Tips inför inköp av havskajak?

Önskar att köpa mig en havskajak, rundbottnad och i glasfiber för skärgården och öppna havsytor.

Jag är nybörjare på det här och önskar tips och råd.
Jag är 190 cm väger 90 kg, ska ned till 80, normalt vig och har 44 i sko storlek.

Jag hoppas att kunna leva och utvecklas med kajaken en bra stund utan att behöva tänka på att byta upp mig osv.

Upptäckte Point 65°N kajakerna vilket jag fick rätt vibrationer för. Deras nya modell Point K1RS verkar vara riktigt bra och till ett bra pris.

Är det någon som har erfarenhet av deras modeller och vill dela med sig av dessa till en nybörjare så är jag tacksam.

Med vänlig hälsning
Ola Abrahamson
 
Point 65 K1R

Hej.

Jag köpte en begagnad Point 65 K1R förra hösten. Jag är 10 cm kortare och 20 kg lättare än du (innan din planerade viktminskning) och upplever min Point som ganska rank. Det finns tydligen två varianter av K1R, en rundbottnad och en mer flatbottnad, min är oturligt nog rundbottnad. Jag är också relativ nybörjare som paddlare och hade nog önskat mig en något stabilare kajak att lära upp mig i. Å andra sidan kanske kajaken håller längre på det här sättet, eftersom den är mer att växa i som det sägs. Som det nu är får jag stoppa ner 10-15 kg barlast i form av vattendunkar i kajaken innan jag ger mig ut för att den inte skall kännas alltför instabil. En lösning för dig vore ju att behålla din egen barlast för att slippa det problemet. I takt med att du tränar och blir bättre försvinner samtidigt barlasten och du landar på din önskade vikt när du klarar att paddla utan barlast. Fiffigt, eller hur?

Jag ville ha ett roder på kajaken och det som sitter på min Point, som är byggd 2000, fungerar tillfredställande, men är ingen egentlig höjdare. Jag tycker det kunde varit bättre, men jag kan inte säga exakt hur det skulle vara konstruerat då. Det är säkert därför jag inte arbetar som kajakroderkonstruktör. Mitt roder har sk keepers, alltså små plastpedaler som löper i skenor under däcket. Det är en lösning som är ok, men som tyvärr har ett par brister. Min ena keeper kärvar något och vill därför inte glida tillbaka efter att jag tryckt rodret i botten på den sidan. Det löste jag hjälpligt med att sandpappra, och nu har jag fått tipset att hyvla bort en milimeter på keepern. En större svaghet är däremot att konstruktionen inte ger mig något bra fotstöd när jag paddlar. Tar jag spjärn med fötterna svänger jag ju rodret. Jag skulle nog föredra en variant där det sitter en fast pinne som jag har fötterna stadigt placerade mot, och en ovanliggande boumerangformad pinne som jag kan sköta med tårna och som svänger rodret (nu blev det helt obegripligt, men du kanske har sett en sådan konstruktion någon gång. Jag tror VKV har den i sina kajaker).

I övrigt tycker jag min kajak är bra. Packluckorna är ganska lätthanterade och kanontäta, skotten sitter bra placerade och är täta, den är lätt och har bra bärhandtag, sittbrunnen är inte för stor och inte för liten, jag sitter skönt i sitsen och får plats med mina fötter till och med med kängor på (Lundhags storlek 44), det finns alla stroppar och snören man vill ha och den är trevligt röd och vit.

Paddlingsegenskaperna upplever jag med min begränsade erfarenhet som goda, förutom att den som jag tidigare sagt är lite rank. Att den är rank känner jag dock inte av när jag väl paddlar den, det är mest när jag sitter och slöar eller skall kliva ur eller i. När jag paddlar är den följsam och känns lättpaddlad.

Points nya variant kanske är mindre rank, och dessutom tror jag de fixat till sina roder från och med förra säsongen. I så fall borde det vara ett utmärkt köp enligt mig.

Lycka till!

Kalle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
Kajaktobbe Tips inför mitt första kajakköp Paddling allmänt 9
Nanoq Tips sökes inför bygge av rollningskajak Paddling allmänt 6
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Paddling allmänt 0
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
MrP Tips om en SUP paddleboard Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Charityman Packraft i Jämtland - tips! Paddling allmänt 0
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Garoto Byte av roderlina och hölje, behöver tips! Paddling allmänt 3
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
brglnd Tips kajakköp Paddling allmänt 4
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Karinsan Knarrande fotstöd. Tips? Paddling allmänt 4
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
majkelsson Tips sea kayak podcasts.com Paddling allmänt 0
Lasse Be Tips från SSRS Paddling allmänt 4
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Erikhelen Tips på kajak Paddling allmänt 14
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
FotoMarkus Gräsö: Tips på dagstur Paddling allmänt 1
shardell Båtsportkort och tips Helgelandskusten, Norge Paddling allmänt 0
kanis Tips paddelvatten närheten norra Småland? Paddling allmänt 3
DalecarliaBushcraft Malingsbo-Kloten tips? Paddling allmänt 3
The_Lost_Cyclist Tips på paddelforum med fokus på Kanada/USA Paddling allmänt 2
Ake Larsson Tips på sjöpaddling Dalarna, Härjedalen Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.