fjolla med ngt" är nog östgötskt. Kanske småland, jag ligger lite mellan dialekterna.

Här är vår älskling förresten!
 

Bilagor

  • P7040352.jpg
    P7040352.jpg
    66.3 KB · Visningar: 1,241

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ja kom igen, mer bilder eller berätta vad ni har för bil till kajaken
För resp nackdelar mm
Pengarna jag hade tänkt lägga på bil = max 80 om den sen kostar mindre gör ju inget
 
Hyffsat stor kombi paddlingsgrejer tar plats och ett långt tak är ett måste om man skall lasta hyffsat stadigt. 99.99% av all körning sker på plan landsväg så offroad egenskaper har inte högsta prioritet. Min nästa bil har en modern snål disel

34ea9492c6ce71a0802aebfee7bbe672.jpg


Hans Friedel

PS Jag hoppas maskinen till vänster är en vedklyv och inget som har med matlagning att göra
 
Lite för törstig men avskriven sedan länge...
Långt mellan bågarna fast bakluckan går inte att öppna ordentligt med kanot på taket. Och ja - jag använder remmar ;-)
 

Bilagor

  • P8150031.jpg
    P8150031.jpg
    41.1 KB · Visningar: 1,190
En 240 i bra skick är en utomordentlig praktisk och billig transport. Det något höga förbruket mer än kompenceras genom att detta är en bil dom flästa kan serva med vanliga handvärktyg. "Världens mest moderna veteranbil!" Här är mina:

Kajakktransport.jpg


Fergestopp05.jpg


För snabbare förflyttningar har även en Subaru Forester Turbo införskaffats - praktisk och stryktålig, ungefär som en modern 245:a!

P6260020.jpg
 
Kan visserligen inte öppna bakluckan helt när kajaken är lastad, men tillräckligt för att komma åt lasten.
Kajaken är numera utbytt mot en Tahe Wind 505
 

Bilagor

  • PB120008.jpg
    PB120008.jpg
    80.3 KB · Visningar: 1,593
Det mesta funkar..

Vissa bilar kräver bara lite mer fantasi och fler spännremmar & snören. Det här är kanske inte förstahandsvalet dock..
/ Ulf
 

Bilagor

  • arpokalven070331-0401_17.jpg
    arpokalven070331-0401_17.jpg
    65.5 KB · Visningar: 1,105
En perfekt kajakvagn: bakluckan öppnas neråt; där får man plats med en flytväst. (Kuddarna under kajaken ersattes senare med måttgjorda "vaggor"; dessutom knöt jag fast remmar i för och bak.)
 

Bilagor

  • kajakbil001.jpg
    kajakbil001.jpg
    74.9 KB · Visningar: 1,405
Jag tycker den här tråden mer än allt annat visar att den optimala kajakbilen inte existerar i en objektiv kontext, utan snarare att kajaker går att transportera med vad som helst!
Det är väl bra!

Tror att takräcke och kajakhållarna har större betydelse för att varje lastning ska gå snabbt och bli bra.
 
Här är vi ute med familjebilen med 2 VKV Kåre på taket.
Hög att lasta men den har i alla fall en stege upp på taket i bak, samt rejäla sidohängda dörrar, och (som avhandlats vikten av i denna tråd) bra fäste för remmarna i fram....

VKVpåSseseIslands.jpg
 
Citroën

Kan sterkt anbefale en Citroën C5 stv. Hdi som kajakkbil nr. 1. Jeg har hatt 3 XMer til kajakkbil og er nå på min andre C5 stv hdi. Jeg kjører ca 5-6 000 km pr år med kajakk på taket, da jeg de siste årene har padlet i vesterålen, lofoten, helgelandskysten m.m.

For uten å være en meget komfortabel, driftssikker, samt billig i anskaffelse og drift har den to store fordeler. 1) det er langt mellom kajakkrybbene 2) bilen kan heises ned slik at kajakkene kan lett tas på og av! Stor fordel.

IMGP4296.JPG
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips