Tips inför inköp av havskajak?

Önskar att köpa mig en havskajak, rundbottnad och i glasfiber för skärgården och öppna havsytor.

Jag är nybörjare på det här och önskar tips och råd.
Jag är 190 cm väger 90 kg, ska ned till 80, normalt vig och har 44 i sko storlek.

Jag hoppas att kunna leva och utvecklas med kajaken en bra stund utan att behöva tänka på att byta upp mig osv.

Upptäckte Point 65°N kajakerna vilket jag fick rätt vibrationer för. Deras nya modell Point K1RS verkar vara riktigt bra och till ett bra pris.

Är det någon som har erfarenhet av deras modeller och vill dela med sig av dessa till en nybörjare så är jag tacksam.

Med vänlig hälsning
Ola Abrahamson
 
Point 65 K1R

Hej.

Jag köpte en begagnad Point 65 K1R förra hösten. Jag är 10 cm kortare och 20 kg lättare än du (innan din planerade viktminskning) och upplever min Point som ganska rank. Det finns tydligen två varianter av K1R, en rundbottnad och en mer flatbottnad, min är oturligt nog rundbottnad. Jag är också relativ nybörjare som paddlare och hade nog önskat mig en något stabilare kajak att lära upp mig i. Å andra sidan kanske kajaken håller längre på det här sättet, eftersom den är mer att växa i som det sägs. Som det nu är får jag stoppa ner 10-15 kg barlast i form av vattendunkar i kajaken innan jag ger mig ut för att den inte skall kännas alltför instabil. En lösning för dig vore ju att behålla din egen barlast för att slippa det problemet. I takt med att du tränar och blir bättre försvinner samtidigt barlasten och du landar på din önskade vikt när du klarar att paddla utan barlast. Fiffigt, eller hur?