Göra iordning kajkak inför vintern

Hej, har en glasfiberkajak som jag köpte i våras och som jag paddlat en del med under sommaren, nu är dock dags för den att låta vila under hösten/vintern. Frågan är nu hur man skall göra iordning den på bästa sätt?

Brukar ni rengöra med något speciellt (bilschampo eller liknande), kanske vaxa den eller vårda gummidetaljerna på något vis? Kom med era bästa tips!

Kanske skall tillägga att jag förvarar kajaken hängandes i bostadsrättsföreningens garage där det är ca 20 grader året om.

/Lars
 
Personligen ställer jag aldrig undan kajaken för vintern men du är helt rätt ute. Tvätta, vaxa, behandla gärna gummiluckor med 303 eller liknande, kolla att kajaken är tom, hel och lämna luckorna öppna.

Sen är det bara att vänta på islossning...:)
 
Nu

är det fin paddling.

Men stöldskydda genom att låsa fast och ta bort alla lösa delar och förvara på annat ställe.

Under sommarhalvåret kan det vara klokt att täcka lucköppningar och sittbrunn för att undvika att få getingbo och myror etc i kajaken om det förvaras utomhus. Se till att vatten inte kommer in gäller förstås hela året utomhus men i synnerhet på vintern när kajaken kan förstöras om vatten fryser,

Ultraviolett ljus har långsiktigt nedbrytande verkan på framför allt röda färger och på detaljer av nylon och liknande. Gummilinor är förbrukningsvaror. Många gummiluckor har också bäst före datum.

Thure
 
Då du förvarar varm och inomhus hade jag tagit bort luckorna för att undvika vatten som blir sunkigt under stängd lucka- dessutom borde det göra den mindre stoldbegärlig utan luckor.

Jag brukar tvätta med vatten och svamp och sedan vaxa med båtvax. Vill man så är det bra läge att fylla igen småskador - du som har förmånen att ha varmgarage. Jag brukar ta bil-list-stift på luckornas insida.

Torka alla tillbehör i textil ordentligt.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.