Tips inför mitt första kajakköp

Hej kajakvänner,

Jag får nog titulera mig som nybörjare på kajakfronten även om jag har några paddlingsweekends i Stockholms skärgård på meritlistan. Men nu är det alltså dags att införskaffa en egen kajak för första gången.

Utmaningen är dock att valet av kajak är en total djungel för mig. Vi har en lite större återförsäljare i Umeå (http://www.norrkajak.se/) som säljer importerade Estländska kajaker och där man får provpaddla kajakerna, få tips etc., men det känns lite tunt att bara få input från en källa som dessutom har ett egenintresse att sälja sina kajaker. Därför vänder jag mig hit för att mer få generella tips inför valet.

Jag bor i Umeå och har precis köpt hus vid en sjö. Jag kommer till vardags motionspaddla i sjön men även ibland i stugan vid kusten. Då den mest kommer att användas till vardagsmotion i lite sjögång är det mer viktigt att den är "snabb och rolig" snarare än stabil med mycket lastutrymme. Min budget ligger på ca. 15.000-20.000, men det är inte det mest centrala. Jag är drygt 170cm lång och väger drygt 70 kilo. Följande funderingar har jag i nuläget som någon gärna får ge kloka inspel på:

* Estländska kajaker: Förstår att det varierar mellan tillverkare, men finns det något "generellt rykte" som jag bör veta om?
*Material: Skall man köpa plast eller typ glasfiber? Då jag vill få upp farten i kajaken så utgår jag från ett lättare material men kanske finns det någon som anser att annat material är att föredra?
*Min egen skicklighet: Jag är som sagt hyfsad nybörjare men kommer att paddla mycket framöver. Bör man köpa en stabil kajak för nuvarande skicklighet eller en mer avancerad att växa in i? Spontant vill man ju köpa en som man kan växa i men risken kanske är att man tar sig vatten över huvudet (i dubbel bemärkelse) och inte utvecklas lika bra. Provade för en dag en kajak via Jönköpings kanotklubb som hette KVK Kåre som jag uppskattade. Jag upplevde den lite "rank" men kände mig ganska snabbt trygg i den och i jämförelse med hyrda havskajakerna i Stockholms skärgård var denna en riktig leksak. Den känslan vill jag åt :)

Nåväl, någon vänlig kajak-räv får gärna ge mig lite tips och värdefulla inspel. Kanske till och med kan tipsa om någon Kajak som jag kan titta närmare på. Tack på förhand!

/Tobias
 
Hej-hej :)

Jag sticker ut hakan och tycker du skall köpa en begagnad "Volvo V70-kajak", köp inget "Nytt Billigt" och framförallt ingen tung Aquilo för "Endast Halva priset", det är att gå över ån efter vatten. :)

Vad som sedan är en Volvo V70-kajak tvistar de lärde, och det kan säkert bli en upphetsad diskussion om skäddor, roder, lek-kajaker, engelska kajaker, VKV, lättsvängdhet, fart, havsracers osv.
Många hävdar gärna att just deras kajak är bäst, men det kan ju då verka konstigt att den då med automatik skulle passa dig, riktigt så enkelt är det ju inte. Kul att de flesta är glada och stolta över sina kajaker, men den första båten DU köper behöver inte vara "Perfekt" för dig, för du har ju ingen aning om den är det :)
Vad den perfekta kajaken är ändrar sig för oss alla efterhand åren går och bara om vi verkligen paddlar på, är intresserade och lär oss mer om vad dessa avlånga kan prestera och inte minst vad vi själva kan prestera, det är alltid motorn det mesta hänger på, kajaken löser inte mycket av sig själv.

Hela denna ständigt återkommande frågeställning är ju egentligen en stor "lyxdiskussion" i kvadrat, men så förspänt har vi ju det i bomullslandet Sverige, vi kan hålla på att vräka oss i detaljer om val av utrustning, prestanda osv. ofta glömmer vi av att vara ute och använda våra grejer. ;-)
Men så är ju hela vårt konsumtionssamhälle uppbyggt, vi säljer och köper drömmar, hur vi vill att det skall vara, önskar att det skall vara...
Om man klarar att paddla en viss sträcka handlar inte om utrustning, visst, vissa prylar kan underlätta något, men det är alltid vårt psyke, beslutsamhet och fysik som tar oss dit vi skall.

Men-men, en sådan V70-kajak jag pratar om är en fd. uthyrningskajak eller privatägd begagnad Prijon Seayak, Kodiak eller någon annan av de modeller de tillverkar, de kostar 10-12000:- och du får tillbaka pengarna den dag du säljer den.
Det finns några liknande "kvalitets-plastkajaker" om man inte gillar tyskt.
Om detta inte är tillräckligt sexigt och tilltalande finns det säkert något motsvarande i Glasfiber och jag vågar inte ens gå in på vad det skulle vara, men det kommer säkert andra att göra ;-)

Men en begagnad "kvalitetskajak" är alltid en bättre investering än en "snorbillig" ny kajak, det finns nämligen alltid en anledning till att något är snorbilligt, och ofta är det inte några vackra anledningar. Sedan gör man ju också en god gärning när man förbarmar sig över en begagnad kajak, då återanvänder man ju mer och så slipper de spackla ihop en ny någonstans i Långtbortistan, bra va? ;-)
Sedan behöver man absolut inte vara en snobb och tro att bara för man köper det "nyaste, dyraste" så är allt klappat, klart och perfekt, nä-nä, så enkelt är det inte.

