Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hej,
En Subaru Forester tycker jag är den bästa kompromissen, 4wd med lågväxel och bra utrymme. Och 0,83 på blandad körning tycker jag är bra. Plats för 2vuxna och 2barn och någon veckas road tripp. 2cyklar 2kajaker med campingutrustning
Ja kom igen, mer bilder eller berätta vad ni har för bil till kajaken
För resp nackdelar mm
Pengarna jag hade tänkt lägga på bil = max 80 om den sen kostar mindre gör ju inget
Hyffsat stor kombi paddlingsgrejer tar plats och ett långt tak är ett måste om man skall lasta hyffsat stadigt. 99.99% av all körning sker på plan landsväg så offroad egenskaper har inte högsta prioritet. Min nästa bil har en modern snål disel
Hans Friedel
PS Jag hoppas maskinen till vänster är en vedklyv och inget som har med matlagning att göra
Lite för törstig men avskriven sedan länge...
Långt mellan bågarna fast bakluckan går inte att öppna ordentligt med kanot på taket. Och ja - jag använder remmar ;-)
En 240 i bra skick är en utomordentlig praktisk och billig transport. Det något höga förbruket mer än kompenceras genom att detta är en bil dom flästa kan serva med vanliga handvärktyg. "Världens mest moderna veteranbil!" Här är mina:
För snabbare förflyttningar har även en Subaru Forester Turbo införskaffats - praktisk och stryktålig, ungefär som en modern 245:a!
Kan visserligen inte öppna bakluckan helt när kajaken är lastad, men tillräckligt för att komma åt lasten.
Kajaken är numera utbytt mot en Tahe Wind 505
En perfekt kajakvagn: bakluckan öppnas neråt; där får man plats med en flytväst. (Kuddarna under kajaken ersattes senare med måttgjorda "vaggor"; dessutom knöt jag fast remmar i för och bak.)
Jag tycker den här tråden mer än allt annat visar att den optimala kajakbilen inte existerar i en objektiv kontext, utan snarare att kajaker går att transportera med vad som helst!
Det är väl bra!
Tror att takräcke och kajakhållarna har större betydelse för att varje lastning ska gå snabbt och bli bra.
Här är vi ute med familjebilen med 2 VKV Kåre på taket.
Hög att lasta men den har i alla fall en stege upp på taket i bak, samt rejäla sidohängda dörrar, och (som avhandlats vikten av i denna tråd) bra fäste för remmarna i fram....
Kan sterkt anbefale en Citroën C5 stv. Hdi som kajakkbil nr. 1. Jeg har hatt 3 XMer til kajakkbil og er nå på min andre C5 stv hdi. Jeg kjører ca 5-6 000 km pr år med kajakk på taket, da jeg de siste årene har padlet i vesterålen, lofoten, helgelandskysten m.m.
For uten å være en meget komfortabel, driftssikker, samt billig i anskaffelse og drift har den to store fordeler. 1) det er langt mellom kajakkrybbene 2) bilen kan heises ned slik at kajakkene kan lett tas på og av! Stor fordel.
Gränslandet är en av de största vildmarkerna i södra Skandinavien. Det ligger i hjärtat av vår stora halvö, så långt borta från havskusterna man kan ...
3 kommentarer
Mina fjällvandringar börjar alltid med en idé som mynnar ut i en tänkt rutt. Rutten hänger alltid ihop med en tänkt tidsplan, som innebär att dagarna ...
1 kommentar
I fredags hade vi varit gifta i 10 år. Det ville vi fira. Vi gifte oss i ett naturreservat utanför Uppsala, så ett firande i naturen skulle passa. Vi ...
Det här inlägget handlar om mina första åtta turer i Sarek. Hur allt började och hur vissa vägval kunde göras då men inte idag. Ni får läsa om och se ...
6 kommentarer
68 dagar, 125 000 höjdmeter och ett dagligt slit på 12–20 timmar – det är matematiken bakom en expedition som var lika delar uthållighetsprov som ett ...
1 kommentar
I somras gjorde jag en solovandring genom naturreservatet Kvikkjokk-Kabla fjällurskog. En fin tur i landets mest orörda urskog och vidare upp på det ...
6 kommentarer