Men, det allra viktigaste är att du skaffar en båt och paddlar på, efterhand lär dig vad du gillar och vad som passar dig. När du blir mer erfaren, beroende på personlighet och vilken sorts paddling du håller på med och hur ofta, kommer du antagligen att växa ur både en och två båtar, men det är ju inget att lipa över, det är senare roliga beslut som skall tas.
Alla goda råd i världen kommer inte göra det enklare att välja för dig, det finns för många modeller idag, man blir ju helt snurrig av utbudet. Att sedan viss båtar placeras i fack och klassificeras som det ena eller andra (för att det säljer bra) är ju sådär. Och sedan finns det dessutom en hel hop olika kort- eller långsiktiga, seriösa eller oseriösa kajakförsäljare där vissa, inte alla, skulle sälja sin morsa om de blev tillfrågade, och det är ju synd, mödrar kan ju vara bra att ha :)

Ber ödmjukast om ursäkt för min något cyniska hållning, men-men, jag har under åren paddlat mig igenom flera just då härliga avlånga och det projektet är säkert inte avslutat ännu.
Det finns alltid något nytt att lära sig och om man kan lösa det, är det utmärkt att ha två eller tre olika sorters båtar att paddla, då lär man sig ännu mer och vet ännu mer vad man gillar.

Kanske ett osexigt och tråkigt råd, det finns inga genvägar, köp någon slags V70-kajak, älska den och paddla på, så löser det sig.
OCH lyssna framförallt inte på några kajakförsäljare, jag är en själv, och nej, jag säljer inte Prijon.

Mvh :) Anders
 
Kajakråd

Kan väl hålla med om Anders i det mesta. Många nybörjare lägger alldeles för mycket tid på att testa runt utan att ha en aning om vad de söker. Och hur skall de kunna ha en aning när de just är nybörjare. Du kommer att utvecklas i din kajak åt något håll helt klart, vilket håll bestämmer du själv och den tid du lägger på din paddling. Man kan såklart köpa en kajak för livet men många byter kajak då och då eftersom de utvecklas eller bara vill ha något nytt.

Dock säger jag tvärtom mot vad Anders säger när det gäller att köpa kajak, vänd dig till en kajakbutik/handlare, där får du bäst råd. Välj då en handlare som har ett brett sortiment och som inte får dig till att köpa en kajak som de råkar ha hemma i garaget utan en Du känner du vill ha. Du får helt klart bättre råd av en kunnig handlare än du får här på Utsidan där alla i princip råder till den kajak de själva har oavsett vilka önskemål trådstartaren angivit.

Med vänlig hälsning.
Leif Aterra.se
 
Skall du paddla i grupp?

Det värsta är att bli ifrånpaddlad i så fall. Paddlar du mest ensam så spelar inte farten så stor roll men du bör gilla känslan i just din kajak.

Roder eller inte, stor eller liten sittbrunn är sånt som sorterar bort en stor del av det som finns på marknaden.

Finns en kanotklubb i Umeå http://www2.idrottonline.se/UmeaKK-Kanot/Medlemskap/ Där bör du kunna komma åt att testa olika typer av kajaker. Jämför t ex en motionskajak med en kajak utan roder och med liten sittbrunn.

Jag tror mig veta att det finns gott om sten om du skall paddla i havet kring Umeå. Så rådet att köpa en begagnad kajak är bra för då finns det redan gott om repor undertill.

I och med att du gillar VKV Kåre tror jag att du skulle gilla typ turbåtar.

Lägg en bra slant på en fin vingpaddel också. Samt se till att sitsen är bekväm för dig.

Thure
 
Varför inte kolla beg-marknaden för VKV Kåre?
Bra kvalité och om du hittar en till rätt pris får du garanterat igen pengarna.

mvh thomas
 
Håller väldigt långt med Anders!
Stor del av utsidans "experter" ger svar som får mej tro att de paddlat ca två-tre kajakmodeller. Gå gärna en kurs eller häng med någon erfaren paddlare, prova så många modeller du kan och försök fundera ut vilken typ av paddling du kommer syssla med om ett år eller två.
Generellt är det nog ett bra tips att titta efter begagnade kajaker.

Paddelhälsningar,
Leif Höglund
Kajakföretagare
 
Tack!

Hur gick det Tobbe, har du slagit till på någon kajak än och är du nöjd isåfall?

Tack alla som svarat och guidat mig i mitt val av den första egna kajaken. Efter en del funderande så köpte jag tillslut en glasfiberkajak av modell Bayspirit från Tahe Marine. Jag har provpaddlat den en gång och var riktigt nöjd. Imorgon kommer den med DHL-bilen så det känns som tillökning i familjen :). Detta skall bli en riktigt rolig vår, sommar och höst!

Åter igen. Tack!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
Nanoq Tips sökes inför bygge av rollningskajak Paddling allmänt 6
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Paddling allmänt 0
Olaa Tips inför inköp av havskajak? Paddling allmänt 1
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
MrP Tips om en SUP paddleboard Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Charityman Packraft i Jämtland - tips! Paddling allmänt 0
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Garoto Byte av roderlina och hölje, behöver tips! Paddling allmänt 3
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
brglnd Tips kajakköp Paddling allmänt 4
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Karinsan Knarrande fotstöd. Tips? Paddling allmänt 4
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
majkelsson Tips sea kayak podcasts.com Paddling allmänt 0
Lasse Be Tips från SSRS Paddling allmänt 4
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Erikhelen Tips på kajak Paddling allmänt 14
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
FotoMarkus Gräsö: Tips på dagstur Paddling allmänt 1
shardell Båtsportkort och tips Helgelandskusten, Norge Paddling allmänt 0
kanis Tips paddelvatten närheten norra Småland? Paddling allmänt 3
DalecarliaBushcraft Malingsbo-Kloten tips? Paddling allmänt 3
The_Lost_Cyclist Tips på paddelforum med fokus på Kanada/USA Paddling allmänt 2
Ake Larsson Tips på sjöpaddling Dalarna, Härjedalen Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.